فرهنگی هنری

دانستنی‌هایِ جالبِ زیستی ۱

اتوبوسِ زیستی
یک اتوبوس مسافربری که از باث (شهری است واقع در ناحیه جنوب غربی انگلستان) به فرودگاه بریستول (از شهرهای انگلستان) رفت‌و‌آمد می‌کند، از سوختی غیرمعمول استفاده می‌کند. سوخت این خودرو از فاضلاب انسانی و زباله‌های ساکنان این منطقه، به‌وسیله پاکسازی آب در ایستگاه تصفیه حاصل می‌شود.
???? اما این چطور ممکن شده است؟
هنگام تجزیه فاضلاب گاز متان که با پروپان ترکیب شده است تولید می‌شود. همچنین از این واکنش سوختی تولید می‌شود که نیروی مورد نیاز برای به حرکت درآوردن یک اتوبوس را فراهم می‌کند.
همچنین ضایعات غذایی یک خانواده پنج نفری می‌تواند، سوخت یک سال این اتوبوس را مهیا کند. این وسیله می‌تواند 40‌نفر را با سرعت 30‌کیلومتر در ساعت جابه‌جا کند. این منبع جدید انرژی در مقایسه با بنزین آلودگی کمتری تولید می‌کند. این محصول باعث می‌شود که موتورهای دیزلی به میزان 80‌درصد اکسیدازت و 25‌درصد دی‌اکسیدکربن کمتری وارد هوا کنند. البته مسافران این وسیله نقلیه باید مطمئن شوند که این سوخت جدید هیچ بوی نامطبوعی تولید نمی‌کند.

بریستول، پایتخت سبز اروپا در 2015

یکی از مدیران شرکت سازنده این خودرو از روی مطایبه می‌گوید: «این وسیله کیفیت هوا را بهبود می‌بخشد، سوخت این خودرو را ساکنان این منطقه و به‌خصوص کسانی که سوار آن می‌شوند تولید می‌کنند.» البته نوع سوخت این خودرو از کسی پنهان نیست و حتی با تصاویری بزرگ نیز نشان داده شده است. در یک سمت خودرو تصویر چند انسان که روی توالت فرنگی نشسته‌اند و در حال مطالعه یا گوش دادن موسیقی هستند به تصویر کشیده شده است. این تصویر نشان می‌دهد که بریستول، پایتخت سبز اروپا در سال 2015، برای مبارزه با گرم شدن کره زمین و مصرف بیش از حد سوخت‌های فسیلی آمادگی مطلوبی دارد. این اتوبوس ابتدا در نوامبر سال 2014 به‌صورت آزمایشی استفاده شد و از ابتدای بهار سال 2015 در خطی منظم و به طور روزانه وارد سیستم حمل‌و‌نقل شد. دانش‌آموزان نیز از جمله مسافران اصلی این اتوبوس هستند. پس از طرح موفقیت‌آمیز اسلو و استفاده از صدها اتوبوس که از این نوع سوخت استفاده می‌کنند، دیگر شهرهای اروپا نیز به فکر اجرای این برنامه افتاده‌اند؛ البته کاربردهای دیگری از جمله تولید گرمایش نیز در دستور کار قرار داده شده است. در انتها باید گفت که این سوختی ارزان قیمت و تجدیدپذیر است.

تهیه‌ی این محتوا: آناهیتا حسینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا