تکنیک های آزمایشگاهی

آزمایش liberman-burchard و شناسایی کلسترول ها

تعریف لیپید ها

لیپید ها گروه بسیار متنوعی از بیو مولکول ها را تشکیل می دهند که اساس قرارگیری آنها در یک گروه , ویژگی شیمیایی مشترک آنها نیست . این ترکیبات به دلیل عدم حلالیت در آب و حلالیت در حلال های آلی نظیر اتر و کلروفرم در یک گروه قرار داده می شوند.
لیپید ها بیو پلیمر نبوده و فاقد واحدهای تکراری مشخص هستند. با این حال، اغلب ترکیبات لیپیدی استرهای یک اسید آلی با یک الکل آلی می باشند.

کلسترول یک ترکیب استروئیدی است

کلسترول جز گروه استرول ها می باشد که هسته استروئیدی به نام پرهیدروسیکلوپنتانو فناترن دارند. در این هسته 19 کرین وجود دارد که 17 کربن آن ایجاد چهار حلقه متصل به یکدیگر A – B- C – D می کنند و در 2 کربن دیگر به صورت دو گروه متیل شاخه ای وجود دارند. با ایجاد استخلاف هایی , نظیر ایجاد گروه های هیدروکسیل , کتو یا پیوند دوگانه و یا با افزودن یک زنجیر جانبی به کربن شمارع 17 , انواع ترکیبات استروئیدی حاصل می شوند.

کلسترول موجود در غشا از نوع آزاد می باشد که گروه هیدروکسیل آن به عنوان سر قطبی عمل می کند. هر چند در هنگام ذخیرسازی این گروه هیدروکسیل کلسترول آزاد آمفی پاتیک با یک مولکول اسیدچرب ایجاد استر نموده و به شکل غیرقطبی استرکلسترول تبدیل می شود.
حدود 30% کلسترول پلاسمایی به شکل آزاد (غیر استریفیه ) و بقیه آن به شکل استر کلسترول وجود دارد.
در داخل بدن , کلسترول به عنوان پیش ساز سایر ترکیبات استروئیدی , شامل ویتامین D , اسیدهای صفراوی و هورمون هاس استروئیدی عمل می کند.

کلسترول

شناسایی کلسترول ها

روش Salkowski
روش Lieberman-burchard

شناسایی کلسترول ها به روش liberman- burchard

مکانیسم روش ( liberman-burchard )

اسید سولفوریک و انیدرید استیک موجب دهیدراسیون و اکسیداسیون و سولفوناسیون کلسترول شده و لذا رنگی زرشکی ایجاد می شود.

روش انجام

در یک لوله آزمایش 2 میلی لیتر محلول کلسترول در کلروفرم و 3 میلی لیتر انیدرید استیک را مخلوط نموده و سپس 1 میلی لیتر اسید سولفوریک غلیظ افزوده و پس از مخلوط نمودن تغییرات تدریجی رنگ را در طی 5 دقیقه مشاهده نمائید.

 

منبع:

بیوشیمی برای دانشجویان رشته بیولوژی – جلد اول : ساختمان و عملکرد دکتر رضا محمدی

گردآورنده:
فاطمه عباس نژاداصل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا