تکنیک های آزمایشگاهی

روش کار با هود لامینار

روش کار با هود لامینار

  1. در ابتدا باید هر کاری که قرار است در هود انجام شود را از قبل برنامه ریزی و طراحی نمایید؛ روش کار و وسایل مورد استفاده را معین کنید.
  2. زمان مورد نیاز را با پرسنل دیگر آزمایشگاه تنظیم کنید تا از تداخل کاری جلوگیری شود.
  3. کلید هود را روشن کنید. اگر لامپ UV روشن است، آن راخاموش کنید.
  4. لامپ فلورسنت و هواکش هود را روشن و از آزادبودن شبکه های هوا در عقب و جلو هود مطمئن شوید.
  5. سطح میز کار را آماده کنید و پیش از کار، هود را به مدت حداقل ۱۵ دقیقه روشن نمایید.
  6. دست و ساعدها را با صابون ضدعفونی کننده بشویید.
  7. درصورت لزوم، برای پوشیدن لباس محافظ روپوش یا کت آزمایشگاه با آستین بلند، محافظ چشم و دستکش اقدام نمایید.
  8. سطح داخلی هود را با اتانول ۷۰ % یا ماده ضدعفونی کننده دیگر آماده کنید. سپس هواکش داخل هود ایمنی را روشن کنید.
  9. فقط لوازم و موادی که برای آزمایش استفاده می شوند؛ داخل هود ایمنی قراردهید. محل تمیز و آلوده هود را شناسایی کنید و وسایل را طوری بچینید که مواد تمیز و استفاده شده کنار هم قرارنگیرند و یا مانع شبکه های هوا در جلو و عقب هود نشوند.

احتیاط

  • کیسه حاوی مخاطرات زیستی، ظروف حاوی مواد ضدعفونی کننده برای قراردادن پی پت ها، و یک ظرف دیگر برای وسایل تیز و برنده در هود ایمنی داشته باشید.
  • وقتی تمام وسایل مورد نیاز آماده شد؛ اجازه دهید هوا به مدت ۳ تا ۵ دقیقه در هود ایمنی جریان داشته باشد تا از انباشته شدن ذراتی که در مرحله قراردادن وسایل در هود ایمنی به وجود آمده است، جلوگیری شود.
  • کار را شروع کنید. مواد را در فاصله ۱۰ سانتیمتری شبکه جلویی کابینت نگه دارید و سعی کنید فعالیتهای پرخطر را در قسمت عقب سطح کار هود ایمنی انجام دهید. داخل هود ایمنی از فندک یا شعله استفاده نکنید؛ این ابزارها لایه های جریان هوای داخلی را مختل ساخته و باعث سوختن فیلترها می‌شوند.
  • از بیرون آوردن دست ها تا زمانی که مراحل آزمایش تمام نشده و مواد آلوده و خطرناک در کیسه یا ظر فهای ایمنی قرا رنگرفته اند، خودداری نمایید.

نکات مهم پایان کار

  • داخل هود ایمنی را تمیزکنید و در پایان جریان هوا را به مدت۳ تا ۵ دقیقه روشن نگهدارید.
  • سطح تمام مواد و وسایلی را که در تماس با مواد بیولوژی است، تمیز و ضدعفونی کنید. برای این منظور، از اتانول ۷۰ % و یا هر مایع ضدعفونی کننده مناسب استفاده نمایید و منتظر بمانید تا خشک شود. سطح هود ایمنی را نیز ضدعفونی کنید. درِ ظر فها را پیش از بیرون آوردن از داخل هود ایمنی ببندید و وسایل را به محلهای اولیه برگردانید(انکوباتور، اتوکلاو و غیره).
  • دستکش ها و وسایل حفاظت شخصی را با توجه به دستورالعمل مورد استفاده در آزمایشگاه جمع آوری کرده، دوربریزید و در خاتمه دستها را با صابون و آب فراوان بشویید.
  • سیستم تهویه هود ایمنی و لامپ فلورسنت را خاموش کنید. پنجره جلو را ببندید و لامپ UV را روش ننمایید.

نکته: در صورت مشاهده نشتی و یا ریختن مواد در حین استفاده، هود نباید خاموش شود و تمام وسایل و اشیای آلوده باید ضدعفونی شوند. انجام این مراحل سبب عدم انتشار آلودگی خواهدشد.

 

نویسنده: مولود کاظمی

منبع:

هود لامینار آزمایشگاهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا