آکادمی بیوانفورماتیک

روش های اومیکس

روش های اومیکس

شبیه‌سازی فرایندهای بیولوژیکی با استفاده از روش‌های بیوانفورماتیکی جهت بهینه‌سازی

دستاوردهای بیوانفورماتیکی برای شبیه‌­سازی فرایندهای بیولوژیکی می­‌توانند از راه­‌های مختلفی گسترش پیدا کنند؛ به­‌طور مثال آنالیزهایی برمبنای شبکه­‌ها و محاسبات ریاضی: در این مدل­‌سازی با استفاده از شبکه‌­ها و نقاطی که در آنها وجود دارد و نشان­‌دهنده‌­ی وجود یک مسیر بیولوژیکی است، روابط بین آنها کشف و مشاهده می­‌شود. روش‌­های محاسباتی و کامپیوتری زیادی به­‌دست آمده­‌اند که با استفاده از آنها می­‌توان مسیرهای بیولوژیکی را مطالعه کرد؛ دلیل این تنوع، تعداد زیاد مسیرهای بیوشیمیایی و پیچیدگی آنها می‌­باشد.

شبکه­‌ها در همه­‌جای زندگی ما وجود دارند؛ شبکه­‌های اجتماعی، شبکه جهانی و بسیاری از شبکه‌های دیگر! از این اصطلاح، می­‌توان برای برهم­کنش‌­های بیولوژیکی نیز استفاده کرد. چرخه‌­ها و مسیرهای بیولوژیکی، نشان­‌دهنده‌­ی یک سری برهم­کنش‌­های بین مولکولی هستند که در یک سلول و تحت شرایط متفاوت منجر به عملکردهای داخل سلول می­‌شوند. سیگنال­‌های خارج سلولی باعث ایجاد واکنش­‌های شیمیایی در مسیرهای بیولوژیکی شده که در نهایت عمل خاصی را در سلول ایجاد می­‌کنند. در طول دهه گذشته، دستاوردهایی در مقیاس‌­های بزرگ آزمایشگاهی، کامپیوتری برای رمزگشایی از مسیرهای متابولیک، مسائل مربوط به ژنتیک استفاده شده‌­اند. مسیرهای سیگنالینگ سلولی، باعث ایجاد واکنش‌­های شیمیایی ایجاد شده توسط سیگنال­‌های خارج سلولی در گیرنده‌­های داخل سلول می‌­شوند. به‌­طور مثال شبکه بیان ژن با استفاده از فاکتورهای منحصر به‌­فردی که دارد برهم­کنش­‌های خاصی را بین ژن و فاکتورهای رونویسی ایجاد می­‌کنند. متابولیت­‌ها در مسیرهای متابولیکی با یک­دیگر و با کمک آنزیم­‌ها، برهمکنش‌­های خاصی را شکل می­‌دهند. سیگنال­‌های شیمیایی متفاوت، باعث تحریک و برانگیخته­‌شدن پروتئین­‌های متفاوتی می­‌شوند.

آنالیزهای بیوانفورماتیکی که توسط دیتاها به دست آمده­‌اند!

با پیشرفت هرروزه­‌ی تکنیک‌­های مختلف، تکنیک­‌های اومیکس (omics) توانسته­‌اند کمک زیادی در فهم عمیق­‌تر سیستم بیولوژی به انجام برسانند. دیتاهای مختلفی که از طریق تکنیک­‌هایی از جمله: ترنسکریپتومیکس، پروئتومیکس، متابولومیکس و ژنومیکس به‌دست آمده‌­اند برای استفاده در مدل­‌سازی مسیرهای مختلف پیشنهاد شده­‌اند. در واقع تکنیک­‌های اومیکس به مجموعه تکنیک‌هایی گفته می­شود که برای تحقیق و فهم بیوماکرومولکول­‌های درون سلول استفاده می‌­­شوند. شاخه‌­های زیادی از علم روش‌های اومیکس وجود دارد که تعدادی که ذکر شد در ادامه توضیح داده خواهند شد.

تکنیک اول: متابولومیکس

متابولومیکس سومین تکنیک و جامع­‌ترین تکنیک‌­های گفته‌شده می‌­باشد؛ در واقع روش‌­های ترنسکریپتومیکس و پروتئومیکس و ژنومیکس از زیرمجموعه­‌های این روش می‌­باشند. کشف و فهم مکانیزم پاتوبیولوژیکی هر بیماری یکی از مهم­‌ترین و اصلی‌­ترین پله‌های پژوهش‌­های بالینی است؛ متابولومیکس در واقع می‌­تواند برای فهم بیماری­‌ها و نشانه­‌های ظاهری مربوط به مشکلات متابولیسمی بسیار کمک­‎‌کننده باشد. متابولومیکس، در واقع متابولیسم سلول­ها، بافت­‌ها و در کل، ارگانیسم را مطالعه می­‌کند.

برای اطلاعات بیشتر، اینجا بخوانید!

با استفاده از روش‌­های خاصی، می‌­توانند تغییراتی را که در سطح سلول و در جرم مولکول‌ها و نشانه‌­های مربوط به ژن‌­ها و نامربوط به آنها در زمینه­‌ی بیماری‌­ها رخ می‌­دهد را اندازه‌­گیری کنند. به دلیل پیچیدگی متابولیسم هر سلول و طیف گسترده‌­ای از ویژگی­‌های فیزیک‌وشیمیایی بیشتر از یک روش تحلیلی و آنالیزی لازم است. روش­‌های آزمایشگاهی زیادی در این زمینه وجود دارند که از جمله آنها می­‌توان به NMR و اسپکترومتری جرمی و انواع کروماتوگرافی اشاره کرد؛ اما علاوه بر این روش‌­ها، روش‌­های بیوانفورماتیکی دیگری برای شبیه‌­سازی مسیرهای بیولوژیکی و در نتیجه رسیدن به هدف مورد نظر وجود دارد که نرم‌­افزارهای بسیار پیچیده‌­ایی می­‌باشند. اولین مرحله در مطالعات بیوانفورماتیکی، استفاده از تکنیک‌­های مختلف برای طبقه‌­بندی و شناختن انواع مختلف متابولیت‌­هاست. دومین مرحله، در واقع پیش پردازش سیگنال‌­های سلولی است که با نرم‌­افزارهای خاصی این مرحله انجام می‌­گیرد. مرحله‌­ی سوم، داده‌­ها آماده­‌اند و البته که به مرحله­‌ی کنترل کیفیت وارد می‌­شویم. در این مرحله داده‌­ها به خوبی بررسی‌شده تا در صورت بروز هرگونه مشکل از ورود به مرحله‌­ی بعد جلوگیری شود و اکر مشکلی وجود داشته باشد، از داده‌ها حذف خواهد شد. دستاوردهایی که آنالیزهای آماری با استفاده از نرم افزارهای بیوانفورماتیکی به دست آورده‌­اند، به پژوهشگران کمک زیادی در جهت هرگونه تغییرات متابولیت‌­­ها در شرایط غیرنرمال می‌­باشد. روش‌­های آماری سنتی دارای محدودیت­‌هایی بودند؛ از جمله این محدودیت­‎‌ها می­توان به قراردادن این آمارها فقط در حوزه­‌ی ریاضی اشاره کرد؛ در واقع این روش‌­های سنتی آمارهای به­‌دست آمده را به داده‌­ها و مسائل بیولوژیکی نزدیک نمی­‌کردند.

متابولومیکس

تکنیک دوم: ترنسکریپتومیکس

ترنسکریپتومیکس، مطالعه تمام مولکول­‌های ریبونوکلئیک اسید است که در سلول، بافت­‌ها و یا در یک ارگانیسم بیان می‌شوند. این تکنیک، همه­‌چیز مربوط به RNA را در برمی‌­گیرد که شامل: رونویسی و بیان، عملکرد و محل عملکرد آنها می­‌باشد. ترنسکریپتومیکس در واقع یک راه حل و روش جامع برای درک نحوه­‌ی بیان و پیوند ژن­‌ها ایجاد کرده است. در طول سه دهه گذشته، پیشرفت‌­های حوزه‌­ی مدل­‌سازی باعث نگاهی جدید به ترنسکریپتومیکس شده و باعث کشف موارد جدیدتری در این حوزه شده است.

روش‌­ها و الگوریتم‌­های زیادی به طراحی شده و به وجود آمده‌­اند تا بتوانند ارتباطات بین داده­‌های داخل سلولی مربوط به بیان ژن­‌ها را کشف و توضیح دهند؛ پیش از این­­­که به یکی از این روش‌­ها بپردازیم لازم به ذکر است که پروتئین­‌های کدگذاری شده توسط ژن­‌های هم بیان، بیشتر احتمال دارد که در یک مسیر برهم کنش داشته باشند و حتی الگوهای بیان مشابهی با توجه به مسیر عملکرد بیولوژیکی داشته باشند، روشی که در ادامه به آن می‌­پردازیم از همین موضوع پیروی می­‌کند. البته باید بدانیم که روش‌­های متعددی بر پایه‌­ی همین موضوع، عمل می­‌کنند. روش ضریب هم­بستگی پیرسون یا PCC یک روش استاندارد برای اندازه‌­گیری میزان هم‌­بیانی است که برپایه‌­ی یک رابطه­‌ی خطی بین میزان بیان ژن‌­ها و شرایط مختلف، میزان بیان آن­ها را اندازه‌گیری می‌­کند؛ همچنین مطالعات ترنسکریپتومیکس می‌­توانند دیدگاه جدیدی را درباره­‌ی عملکرد سلولی نشان دهند؛ دیدگاهی که با هیچ تکنیک اومیکس دیگری قابل دست‌یابی نیست!

ترنسکریپتومیکس

تکنیک سوم: پروتئومیکس

مطالعات پروتئوم یا همان مطالعات تمام پروتئین­‌هایی که در یک لحظه­‌ی خاص در سلول وجود دارند در دهه­‌های گذشته روی ساکارومایسس سریوزیه انجام شده بود. تعاملات بین پروتئین­‌ها در واقع همان نشان­‌دهنده­‌ی وجود یک اتحاد و یک­پارچگی در سیستم سلولی است و همچنین مطالعات کامپیوتری و آزمایشگاهی پروتئین‌­ها در واقع می‌­تواند یک قدم مهم در راه بازسازی مسیرها و چرخه­‌های بیولوژیکی باشد. روش­‌های بیوانفورماتیکی زیادی برای مطالعات تعاملات پروتئین-پروتئین به ثبت رسیده‌است. حتی بعضی از این روش‌­ها می­‌توانند با استفاده از داده­‌های ترنسکریپتومیکس، تعاملات پروتئین-پروتئین را مطالعه نمایند. به‌­طور مثال دانشمندان روشی را برای شناخت و درک تعاملات پروتئین­‌ها و بیان ژن در زیرمجموعه­‌ی شبکه­‌های ارتباطی سلولی و همچنین مسیرهای سیگنالینگ در شرایط مختلف، ارائه کردند. آن­ها در ابتدا، هر کدام از زیرمجموعه‌­های شبکه­‌های ارتباطی را بر اساس میزان تغییرات محسوس در بیان ژن در شبکه‌­های ارتباطی، طبقه‌­بندی کردند. آنها طراحی­‌هایی در زمینه میزان قوی بودن  تعاملات پروتئینی براساس همبستگی بین جفت ژن­‌ها و بیان آنها انجام دادند. با استفاده از این طراحی‌­ها و روش‌های انفورماتیکی و آزمایشگاهی آنها در نهایت توانستند به یک فریم ورک (چهارچوب) نهایی در این زمینه دست پیدا کنند که تمام ژن‌­هایی که از لحاظ ژنتیکی و بیولوژیکی همبستگی زیادی داشتند و از آنها در مطالعات بر روی پروتئین‌­ها استفاده شده بود نهایتا در این فریم‌ورک طراحی‌شده، قرار گرفتند؛ با این روش‌­ها مشخص شد که ارتباطات بین پروتئین­‌ها و بیان ژن­‌ها می­‌توانند برای مطالعات در زمینه‌­های مختلف استفاده شوند.

پروتئومیکس

تکنیک چهارم: ژنومیکس

در ابتدا باید تعرفی از ژنومیکس ارائه دهیم. ژنومیکس در واقع مطالعه همه‌­ی قسمت­های توالی­‌های ژنی و اپی‌­ژنتیکی و یا قسمتی از آنهاست. در واقع ژنومیکس، تلاش برای فهم و درک عملکرد و ساختار این توالی‌­ها و ساختارهای بیولوژیکی پایین‌دست‌­تر است. ژنومیکس نقش بسیار مهمی در سلامت و پزشکی دارد و می­‌تواند در آزمایشات مربوط به مکانیسم­‌های مولکولی و نقش­ها مولکول­‌ها در زمینه­‌ی بیماری­‌ها دخیل باشد. ژنوم انسان فقط ژن­­‌های خود انسان نیست و این ژنوم کاملا تحت تاثیر گیاهان، جانوران و پاتوژن­‌ها و دیگر موجودات است و در واقع مطالعات ژنومی انسان، مطالعات همه­‌ی این موارد را در برمی­‌گیرد. لازم به ذکر است مطالعات ژنومیکس با مطالعات ژنتیکی کاملا متفاوت هستند؛ ژنتیک مطالعه وراثت است و ژنومیکس مطالعه ژن‌­ها و عملکرد آنها.

یکی از روش­‌هایی که در مطالعات ژنومیکس استفاده می­‌شود، روش توالی یابی NGS است. روش‌­های بیوانفورماتیکی که امروزه برای مدل­‌سازی‌­های زیستی استفاده می‌­شوند یکی از مسائل پرطرفدار روز می‌­باشند. برای مثال برای درمان بیماری HIV گروهی از دانشمندان، برنامه کامپیوتری را طراحی کردند که می­‌توانست اثرات درمان و موثر بودن یا نبودن درمان­‌های مختلف را پیش­‌بینی کند. یا مثالی دیگر از برنامه­­‌های کامپیوتری طراحی‌‌شده می‌­توان به برنامه­­‌ی کامپیوتری اشاره کرد که جفت شدن لیگاند و پروتئین را پیش­بینی می‌­کرد. این متد بر اساس شباهت آنالیز توالی­‌های موضعی با پروتئین‌­­­های آنالیز­شده‌­ی خاصی پایه­‌گذاری شده بود. پیشرفت­‌هایی که در سال‌­های اخیر در زمینه‌­ی ژنومیکس و یا حتی ژنتیک اتفاق افتاده­‌اند تا حد زیادی برمبنای تکنیک­‌ها و برنامه‌های کامپیوتری و بیوانفورماتیکی جلو رفته است.

ژنومیکس

همچنین بخوانید: رشته‌ی بیوانفورماتیک

نتیجه­‌گیری

با توجه به همه‌­ی نکات و توضیحات ذکر شده این نکته کاملا مشخص است که دنیای علم امروز کاملا به سمت هوش مصنوعی و کامپیوتر در حال حرکت است؛ در واقع این جهت­‌گیری باعث کمتر شدن خطای داروهای طراحی شده، نجات جان افراد بیشتر و افزایش دقت و زمان پژوهشگران می‌­شود. ما در اینجا تعدادی از دستاوردها و متدهایی را توضیح دادیم که دانشمندان و پژوهشگران از آنها استفاده می­‌کنند تا بتوانند مسیرهای بیولوژیکی را شبیه­‌سازی کرده و به نتایج ذکر شده برسند. در واقع در این روش‌­ها، از داده‌­هایی استفاده می‌­شود که یا براساس بیان ژن به‌­دست آمده‌­اند و یا بر اساس برهم­کنش‌­های بین پروتئین‌­ها هستند. استفاده از این داده­‌ها و اتفاق افتادن پیش­‌بینی­‌ها تنها با روش‌­های اومیکس امکان­‌پذیر است. برای مثال از داده‌­های پروتئین-پروتئین می‌­توان استفاده کرد تا مسیرهای بیولوژیکی شبیه­‌سازی شده را اصلاح و بهبود بخشید. در نهایت این­که احتمال اینکه در سال‌­های نزدیک تمام علم براساس بیوانفورماتیک جلو برود و یادگیری این علم از ضروریات شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا