اتحاد زیست شناسان ایرانمطالب مفیدنیاز های آموزشی

آناستاز چیست؟

آپپتوز چیست؟

آپوپتوز یک نوع از مرگ سلولی برنامه ریزی شده است که توسط آنزیم های پروتئولیتیک به نام caspases انجام می شود. فعالیت Caspase Executioner باعث می شود که سلول ها کوچک شود، شکسته شوند و به اجزای آپوپتوتیک تجزیه شوند و به عنوان نقطه بازگشتی برای سلول های آپوپتوتیک مورد توجه قرار گیرند. آپوپتوز یک جزء حیاتی از فرآیندهای مختلف شامل گردش عادی سلولی، توسعه مناسب و عملکرد سیستم ایمنی بدن، آتروفی وابسته به هورمون، رشد جنینی و مرگ سلولی ناشی از محرک شیمیایی است. آپوپتوزیس نامناسب (بیش از حد کم یا بیش از حد) عامل بسیاری از بیماریهای انسانی مانند بیماری های عصبی، اختلالات خودایمنی و بسیاری از انواع سرطان است. توانایی تغییر زندگی یا مرگ یک سلول برای پتانسیل درمانی بسیار زیاد آن شناخته شده است. در بزرگسالان، هر روز حدود 10 میلیارد سلول میمیرند، صرفا برای حفظ تعادل با تعداد سلول های جدید .

آناستاز چیست؟

آناستاز به بهبودی سلولی از آستانه مرگ آپوپتوز اشاره دارد. Anastasis فرایندی است که در آن سلول ها پس از مواجه شدن با دوز کشنده یک محرک آپوپتوز با فعال شدن کاسپاز ، زنده می مانند. این فرایند نخستین بار در سال 2012 نامگذاری شد.اگر سلول ها در توکسین ها باقی بمانند، اکثریت قریب به اتفاق آنها جان می گیرند. با این حال، پس از چند ساعت پس از برداشتن تنش شیمیایی با جایگزینی محیط رشد، بیشتر سلول ها قادر به بازیابی مورفولوژی نسبتا طبیعی هستند. این بازسازی آناستاز نامیده می شود، که یک کلمه یونانی است که به معنای “افزایش زندگی” است. واژه آپاپتوزیس نیز از ریشه یونانی مشتق شده و به معنای سقوط به مرگ است، مانند برگهایی که از درختان یا گلبرگ از گلها می افتند.

آیا آناستاز واقعا یک کشف جدید است؟

کشف آناستاز نشان می دهد که فعال سازی کاسپازمرگ در آپپتوز هیچ نقطه بازگشتی نداردویک مفهوم جدید است. آپوپتوز یک فرایند انتحاری سلولی است که در ابتدا به عنوان یک سری از تغییرات مورفولوژیکی که منجر به تجزیه سلول به اجسام آپوپتوتیک و پس از آن دفع توسط فاگوسیتوز می شود، توصیف شده است. پس از دهه ها مطالعه، سازوكارهاي مولكولي هسته اي كه تنظيم آپوپتوز را به خوبي برقرار مي كنندمشخص شدو این در حالی است که بسیاری از محرک های مختلف می توانند آپوپتوز را آغاز کنندو در نهایت باعث فعال شدن آنزیم کاسپاز شوند. فعال شدن قاعده مرگ سلول هنگام آپوپتوز به سرعت در حال رخ دادن است. در سلول های HeLa که با القاء کننده های آپوپتوزی مانند TRAIL و…درمان می شود، فعالیت کاسپاز در حداکثر 20 دقیقه پس از شروع فعال شدن به سطح حداکثر خود می رسد . فعال سازی کاسپازمنجر به پروتئولیز غیر قابل برگشت ومنجر به برچیدن سلول می شود. بنابراین، دیدگاه کلاسیک از آپوپتوز، این است که پس از فعال سازی کاسپاز، مرگ سلول اجتناب ناپذیر است.

اما نتایج برخی تحقیقات نشان داد برخی از سلول هایی که معمولا در طی رشد ، به وسیله آپوپتوز می میرند، می توانند زندگی کرده و تمایز پیدا کنند.

چه نوع محرک های آپوپتوزی، آناستاز را اجازه می دهد؟

بازیابی سلول پس از قرار گرفتن در معرض انواع مختلف محرک ها پس از فعال شدن کاسپاز مشاهده شد. این موارد عبارتند از: 1) القاء کننده های آپوپتوز شیمیایی مانند اتانول، DMSO، jasplakinolide 2) لیگاند ناشی از مرگ TNFα 3) الزامات فیزیکی مانند شوک سرد ؛ 4) استرس فیزیولوژیک. مطالعات بیشتری برای شناسایی تنوع القا کننده های آپوپتوتیک که از طریق آن سلول ها می توانند بهبود یابد، مورد نیاز است.

چه نوع سلول ها می توانند تحت آناستاز قرار بگیرند؟

در آزمایشگاه، آناستاز در سلولهای سرطان چندگانه، از جمله سلول HeLa سرطان دهانه رحم و سلول H4 سلول گلیوما مشاهده شده است. آناستاز نیز در سلولهای غير سرطانی مانند NIH3T3 و در سلول های اوليه جدا شده از کبد و قلب نیزمشاهده میشود. در in vivo، شواهد موجود برای آناستاز در بافت اپیتلیال در Drosophila، myocytes قلب و نورون های پستانداران و سلول های عصبی C. elegans وجود دارد. با وجود این واقعیت که آناستاز تنها اخیرا کشف شده است، انواع سلول ها و حیوانات که در آن دیده شده است نشان می دهد که ممکن است به طور کلی به بسیاری از انواع سلول ها باشد.

آیا آناستاز به سادگی پروتئین آپوپتوزی را دستگیر می کند؟

خیر، سلول های در معرض اتانول نشان دادند که آناستاز یک فرایند فعال است که متشکل از دو مرحله تشخیصی است، نه فقط بازداشت فرایند آپوپتوزی. مرحله اولیه شامل رونویسی بسیاری از عوامل رونویسی، پاسخ استرس، ورود مجدد به سلول و تکثیر است.

آیا آناستاز تنها نمونه ای از یک فرایند مرگ و میر برگشت پذیر است؟

خیر. سلول ها می توانند از انواع تجربه های نزدیک به مرگ رنج می برند. اخیرا کشف یک فرایند به نام احیاء است که به بهبودی مرگ نزدیک در سلولهای necroptosisاشاره دارد. حتی شکل ظاهری مرگ سلولی که به عنوان entosisشناخته می شود، که در آن یک سلول دیگر زنده را فرو برد، تبدیل می شود برگشت پذیر است وسلول داخلی می تواند دوباره زنده شود.

چرا ممکن است که سلول ها قادر به انجام آناستاز شوند؟

کشف آناستازها یک استراتژی جدید بقا را در هر دو سلول طبیعی و سرطانی به ارمغان می آورد. به نظر می رسد که آپوپتوز به عنوان یک مکانیسم برای از بین بردن سلول هایی که به طور بالقوه مضراند مانند سلول های T و یا سلول با آسیب DNA ، تکامل یافته است.

پیامدهای بالقوه آناستاز برای سرطان چیست؟

تشعشع و بسیاری از داروهای شیمی درمانی معمولی باعث ایجاد آپوپتوز در سلول می شود.. بنابراین، اگر سلول های تومور به طور معمول از روند بهبودی آناستاز استفاده می کنند بنابراین از مرگ سلولی ناشی از درمان جلوگیری می شود، آناستاز می تواند پس از درمان عود کندودر سلول های سرطانی مشاهده شده است .بنابراین، با ترویج بقا و مهاجرت، آناستاز در سلول های تومور ممکن است به متاستاز کمک کند. بنابراین، مطالعه مکانیسم های آناستازیسازی و یافتن روش هایی برای افزایش یا مهار آن ممکن است راهکارهای جدید درمان برای سرطان را فراهم کند.

نویسنده: آنا بویری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا