تکنیک های آزمایشگاهی

تانک نگه­داری اسپرم

مخزنی از جنس اسپرم

نیتروژن مایع
نیتروژن مایع

مخزن نگه­داری اسپرم یک ظرف فولادی ضدزنگ است؛ که برای نگهداری مایع منی استفاده می­‌شود و در نهایت برای لقاح مصنوعی زنان یا سایر روش­‌های القای بارداری مورد استفاده قرار می­‌گیرد. مملو از نیتروژن مایع است، این مخزن قادر است مقادیر زیادی مایع منی را برای مدت طولانی ذخیره کند. معمولاً برای ذخیره­ی منی منجمد استفاده می­شود. مخزن منی را می­توان با مایع منی تازه­ای که در داخل ظروف ذخیره‌­سازی به نام نی قرار داده شده­‌است پر کرد. نی‌های حاوی مایع منی تازه و زنده سپس در مخزن قرار می‌گیرند، جایی که نیتروژن مایع تقریباً به‌­سرعت مایع منی را منجمد می‌کند و آن را تا زمانی که آماده استفاده شود زنده نگه می‌دارد. مخازن در اصل یک ظرف خلاء بزرگ با عایق داخل محفظه خلاء هستند، بسیار شبیه قمقمه‌­های بزرگ است. بخش­‌های کار عبارت‌­اند از یک درب، چوب پنبه پلی‌­استایرن، قوطی­‌ها، محفظه داخلی که نیتروژن مایع را نگه می‌­دارد. چوب پنبه معمولاً 4 تا 6 اینچ طول دارد و دارای شیارهایی در طرفین برای آویزهای قوطی است. چوب پنبه طوری طراحی شده­‌است که در گردن مخزن قرار می­‌گیرد و اجازه می­‌دهد تا گاز نیتروژن در حال تبخیر خارج شود. اگر درپوش خیلی محکم بسته شود، گاز در مخزن فشار ایجاد می­‌کند و در نهایت باعث انفجار آن می­شود.

ازجمله دلایل ذخیره‌­ی اسپرم

محفظه­‌ی مایع منی
محفظه‌­ی مایع منی

لقاح تخمک تنها دلیل ذخیره منی در مخزن منی نیست. پزشکان دلایل متعددی برای نگهداری مایع منی در مخزن مایع منی دارند که تحقیقات و آزمایش‌ها دلایل اصلی انجام چنین اقدامی است. پزشکان با نگهداری مایع منی در یک ظرف ایمن از نظر سرمایشی، می‌توانند نمونه‌های کوچک مایع منی را چندین بار با استفاده از مقدار مایع منی مورد نیاز برای آزمایش واقعی آزمایش کنند. مایع منی باقی­مانده را می‌­توان دوباره در مخزن منی قرار داد تا زمانی که یک بار دیگر به آن نیاز شود.

از دیگر کاربردهای مخزن می­توان به انتقال نمونه­‌های مایع منی به آزمایشگاه­‌های مختلف اشاره کرد. نسخه‌های کوچک مخزن معمولاً برای بسته‌بندی نمونه‌های مایع منی استفاده می‌شود، زیرا آن­ها به آزمایشگاه‌های بیرونی پست می‌شوند. در برخی موارد، پزشک می‌­تواند نمونه مایع منی را در یک مخزن پر از نیتروژن مایع بسته بندی کند و آن را از طریق یک سیستم پستی یا خدمات تحویل شبانه به آزمایشگاه مجهزتر ارسال کند تا بتوان با دقت بیشتری آزمایش کرد. این همچنین می­تواند برای نمونه‌­های دستور دادگاه برای اثبات یا رد مسائل والدین، سؤالات قومیت و خویشاوندی و همچنین ارائه مدرک در هر موضوعی از مسائل محاکمه باشد.

مخزن منی که روزانه در صنایع لبنی و گاو استفاده می­شود، برای ذخیره حداکثر 500 نی منی گاو نر که برای لقاح مصنوعی یک گاو مورد استفاده قرار می­‌گیرد. این کار به­‌منظور فراهم کردن توانایی‌های گله‌داران در سراسر جهان برای پرورش یک گاو نر خاص به امید بهبود تولید شیر، کیفیت گوساله یا حتی استفاده از فرزندان منی منجمد گاو برای پرورش آینده انجام می‌شود. پرورش­‌دهندگان گاوهای نر قهرمان باکینگ نیز به امید تکرار همان ویژگی­‌های قهرمان در یک نسل خونی جدید، منی قهرمان را به پرورش­‌دهندگان می‌­فروشند

نگه­داری و مراقبت از مخزن ذخیره­‌ی اسپرم

مخزن نگه­داری اسپرم
مخزن نگه­داری اسپرم
  • عمر مورد انتظار یک مخزن ذخیره‌­سازی مدرن با در نظر گرفتن قرار دادن و نگهداری مناسب حداقل 10 تا 12 سال است.
  • هر شش یا هفت هفته، یک نماینده مصرف نیتروژن مایع را کنترل می­کند و از طرف شما گزارشی را نگه می‌­دارد. مخزن استاندارد 20 لیتری مزرعه دارای مدت کار معمولی 142 روز است و به‌­طور متوسط 09/0 لیتر در روز تبخیر می­‌شود. این نرخ­‌ها بسته به دفعات باز شدن مخزن متفاوت خواهد بود. اگر تبخیر نیتروژن غیرعادی به نظر برسد، نماینده مخزن به تولیدکننده هشدار می‌­دهد. فراتر از آن، نگه­داری اولیه مخزن منی به عهده تولید کننده­‌است.
  • مخزن باید در مکانی با نور و تهویه مناسب قرار گیرد. نور کافی بالای مخزن تضمین می‌کند که می‌توان به­‌خوبی لوله گردن را دید و به خط یخبندان اشاره کرد. درحالی­‌که گازی شدن نیتروژن مایع بسیار کند است، باید از وجود گاز نیتروژن آگاه باشیم و تهویه را در نظر بگیریم. در حین کار از مخزن استاندارد مزرعه، یک در باز یا پنجره کمی باز کافی است. مهم است که مخزن مستقیماً روی بتن قرار نگیرد، زیرا رطوبت، مواد معدنی و سایش بتن می تواند پوسته آلومینیومی بیرونی مخزن را خورده کند.
  • در صورت بروز سوراخ، از دست دادن خلاء و خرابی مخزن قطعی است. جداسازی مخزن از بتن می­تواند به­‌سادگی نصب آن بر روی یک پالت چوبی مربعی 16 تا 18 اینچی یا فوم سفت و سخت باشد.

نحوه‌­ی تمیزکردن دستگاه

در صورت نیاز به تمیز کردن مخزن، صابون ملایم و آب کافی است. درحالی­‌که بهتر است از آب با فشار قوی استفاده نکنید، و با احتیاط بشویید تا از ورود آب به چوب پنبه گردن جلوگیری کنید. شستن با این روش می­تواند چوب پنبه گردن را به­‌طور محکم در جای خود منجمد کند و اجازه خروج گاز نیتروژن را ندهد. افزایش فشار می­‌تواند مخزن را با نتایج فاجعه آمیزی پاره کند.

نحوه‌­ی حرکت مخزن

مخزن را تا حد امکان کمتر حرکت دهید. اگر جابه‌­جایی مخزن ضروری است، مخزن را با هر دو دسته بلند کنید تا نسبتاً تراز بماند. در صورت حمل در مسافت طولانی­‌تر، از گاری کمک بگیرید .یک مخزن پر حدود 28 کیلوگرم وزن دارد. از دست زدن به مخزن یا انداختن خودداری کنید زیرا می­تواند به مهر و موم بین لوله گردن و آستر داخلی آسیب برساند و در نتیجه خلاء را از دست بدهد.

دلایل از دست دادن خلاء و خرابی مخزن

  • از دست دادن خلاء و خرابی قریب­‌الوقوع مخزن با ایجاد یخ­زدگی سریع در اطراف بیرون لوله گردن نشان داده می­‌شود.
  • عادت کنید هر زمان که از کنار دستگاه رد می‌شوید، درب آن را باز کنید و نگاهی سطحی به مخزن بیندازید. میله­‌های اندازه­‌گیری پلاستیکی نیز از A.I شما موجود است. شرکت، به تولیدکننده اجازه می­‌دهد تا سطوح نیتروژن را بین بازدیدهای تحویل بررسی کند.
  • به­‌سادگی میله اندازه­‌گیری را تا انتهای مخزن پایین بیاورید و اجازه دهید خنک شود. چوب را بیرون بکشید و سطح یخ­‌زدگی را که نشان­‌دهنده سطح نیتروژن است بخوانید.
  • همیشه از یک چوب اندازه‌­گیری پلاستیکی یا چوبی در نیتروژن مایع استفاده کنید، زیرا فلز خیلی سریع به سردی منتقل می‌­شود. هرگز از یک قطعه لوله برای اندازه‌­گیری سطح نیتروژن استفاده نکنید. در عرض چند ثانیه دوش نیتروژن مایع دریافت خواهید کرد.
  • پس از اتمام برداشتن مایع منی از مخزن، چوب پنبه گردن را تعویض کنید. اگر مخزن باز بماند، خشک نمی‌­شود، اما افزایش گاز نیتروژن حاصل می‌­شود.
  • منابع چوب پنبه‌­های گردن آسیب‌­دیده باید تعویض شوند. بازیابی چوب پنبه گردن شکسته که داخل مخزن می‌­افتد دشوار است.
  • برای امنیت خود و برای جلوگیری از آسیب جدی احتمالی به کودکان، مخزن را در صورت عدم استفاده قفل نگه دارید.
  • بچه‌ها به­‌دلیل خواص نیتروژن مایع، شیفتگی به نیتروژن مایع دارند، احتمالاً داستان‌هایی از یخ‌­زدن اشیا و تماشای خرد شدن آن‌ها هنگام انداختن شنیده‌اند.

انتقال نیتروژن مایع

مخازن نیتروژن مایع هنگام حمل‌­ونقل باید به­‌طور ایمن در بستر یک وانت بار بسته شوند. مقررات مربوط به حمل‌­ونقل کالاهای خطرناک، مخازن نیتروژن مایع را در محفظه مسافری هر وسیله نقلیه ممنوع می­‌کند. این مقررات همچنین نیاز به برچسب ایمنی روی مخزن دارد.

ایمنی و کمک های اولیه

  • همان­طور که گفته شد، تهویه کافی را در محلی که مخزن شما در آن ذخیره می­‌شود فراهم کنید، زیرا بخار اضافی در حین پر شدن تولید می­‌شود.
  • یک جفت عینک ایمنی را در کنار مخزن خود آویزان کنید و از آن استفاده کنید. یک قطره نیتروژن مایع در چشم می­تواند آسیب جدی ایجاد کند.
  • تماس با نیتروژن مایع باعث یخ‌­زدگی بافت می‌­شود، مانند سرمازدگی شدید. ناحیه تماس را با آب خنک یا ولرم بشویید. برای سوختگی یا تاول­‌های شدید، فوراً به­‌دنبال مراقبت‌­های پزشکی باشید.
  • در شرایط نشت، نیتروژن به گاز تبدیل می­‌شود و اکسیژن را جابه‌­جا می‌­کند. برای فردی در آن ناحیه، علائم کمبود اکسیژن به سرعت ظاهر می­‌شود و علائمی همچون سردرد، سرگیجه و در نهایت بی­هوشی به همراه دارد. CPR باید به‌­سرعت در فردی که در این حالت قرار دارد انجام شود.

بایدها و نبایدهای استفاده از این دستگاه

بایدها:

  • مخزن را در مکانی با نور و تهویه مناسب نگه دارید.
  • یک پالت چوبی یا فوم سفت و سخت را در زیر مخزن قرار دهید.
  • در صورت نیاز از آب و صابون ملایم برای تمیز کردن مخزن استفاده کنید.
  • سطح نیتروژن را به‌­طور مرتب چک کنید.
  • پس از استفاده، چوب پنبه گردن را تعویض کنید.
  • یک جفت عینک ایمنی را نزدیک مخزن نگه دارید و از آن‌ها استفاده کنید.
  • در صورت عدم استفاده مخزن را قفل کنید.
  • یک مخزن را برای حمل­‌ونقل در بستر کامیون ببندید.
  • هنگام بازیابی یک نی منی، بالای قوطی را زیر لوله گردن نگه دارید.
  • از یک گیره برای محکم کردن قوطی زیر ناحیه بحرانی استفاده کنید.
  • برای کنترل مایع منی از موچین از قبل خنک شده استفاده کنید.
  • قرارگرفتن نی در معرض هوا را بین مخزن و واحد ذوب محدود کنید.

نبایدها:

  • مخزن را مستقیماً روی بتن ذخیره نکنید.
  • مخازن را در شیرخانه نگهداری نکنید.
  • از یک قطعه لوله برای اندازه­‌گیری سطح نیتروژن استفاده نکنید.
  • مخزن را در صندلی سرنشین وسیله نقلیه حمل نکنید.
  • از فشار آب قوی برای تمیز کردن بیرونی مخزن استفاده نکنید.

نتیجه­‌گیری

مخزن نگه­داری اسپرم یک ظرف فولادی ضدزنگ است؛ که برای نگهداری مایع منی استفاده می­‌شود و در نهایت برای لقاح مصنوعی زنان یا سایر روش­‌های القای بارداری مورد استفاده قرار می­‌گیرد. مملو از نیتروژن مایع است، این مخزن قادر است مقادیر زیادی مایع منی را برای مدت طولانی ذخیره کند.

نویسنده: شعله جاهدی

منابع:

  1. https://www.wise-geek.com/what-is-a-semen-tank.htm
  2. https://www.progressivedairycanada.com/topics/a-i-breeding/semen-tank-management-a-dozen-do-s-and-a-few-don-ts
  3. http://www.luresext.edu/?q=content/liquid-nitrogen-storage-tanks

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا