تکنیک های آزمایشگاهی

ترموسایکلر ، کاربرد در جرم‌شناسی و تشخیص بیماری‌ ژنتیکی در جنین

دستگاه ترموسایکلر در ازمایشگاه­‌های بالینی بسیار کاربرد دارد. این دستگاه یکی از مهم‌­ترین تجهیزات آزمایشگاهی به شمار می‌­رود و ساخت کشور انگلستان از کمپانی Techno است و 4 سال ضمانت دارد. دستگاه ترموسایکلر با نام دستگاه PCR نیز شناخته شده­‌است در واقع آزمایشات مربوط به PCR با استفاده از این دستگاه انجام می­‌شود. این دستگاه دارای یک بلوک حرارتی با جایگاه­‌هایی برای قرار دادن لوله­‌های مخلوط واکنش PCR است.

بیشترین کاربرد دستگاه ترموسایکلر در تقویت و تکثیر قطعات DNA از طریق واکنش زنجیره­ای پلی­مراز یا Polymerase chain reaction است.

 

دستگاه ترموسایکلر
تصویر دستگاه Prime Thermal cycler

 

مشخصات فنی دستگاه Prime Thermal cycler

ابعاد این دستگاه 42 * 24 * 24 سانتی متر است و 4/9 کیلوگرم وزن دارد. دستگاه ترموسایکلر پرایم دارای صفحه نمایش 7/5 اینچی لمسی رنگی است. همچنین دارای قابلیت راه­‌اندازی خودکار، هنگام قطع برق است.

از دیگر ویژگی­‌های این دستگاه عبارتند از :

 دارای بلوک 96 خانه برای میکروتیوب­‌های 2/0 میلی­لیتر

دارای بلوک 60 خانه برای میکروتیوب­‌های 5/0 میلی­لیتر

384 چاه­‌های بلوک

 محدوده دمایی 4 تا 100 سانتی­گراد

حداکثر نرخ گرمایش 4/3 درجه سانتی­گراد بر ثانیه

حداکثر میزان خنک‌­کننده 1 درجه سانتی­گراد بر ثانیه

دقت دمایی 0.25°C±>

حافظه ذخیره 1000 برنامه

انتقال داده از طریق پورت USB

قابلیت تنظیم ارتفاع درب

یکی از مزایای کاربردی این مدل از دستگاه PCR، درپوش حرارتی است زیرا باعث تعادل حرارتی مناسب برای نمونه­‌ها می­شود.

 

ترموسایکلر
طراحی بلوک و میکروتیوب­‌ها

کاربرد دستگاه Prime Thermal cycler

در حالت کلی ترموسایکلر پرایم در آزمایشگاه­‌های بالینی، کلینیک­‌ها و جرم­‌شناسی کاربرد به­ سزایی دارد در واقع استفاده از این دستگاه نقش بزرگی در تحقیقات جنایی ایفا می­‌کند.

این دستگاه با تکثیر DNA به تشخیص بیماری­‌های ژنتیکی کمک می­‌کند همچنین در تعیین جنسیت و کلون سازی نیز به­ کار می­‌رود. این تکنیک در تحقیقات جنایی برای شناسایی و تشخیص هویت افراد کاربرد دارد. در آزمایشگاه‌­های بالینی می­‌توان از این دستگاه برای تشخیص سریع بیماری­‌های عفونی استفاده کرد.

از دیگر کاربرد­های استفاده از دستگاه ترموسایکلر تسهیل واکنش­‌های حساس به دما مانند هضم آنزیم‌­های محدودکننده است.

 

همچنین بخوانید: دستگاه stat ChroMate fax 4300 و مشخصات آن

وظیفه دستگاه Prime Thermal cycler

تکنیک PCR شامل سه مرحله دناتوراسیون، جفت­ شدن و گسترش است، این مراحل چندین بار تکرار می­‌شوند. برای مثال در دناتوره­ شدن با افزایش دما و حرارت دادن نمونه، رشته DNA به دو رشته مجزا تبدیل می­‌شود و سپس در مرحله اتصال، نمونه به سرعت خنک می­‌شود و درجه حرارت آن کاهش می­‌یابد. وظیفه دستگاه ترموسایکلر، تنظیم این مراحل از طریق کنترل دما و زمان است. سرعت تغییر دما در کوتاه­‌ترین زمان قابلیت مهم این دستگاه به شمار می­‌رود. این دستگاه به­‌طور خودکار دمای چرخه­‌های واکنش PCR را تنظیم می­‌کند.

نتیجه‌­گیری

توصیه می‌­شود پیش از شروع استفاده از این دستگاه، از عدم آلودگی نمونه­‌ها اطمینان کسب کنید. این دستگاه نقش مهمی در جلوگیری از بروز بیماری­‌ها دارد اما ممکن است خطراتی مانند نور UV و مواد سرطان­‌زا سلامتی کاربران را تحت تاثیر قرار دهد. دسترسی به این مدل از دستگاه در ایران به­ دلیل تحریم سخت شده­‌است اما همچنان می­توانید این دستگاه را از فروشگاه­‌های اینترنتی فراهم کنید.

 

نویسنده: مطهره تقی‌پور

 

منابع

carlroth

medicalexpo

techne

iitk.ac.in

keison

 

همچنین بخوانید: یکی از بهترین دستگاه های تمام اتوماتیک آنالایزر کمی‌لومینسانس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا