تکنیک های آزمایشگاهی

میکروسکوپ Olympus CX23 چه ویژگی‌هایی دارد؟

محیط­‌های گرم و مرطوب باعث آسیب بسیاری از میکروسکوپ­‌ ها در برابر کپک و قارچ­‌ها می­‌شود. آیا میکروسکوپی برای مقابله با این آسیب ساخته شده‌­است؟ شرکت Olympus، شرکت ژاپنی تولید­کننده پیشرو میکروسکوپ‌­های بیولوژی است. میکروسکوپ نوری دو چشمی CX23 یکی از بهترین مدل‌­های این شرکت است.

ویژگی­‌های منحصر به فرد و طراحی خاص که مطابق با آخرین پیشرفت­‌های تکنولوژی است، موجب کاربرد در مراکز پاتولوژی شده­‌است. این مدل استفاده بسیار زیادی در محیط آزمایشگاه مدارس دارد زیرا وزن کل آن 5/9 کیلوگرم است که جزو سبک­‌ترین میکروسکوپ­‌ها به شمار می­‌رود. استفاده از دو عدسی چشمی در ساختار این میکروسکوپ خستگی چشم را نسبت به تک چشمی کاهش می­‌دهد. طریقه کار با این میکروسکوپ چگونه است؟

 

میکروسکوپ
تصویر میکروسکوپ نوری دو چشمی CX23 از شرکت Olympus

 

طراحی بی­‌نظیر میکروسکوپ دو چشمی Olympus CX23

بازوهای زاویه­‌دار، حمل این میکروسکوپ سبک را آسان­‌تر کرده­‌است.

دستگیره­‌های ارگونومیک بدون لغزش به­ دلیل افزایش ارتفاع سطح میکروسکوپ، ایمنی استفاده از میکروسکوپ را افزایش می­‌دهند.

میکروسکوپ
تصویر دسته‌های رنگی برای نگه‌داری میکروسکوپ

 

دارای قفل برای ثابت نگه‌داشتن و نصب چشمی­‌ها تا هنگام حمل دستگاه از آسیب به آن جلوگیری شود.

چشمی میکروسکوپ
چشمی فیکس شده در میکروسکوپ

 

فاصله بین دو چشمی را می­توان از 48 تا 75 میلی­‌متر تنظیم کرد. این ویژگی موجب تنظیم شدن نقطه چشمی متناسب با قد کاربر می­‌شود و باعث سهولت کار با این مدل دستگاه میکروسکوپ است.

چشمی‌های میکروسکوپ
تصویر نشان‌دهنده تنظیم فاصله بین چشم

 

استفاده از قفل فوکوس تمرکز کاربر را افزایش می­‌دهد و باعث خطای کمتری در نتیجه آزمایش می­‌شود.

قفل فوکوس
قفل فوکوس

 

این میکروسکوپ دارای فوکوس Fine و فوکوس Coarse است. استفاده از این دو پیچ تنظیم­‌کننده هم محور تمرکز و دقت بیشتر بر روی نمونه را فراهم می‌کند.

فوکوس میکروسکوپ
پیچ‌های تنظیم‌کننده در میکروسکوپ CX23

 

این قسمت دارای پین قفل­‌کننده برای رهاسازی گشتاور در صورت وارد­ شدن نیروی اضافی که از آسیب جلوگیری می­‌کند.

پین میکروسکوپ
پین قفل‌کننده برای چرخش چشمی‌ها

 

دماغه گردان رو به داخل از دیگر ویژگی­‌های خاص این میکروسکوپ است که دسترسی آسان به نمونه را امکان‌­پذیر می­‌کند.

همه این ویژگی‌­ها و طراحی منحصر به فرد، باعث ایمنی و دوام عملکرد طولانی مدت این مدل از دستگاه شده‌­است؛ همچنین کاربر می­تواند با سرعت نمونه را تنظیم کند و به راحتی بر آن متمرکز شود.

 

همچنین بخوانید: انواع هودهای آزمایشگاهی و کاربرد آن‌ها

 

مشخصات فنی و عملکرد این دستگاه چگونه است؟

بدنه این مدل از میکروسکوپ از جنس آلومینیوم است و پوشش محافظ پلاستیکی بر روی آن باعث وزن کم دستگاه شده‌­است. این میکروسکوپ بزرگ‌نمایی 40 تا 1000 برابری دارد، دارای لنز چشمی 10x و 5 لنز شیئی از نوع Plan و با بزرگنمایی 4x ،10x ،40x و 100x است. چشمی­‌ها و ساختار این میکروسکوپ تحت درمان ضد قارچ قرار گرفته­‌است.

سیستم نوری بی­‌نهایت و استفاده از لامپ­‌های LED با دمای ثابت عملکرد این میکروسکوپ را بالا می­‌برد. لامپ­‌های LED بسیار کم مصرف هستند و این لامپ دارای طول عمر طولانی 20000 ساعت است که از نظر اقتصادی بسیار مفید واقع شده­‌است. منبع 20 (FN) به کاربران این امکان را می­‌دهد که میدان دید بیشتری نسبت به سایر میکروسکوپ­‌ها مشاهده کنند همچنین نور LED با کاهش رنگ آبی نمونه، باعث روشنایی و یکنواخت­‌شدن تصویر می‌شود.

نور میکروسکوپ
مقایسه میزان مصرف انرژی در لامپ LED و هالوژن

در صورت عدم وجود برق می­‌توان از آینه موجود در آن استفاده کرد. برای راه­‌اندازی سریع­‌تر برق در کابل ذخیره می­‌شود و محفظه­‌ای برای نگه‌داری کابل وجود دارد.

 

نتیجه‌­گیری

شرکت Olympus به دلیل طراحی و ساختار بی­‌نظیر میکروسکوپ CX23 جایزه معتبر iF design را برده‌است. استفاده از این میکروسکوپ حتی برای کاربرانی که تسلط کمی دارند و افرادی که برای اولین بار قصد استفاده دارند، امکان­‌پذیر است. این مدل از میکروسکوپ برای کار آموزشی و کار بالینی بسیار کاربرد دارد و دارای 5 سال ضمانت است. قیمت این مدل 1200 یورو یا 50 میلیون است.

 

نویسنده: مطهره تقی‌­پور

منابع:

https://www.micronixsystems.com/microscopes-product.php?prod=29

https://www.gtvision.co.uk/epages/es141397.mobile/en_GB/?ObjectPath=/Shops/es141397/Products/%22OLYMPUS+CX23-1%22&Locale=en_GB

https://www.olympus-lifescience.com/en/microscopes/upright/cx23/#!cms[focus]=cmsContent6317

 

همچنین بخوانید: دستگاه میکروتوم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا