علمی

فایده ی عجیب میگرن و دیابت!!!

برخلاف تمام مضرات آیا میگرن برای افراد مفید است؟

افرادی که به میگرن مبتلا می شوند کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 قراردارند، در حالی که برخی از افرادی که به دیابت مبتلا میشوند کمتر مستعد میگرن هستند. امروزه دانشمندان در حال مطالعه ی ارتباط بین این شرایط، گزارش می دهند که چگونه پپتیدهایی که باعث درد میگرن می شوند ، می توانند بر تولید انسولین در موش ها تأثیر بگذارند؛احتمالاً با تنظیم میزان انسولین ترشح شده یا افزایش تعداد سلول های پانکراس که آن را تولید می کنند. این یافته ها میتواند روش های پیشگیری یا درمان دیابت را بهبود بخشد.

محقق اصلی پروژه می گوید:« پیوند بین این دو بیماری واضح نیست؛ میگرن در مغز رخ می دهد ، در حالی که دیابت با لوزالمعده ارتباط دارد و این اندام ها از یکدیگر فاصله دارند.» گروه وی پس از آنکه تعدادی از مقاله ها رابطه معکوس بین شرایط را توصیف کردند به این موضوع علاقه مند شدند.

میگرن و ترشح انسولین!

محققان قبلاً می دانستند که دو پپتید در سیستم عصبی(پپتید مربوط به ژن کلسیتونین (CGRP) و پلی پپتید فعال کننده سیکلاز آدنیلات هیپوفیز (PACAP))نقش مهمی درایجاد درد میگرن ایفا می کنند. همین پپتیدها همراه با آمیلین پپتیدی مرتبط ، در لوزالمعده نیز یافت می شوند. در آنجا، آنها بر ترشح انسولین از سلول های بتا تأثیر میگذارند.

انسولین سطح قند خون را با کمک به سایر سلول های بدن در جذب گلوکز تنظیم می کند و یا آن را ذخیره می کند و یا از آن برای انرژی استفاده می کند. در دیابت نوع 2 ، سایر سلول ها در برابر انسولین مقاوم شده و توانایی جذب گلوکز را کاهش می دهند ، که منجر به افزایش سطح قند خون می شود. سلول های بتا در ابتدا با افزایش تولید انسولین جبران می کنند اما در نهایت خود را فرسوده کرده و می میرند و این مسئله را تشدید می کند.

نقش PACAP و CGRP در دیابت و میگرن

CGRP و PACAP به دلیل نقش داشتن در میگرن و دیابت، اهداف درمانی را ارائه می دهند که می تواند هریک از این شرایط را درمان کند. داروهای میگرنی که با CGRP و گیرنده های سلولی آن تداخل دارند به تازگی وارد بازار شده اند و سایر درمان ها در حال مطالعه هستند. با این حال ، تحقیقات بیشتری برای روشن شدن اثرات پپتیدها مورد نیاز است.

برای بررسی فعالیت پپتیدها در موش ها ، گروه تحقیقاتی روشی را برای جمع آوری داده ها از چند صد سلول بتا ابداع کردند. آنها اخیراً گزارش کردند که این روش نشان داده CGRP سطح انسولین موش 2 ، آنالوگ انسولین انسانی را کاهش می دهد. این ممکن است با مقاومت به انسولین که در دیابت نوع 2 ایجاد می شود، مقابله کند. CGRP در تنظیم انسولین 1 موش موثر نبود، که موافق مطالعات اولیه است و نشان می دهد موش هایی که فقط انسولین 1 دارند مستعد ابتلا به دیابت هستند.

الکساندرا آنتوسکا که در حال ارائه کار در این جلسه است، میگوید:«این بیماری با تجمع آمیلین نیز مرتبط است. این یادداشت ها ممکن است باعث آسیب سلول های بتا شوند که به ایجاد دیابت نوع 2 کمک می کند. از آنجا که آمیلین و انسولین توسط سلول های بتا ترشح می شوند ، استفاده از CGRP برای محدود کردن تولید انسولین میتواند تولید آمیلین را نیز محدود کند. این می تواند از سلولها محافظت کرده و به عملکرد طبیعی آنها کمک کند.»

PACAP، انسولین را به صورت وابسته به گلوکز تنظیم می کند!

تصور می شود که PACAP نیز نقش محافظتی در برابر دیابت نوع 2 دارد. PACAP باعث ترشح انسولین می شود که مقاومت به انسولین را ایجاد می کند. یافته های اولیه گروه نشان می دهد که اقدامات PACAP می تواند به سطح گلوکز بستگی داشته باشد.

این تیم شواهد اولیه ای را پیدا کرده است که نشان می دهد PACAP، انسولین را به صورت وابسته به گلوکز تنظیم می کند و تکثیر سلول های بتا را افزایش می دهد، نه این که سلول های بتا را به کار بیشتر وادار کند. بنابراین از خطر فرسودگی سلول های بتا جلوگیری می شود.

محققان میگویند:« برخلاف این نتایج مثبت، شما نمی توانید CGRP و PACAP را به عنوان راهکارهای درمانی دیابت به بدن تزریق کنید؛ زیرا این پپتیدها باعث درد میگرن می شوند. اما هنگامی که متوجه بشویم چگونه آنها تأثیر خود را بر ترشح انسولین اعمال می کنند ، می توانیم پپتید را طراحی کنیم؛ آنالوگ هایی که انسولین را کنترل می کنند اما به گیرنده درد متصل نمی شوند.»

از آنجا که CGRP و PACAP ظاهراً می توانند از فرد در برابر دیابت محافظت کنند ، دو و دیگران نگران هستند که درمان های ضد CGRP و ضد PACAP در حال توسعه پیامدهای ناخواسته ای در افزایش خطر دیابت داشته باشد. علاوه بر این ، این پپتیدها در بسیاری از عملکردهای مفید دیگر در بدن مانند اتساع عروق خونی نقش دارند. بنابراین دو و سایر دانشمندان در حال بررسی خطرات احتمالی تغییر فعالیت پپتیدها هستند.

میگرن

شرح تصویر: میگرن!دردی که می تواند محافظت کننده باشد!

رفرنس:

https://medicalxpress.com/news/2021-08-migraines-diabetes.html

مونا اکبری احمدآبادی

ویراستار: مونا اکبری احمدآبادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا