اخبار

درمانی از جنس مجازی!!!

 نرم‌افزارهای واقعیت مجازی به کمک روانشناس‌ها می‌آیند.

ترس از عنکبوت…

اکثراً افرادی را مشاهده می‌کنیم که ترس مانع از زندگی عادی آن‌ها می‌شود. یکی از این ترس‌ها، ترس از عنکبوت است. اکثر افرادی که این ترس را دارند از مناطقی که امکان دارد عنکبوت وجودداشته‌باشد، دوری می‌کنند. تحقیقات این ­بار به سراغ فوبیای عنکبوت رفته است.

افرادی که از عنکبوت می­ ترسند، از محل­ هایی مثل: زیرزمین که احتمال دارد عنکبوت وجود داشته­ باشد، دوری می­ کنند. اگر با این دوری کردن همه چیز تمام می­ شد جای نگرانی نبود و این افراد می ­توانستند به زندگی خود ادامه بدهند. مشکل اصلی این فوبیا، ترس این افراد از حضور عنکبوت در مکان­ های مختلف است.برای مثال: وقتی این افراد وارد اتاق یا خانه­ ای می ­شوند، ابتدا تمامی اتاق را با دقت نگاه می­ کنند تا مبادا عنکبوتی در اتاق وجود داشته باشد. همچنین این افراد از حضور در مکان­ های عمومی می­ ترسند؛ چون احتمال دارد عنکبوت در این مکان­ ها حضور داشته باشد.

مجازی

روش درمانی جدید برای مقابله با ترس

درگذشته باور بر این بودکه راه شکست ترس، مقابله با آن است. اکثر افراد دارای این فوبیا، جسارت نمی­ کردند به عنکبوتی نزدیک شوند. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و با استفاده از واقعیت مجازی، دانشگاه بازل برای این افراد و هر فرد دیگری با ترس متفاوتی، یک روش درمان جدیدی در نظر گرفته است. این دانشگاه با توسعه­ ی یک نرم‌افزاری واقعیت مجازی به همراه هوش مصنوعی،که انسان را در مقابل ترس‌هایش قرارمی‌دهد، به این افراد کمک کرده ­است. در این نرم افزار، هر فرد با توجه به مقدار ترسش در مراحل گوناگون قرار می­ گیرد.با طی مراحل تعیین شده، آدم ­ها می‌تواند بر ترس‌های خویش غلبه کرده و عملکرد بهتری داشته باشد.

نتیجه‌ی تحقیقات

در تحقیقات انجام شده یک گروه شاهد (گروهی از افرادی که از عنکبوت می ­ترسیدند و با این نرم افزار کار نکرده­ اند و برای سنجش میزان عملکرد این نرم افزار انتخاب شده­ اند) قرارداشته ­است. پس از اتمام مراحل تعریف شده در نرم­ افزار واقعیت مجازی ، افرادی که مراحل را طی کرده بودند، در مواجه با عنکبوت­ ها ترس کمتری داشتند و حتی به راحتی می­ توانستند به عنکبوت قرارداده شده در داخل یک محفظه­ ی شیشه ­ای نزدیک شوند. این درحالی بود که افراد معمولی دارای فوبیای عنکبوت، جسارت نزدیک شدن به این محفظه را نداشتند.

این نرم ­افزار که با نام Phobys شناخته می­ شود، تنها برای ترس از عنکبوت نبوده بلکه برای بقیه افراد با انواع ترس‌­ها نیز کاربرد دارد.

این نرم­ افزار روش جدیدی برای شکست ترس­ ها ارائه داده و ثابت می­ کند که همیشه لازم نیست با ترس ­ها رو به­ رو شویم؛ بلکه کافی است در ذهنمان آن­ ها را شکست دهیم.

نویسنده: مهدی نوحه خوان حقیقی

گردآورنده : مریم جلالی

منبع:

sciencedaily

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا