آکادمی اختر زیست

دست از تماشای آسمان شب برندارید!

(فرصت دیدن سه رویداد جذاب برای دوستداران نجوم در شب‌های آینده)

در زمانی از سال قرار داریم که هر لحظه با تماشای آسمان شب، ممکن است با شگفتی‌های نجومی زیادی روبه‌رو شوید! شاید حتی بتوانید قادر به تماشای چند اتفاق خیره‌کننده در یک شب باشید!

یکی از این پدیده‌های هیجان انگیز، بارش‌های شهابی «پرساوشی» است که هر ساله، در شب‌های گرم تابستان، در اواسط مرداد ماه، به اوج خود می‌رسد و به ناظران آسمان اجازه می‌دهد که به راحتی آنها را مشاهده کنند. این پدیده، بهترین بارش‌های شهابی در کل سال است و در آن، ۱۰۰-۵۰ شهاب‌سنگ در هر ساعت مشاهده می‌شود. این شهاب‌سنگ‌ها، اغلب دنباله‌ای طولانی از نور و رنگ را هنگام وارد شدن به جو زمین به همراه خواهند داشت؛ همینطور، آنها برای «آذرگوی»‌های خود نیز شناخته‌شده هستند.

آذرگوی‌ها، از ذرات بزرگ‌تر مواد دنباله‌دار منشأ می‌گیرند و درخشان‌تر هستند؛ به همین دلیل، شهاب‌سنگ‌های بارش پرساوشی، به مدت طولانی‌تری دنباله‌ی خود را حفظ می‌کنند. البته این بارش، تنها اتفاق هیجان‌انگیز شب‌های پیش‌ رو نیست و به گفته‌ی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، «اَبَرماه» کامل را نیز خواهیم داشت. درواقع این رویداد، زمانی اتفاق می‌افتد که مدار ماه در نزدیک‌ترین نقطه (حومه) به زمین قرار دارد و این نزدیکی، همزمان با کامل شدن ماه رخ می‌دهد.

نور زیاد ماه در این شب‌ها، می‌تواند رصد شهاب‌های زیبای بارش ِپرساوشی را کمی سخت کند؛ اما اگر رصدگران خوش‌شانس باشند، شاید برخی از آذرگوی‌های این بارش مشهور سالیانه، در بخش‌هایی از آسمان که از نور ماه دور است، برای آنها قابل مشاهده باشد. این اخرین اَبَرماه سال ۱۴۰۱ است؛ پس فرصت تماشای درخشان‌ترین ماه سال را از دست ندهید!.

به گفته‌ی مهندس مسعود حقیقی مدیر این انجمن، آخرین اَبَرماه، شامگاه پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱، با چشم غیر مسلح در افق جنوب شرق آسمان، قابل مشاهده خواهد بود.

ایشان اظهار کردند: این اَبَرماه پس از ساعت ۲۰، در تهران (با اختلاف ساعت برای شهرهای دیگر کشور) طلوع، و حدود ۶ بامداد روز جمعه در افق جنوب غرب آسمان، غروب خواهد کرد. بدیهی است اگر ماه در کم‌ترین فاصله با زمین باشد، بسته به فاصله‌ی آن از زمین در هنگام رسیدن به وضعیت ماه کامل، بین ۶ تا ۱۴ درصد بزرگتر و ۱۶ تا ۳۰ درصد، درخشان‌تر از دیگر ماه‌های کامل سال دیده خواهد شد!

جالب است بدانید همزمانی این پدیده‌های زیبا، فقط به اوج بارش شهابی پرساوشی و ابر ماه ختم نمی‌شود و طبق گفته‌ی مهندس حقیقی، ابر ماه در طول این شب (جمعه ۲۱ مرداد)، در زمینه‌ی صورت فلکی جَدی، هم‌نشین سیاره‌ی زیبا با حلقه‌های زیباتر، زحل خواهد بود! جرم ستاره مانند زرد رنگی که سمت چپ ماه و نزدیک به آن است، در هنگام طلوع از افق جنوب شرق، سیاره‌ی زحل می‌باشد. همینطور ایشان بیان کردند که این سیاره‌ی چشم‌نواز، شبانگاه یکشنبه ۲۳ مرداد ماه، به وضعیت مقابله با زمین می‌رسد و درواقع زمین بین سیاره‌ی زحل و ابر ماه قرار خواهد گرفت؛ بنابراین، زمان مناسبی برای رصد زحل و حلقه‌های زیبایش فراهم است.

اَبَرماه

بارش‌های شهابی

 

مترجم و ویراستار: مرضیه مفاخری‌نژاد

کاری از آکادمی اخترزیست‌شناسی اتحاد زیست‌شناسان ایران (I.A.A)

 

منابع

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا