آکادمی کارآفرینی

اهمیت کارآفرینی و ضرورت استفاده از نیروی کارآفرین

شغل کار‌آفرینی برای هر فردی مناسب نیست، زیرا هر فردی علاوه بر مهارت‌های تجربی به مهارت‌های ذهنی هم نیاز دارد. علاوه بر این کارآفرینی نه تنها با سختی و مشقت همراه نیست بلکه نتایج زیادی از جمله رشد شخصیتی برای فرد را به همراه دارد. هر کار‌آفرین طرز فکر متفاوتی را از خود در برابر مسائل مختلف نشان می‌دهد. در این مقاله علاوه بر اینکه بررسی می‌کنیم چه کسانی در حوزه کارآفرینی موفق خواهند شد به بررسی اهمیت کارآفرینی در ایران و سایر کشورهای جهان می‌پردازیم. حال این سوال مطرح می‌شود که یک کار‌آفرین خوب باید چه ویژگی‌های ذهنی و رفتاری داشته باشد؟ برای این که شما هم بتوانید یک کارآفرین موفق شوید؛ در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با ویژگی‌های ذهنی و رفتاری یک کار‌آفرین آشنا شوید.

ویژگی‌های ذهنی یک کارآفرین

ویژگی‌های ذهنی یک کارآفرین عبارتنداز:
  1. از سنین پایین به کار‌کردن علاقه دارند: برای مثال می‌توان به ارسطو لومیس، طراح عینک‌های بند الیسون، اشاره کرد که از ده سالگی به فکر کسب و کار افتاد.
  2. به دنبال موضوعات پر‌طرفدار هستند: کار‌آفرینان بزرگ همواره در تلاش‌اند تا نیاز‌های دیگران را برآورده سازند.
  3. فکر‌های بزرگ در سر دارند: کارآفرینان بزرگ به دنبال پیدا‌کردن فرصت‌های مناسب و بالقوه می‌باشند.
  4. با افراد با انگیزه و اراده‌ی بالا، ارتباط موثری دارند: در متون مختلف توجه بسزایی به داشتن انگیزه فراوان در شخص کار‌آفرین شده است. زیرا در این مسئله کارآفرینان باید با افرادی سر و کار داشته باشند که مانند بمب انرژی مثبت، آن‌ها را به سمت موفقیت سوق دهند.
  5. برای پیشرفت به سراغ ارتباطات می‌روند: کار‌آفرینان با گسترش ارتباطات خود می‌توانند محصولات خود را به فروش برسانند.
  6. خیلی زود اقدام می‌کنند: برای پیشرفت، کارآفرینان باید هر چه زود‌تر دست به عمل زده و با سرعت بالا کار‌های‌شان را انجام دهند.
  7. مدام رویا‌پردازی می‌کنند: کارآفرینان با این کار سعی می‌کنند تاثیر هر کاری را افزایش دهند.
ذهن کارآفرین

ویژگی‌های رفتاری یک کار‌آفرین موفق

حال به سراغ ویژگی‌های رفتاری یک کار‌آفرین موفق می‌رویم:
  1. میل به موفقیت: کارآفرینان میل و علاقه شدید درونی برای دستیابی به اهداف والاتر دارند. شاید این رفتار اهمیت کارآفرینی و نیروی کارآفرین را به خوبی به شما نشان دهد.
  2. داشتن روحیه استقلال: بسیاری از کار‌آفرینان از کارکردن برای دیگران بیزارند و برای خودشان کار می‌کنند.
  3. ریسک پذیری: این افراد باید در شرایط عدم قطعیت، تصمیم‌گیری کنند.
  4. پشتکار: کار‌آفرینان برای دستیابی به موفقیت از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.
  5. خود‌باوری: کار‌آفرینان در کار‌های‌شان همواره مثبت‌ نگرند و باور کامل به موفقیت در فعالیت‌هایشان دارند.
  6. قابلیت جست و جو و توسعه فرصت‌ها: کارآفرینان همیشه گوش به زنگ فرصت‌ها هستند.
  7. انعطاف‌پذیری: این افراد توانایی تجزیه و تحلیل ذهنی خوبی دارند.
بیشتر بخوانید: تایخچه و مفهوم کارآفرینی چیست؟ علاوه بر ۷ ویژگی، ۳قابلیت زیر در کارآفرینان موفق پر‌رنگ‌تر است:
  1. پاسخ مثبت به همه چالش‌ها و یادگیری از همه اشتباهات
  2. ابتکار عمل شخصی
  3. داشتن پشتکار فراوان
مطالعات متعدد نشان داده که افراد سحر خیز موفق‌تر هستند. با وجود این، می‌توان به افراد شب زنده‌دار موفق هم، اشاره کرد. در واقع این جاه‌طلبی و تعهدِ مقابله با مسائل، در چارچوب ارزیابی است که نکته مهم مسیر کارآفرینی به شمار می‌آید. با اینکه الزاما تمام کارآفرینان سحرخیز نیستند؛ اما میانگین ساعت بیدار شدن همه‌ی آنها ۶:۱۵ است. این ذهنیت که شما بسیاری از کارها را می‌توانید پیش از اینکه مردم به ملاقات‌تان بیایند انجام دهید، حسِ خوبِ جلوتر از بقیه بودن در این مسیر را، به شما می‌دهد. در همه حال به دنبال موفقیت باشید و فرصت طلبی را فراموش نکنید. پی‌گیر تعهدات خود باشید و خیال پردازی را جزئی از کار خود قرار دهید. خیال پردازان، به واقع گرایان انگیزه ادامه می‌دهند. شما باید به دنبال هرچه قرار است اتفاق بیفتد باشید. وضع حالتان را به چالش بکشید. عده‌ی زیادی از کارآفرینان موفق و ثروتمند ترک تحصیل کرده، به دنبال اهداف و رویاهایشان رفتند و مسیر همیشگی را به چالش کشیدند. کارآفرین باید بهتر و سریع‌تر بوده و از انجام کارها ترسی نداشته باشد. در اصل برای کارافرین، کافی، معنایی ندارد. زیرکی مالی داشته باشید. شما باید مهارت‌های سرمایه‌گذاری معتبر را فرا بگیرید. این را بدانید بدون پول جایگاهی نخواهید داشت. پس پیشنهاد می‌کنیم ذهن‌تان را بیشتر درگیر پول کنید. یاد بگیرید پول برای شما چه کارهایی می‌تواند انجام دهد. شما به عنوان کارآفرین برتر باید قادر به مقابله با موانع باشید. یکی از اهمیت های کارآفرینی که باید به آن اشاره کرد همین است که جامعه به دنبال حل مشکلات خواهد رفت. موفقیت یک شبه به دست نمی‌آید! پس این پشتکار شماست که باعث پیشرفت شما می‌شود. اگر با دقت تمام این مسیر را ادامه دادید باید به شما بگویم به دنیای کارافرینی خوش آمدید؛ اما این را بدانید مسیر کارافرینی، یک مسیر واحد نیست که با تقلید از افراد موفق، به کارافرین موفق تبدیل شوید. شما باید راه جدید خود را امتحان کنید. در دنیای امروز اثرات کارآفرینی روی توسعه اقتصادی جامعه کاملا آشکار شده است، بطوریکه عده‌ای از صاحب نظران، عصر حاضر را عصر کارآفرینی نامیده‌اند. کارآفرینی را می‌توان واسطه‌ای میان خلاقیت و توسعه اقتصادی دانست؛ چراکه نوآوری و خلاقیت، جریان‌های ثابت اقتصادی را دوباره به حرکت می‌اندازد. درابتدا باید با فواید کارآفرینی و نقش آن در جامعه آگاه شویم تا به اهمیت آن درجامعه امروز پی‌ببریم.

کارآفرین موفق

چرا هر سازمان و ارگانی خواستار نیروی کارآفرین و خلاق در بخش‌های مختلف خود است؟

در هر ارگان و سازمانی وجود ایده‌های ناب و افکار جدید، می‌توانند موجب توسعه و رشد موثر آن سازمان و درنهایت به جریان انداختن چرخ‌های توسعه اقتصادی جامعه شوند. کارآفرینان و ذهن کارآفرین در مقابل بن‌بست‌ها و مشکلات پیش رو، تمام فکر و توان خود را به کار می‌گیرند تا راه بیرون رفتن از این مشکلات را به سرعت پیدا کنند. آنان این موانع را مانند فرصت و چالشی می‌بینند که باید از آن‌ها برای ارتقا و رشد خود استفاده کرد. کارآفرینان و صاحبان فکر و سرمایه در نظام اقتصادی توسعه یافته از عوامل اصلی توسعه پایدار محسوب می‌شوند. آنان اجازه نمی‌دهند نظام اقتصادی درحالت تعادل و بصورت ثابت باقی بماند و دائما درحال بهبود و تغییر در نظام اقتصادی کشور هستند؛ به همین دلیل هر سازمان و جامعه‌ای به دنبال جذب نیروی کارآفرین است. اهمیت کارآفرینی از نگاه ژوزف شومپیتر را می‌توان در نظریه توسعه اقتصادی وی یافت. از نظر وی کارآفرینی نیرو محرکه اصلی در توسعه اقتصادی است؛ چرا که رونق سرمایه داری در ظهور نیروهای خلاق و کارآمد است، آنان با ایجاد اشتغال اقتصاد را پویا می‌کنند. رکود زمانی آغاز می‌شود که از ارزش خلاقیت و نوآوری کاسته شده و تقلید رونق بگیرد. دراین صورت باز هم نیاز به جایگزینی روش‌های معمول بوسیله کارآفرینان جدید یا ایده‌های تازه وجود دارد تا چرخه ادامه داشته باشد و چرخ‌های اقتصاد جامعه دوباره به حرکت بیفتد. کارآفرینی در اقتصاد مانند شتاب دهنده‌ای عمل می‌کند که نظام اقتصادی را به سمت توسعه و رشد هدایت می‌کند. برای آنکه بدانیم چرا کارآفرینی درعصر امروز اهمیت فراوانی دارد، باید به این نکته دقت کنیم که کارآفرینی چه نتایج مثبت و موثری برای جامعه و دولت‌ها دارد.
  1. کارآفرینی یک رفتار است و مانند سایر رفتارها در صورت کارآمد بودن و مقبولیت در هر جامعه کوچکی تکرار می‌شود و باعث تغییر رفتار سایر افراد در همان گروه کوچک می‌شود؛ حال تصور کنید ویژگی‌هایی مانند خلاقیت، نوآوری و ریسک پذیری، درمیان همه افراد یک جامعه یا ارگان گسترش یابد و اثرات سازنده آن را روی افراد ببینیم.
  2. یکی از ویژگی‌های کارآفرینان خلق ارزش‌ها و کشف روش‌های جدید برای انجام کارها است که باعث پرشدن کمبود و شکاف‌های موجود در بازار با ایجاد فرصت‌های تازه است.
  3. یکی دیگر از اثرات کارآفرینان در جامعه، جمع و متمرکز شدن پول‌های سرگردان و منابع مالی بی‌هدف درجامعه است؛ آنان این سرمایه‌های راکد را بکار می‌گیرند و به سود‌دهی نزدیک می‌کنند.
  4. افزایش سود اجتماعی دولت از طریق دریافت مالیات‌ها و پروانه‌ها یکی دیگر از فواید کارآفرینان در جامعه است.
  5. ایجاد اشتغال در جامعه باعث بکارگیری نیروهای انسانی بدون استفاده و به طبع کاهش فقر و اثرات ناشی از آن مانند اعتیاد و… می‌شود.
  6. کارآفرینی همچنین باعث افزایش تولید ناخالص ملی و در نتیجه افزایش درآمد ملی می‌شود.
  7. کارآفرینان باعث بهبود زندگی مردم و افزایش رفاه اجتماعی از طریق ارتقای خدمات و محصولات می‌شوند.
  8. بهبود استانداردهای زندگی، کار و ثروت در تمام مشاغل جامعه یکی دیگر از فواید حضور کارآفرینی در جامعه است.
  9. کمک به تولید ملی و کاهش واردات به کشور
  10. استفاده و بکارگیری نبوغ و استعداد جوانان کشور و کاهش پدیده فرار مغزها
  11. فراهم سازی زمینه مناسب برای افزایش صادرات غیر نفتی
جایگاه و اهمیت کارآفرینی در سایر کشورها؛ بسیاری از کشورها مانند آمریکا، ژاپن و آلمان بخاطر بکارگیری درست کارآفرینی، جزو کشورهای توسعه یافته شده‌اند. طی چهل سال گذشته در هند حدود ۵۰۰ هزار موسسه کارآفرینی شروع به کار کرده‌اند. در کشور مالزی وزارتخانه‌ای به نام وزرات توسعه کارآفرینی ایجاد شده است. تنها درآمریکا، مشاغل کوچک ۱.۶میلیون شغل خالص را ایجاد کرده‌اند و بیش از ۶۹% از اختراعات و نوآوری‌ها توسط کارآفرینان کوچک و متوسط انجام شده ‌است.

اهمیت نیروی خلاق و کارآفرین

اهمیت و جایگاه کارآفرینی در ایران

ایران یکی از کشورهای مهم در زمینه کارآفرینی در میان کشورهای اسلامی است. کمتر از یک دهه از پرداختن به موضوع کارآفرینی درکشور می‌گذرد و هنوز در جایگاه مناسبی قرار نگرفته است؛ چراکه هنوز با وجود سایر منابع طبیعی در کشور، هم چنان به منابع نفتی و مالیات‌ها اتکا شده‌ است. در ایران نیز در برنامه‌های توسعه سوم و چهارم به موضوع کارآفرینی به شیوه‌ای جدید پرداخته و راه برون رفت از بیکاری و رشد اقتصادی، حمایت از کارآفرینی بیان شده است. به علت تاکید دولت بر ترویج فرهنگ کارآفرینی در آموزش عالی، نرخ اهداف کارآفرینانه میان جوانان به ویژه با تحصیلات دانشگاهی افزایش یافته است. از مراکز توسعه کارآفرینی می‌توان به تعداد زیادی شعبه دانشگاهی، ۴۴ پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان اشاره کرد. در راستای پرداختن به کارآفرینی سازمان ملی کارآفرینی ایران در تیرماه ۱۳۹۶ تشکیل شده‌ است. این سازمان تاکنون کمیسیون‌های مختلفی مانند کسب و کار، آموزش کارآفرینی و.. تشکیل داده است. نقش اصلی این سازمان تسهیل اموری مربوط به قوانین کسب و کار و رفع قوانین مخل در کسب و کار بوده که مشارکت تشکل‌ها و نهاد‌های کارآفرینی، استارت آپ‌ها در امر قوانین کسب و کار را در پی دارد. در اساسنامه این سازمان آمده است: «به منظور تامین مشارکت کارآفرینان در تدوین و اجرای برنامه‌های توسعه کارآفرینی، نوآوری و نیز تحقق برنامه‌های توسعه‌ای کشور و هم چنین اجرای برنامه‌های توسعه کارآفرینی و نهادینه‌ سازی و توسعه فرهنگ کارآفرینی در جامعه، سازمان ملی کارآفرینی ایران تشكيل می‌گردد.» اهداف سازمان؛ راه اندازی خبرگزاری، انتشارات و نشریه تخصصی کارآفرینی، راه اندازی موسسه آموزشی تخصصی در حوزه کارآفرینی توسعه فرصت‌های کارافرینی و سرمایه گذاری در کشور، کاهش عدم اطمینان سرمایه گذاری و ایجاد جذابیت برای کارافرینی و سرمایه گذاری در کشور و.. بیشتربخوانید: راز موفقیت با نگاهی بر کتاب ای کاش بیست ساله بودم میدانستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا