اخبار

????تولید سلول های بنیادی پرتوان القایی از سلول های پوستی

فهرست مطالب

????پژوهشگران پژوهشکده رویان برای اولین بار در خاورمیانه توانستند به فناوری تولیدسلول های بنیادی پرتوان القایی (Ips) ازسلول های پوست دست یابند.

????سلول های بنیادی جنینی سلول هایی هستند با تقسیم نامحدود و بالا که میتوانند انواع مختلفی از سلول های بدن را بسازند.
سلول های بنیادی جنینی در مرحله جنینی و قبل لانه گزینی جنینی در رحم تولید می شوند.

 

????امروزه با دست یابی دانشمندان ومحققان به دانش پیشرفته آزمایشگاهی، امکان تولید سلول های بنیادی واستفاده از قدرت تمایز یابی در ترمیم بافت های آسیب دیده فراهم شده است.

 

????در کشور ما نیز پژوهشگران موسسه رویان توانستند درسال1382 به این دانش پیشرفته دست یافته وآن را به کار گیرند.

 

????ویژگی ممتاز این سلول ها توانایی تمایز آن ها به سلول های عصبی، کبدی، مولد انسولین، استخوانی، خونی و سایر سلول های بدن می باشد که این ویژگی به شرط بر طرف شدن مشکل دفع پیوند کارایی بالایی در رفع بسیاری از بیماری ها ونواقص خواهد داشت.

مشکل دفع پیوند به دلیل غیر خودی بودن سلول ها وعدم شناسایی آن ها توسط بدن به عنوان یکی از سلول های خودی به وجود می آید.

 

????درپی این موضوع دانشمندان سراسر جهان به دنبال این بوده اند که چگونه سلول های بنیادی جنینی با منشا خودی تولید کنند.
این اتفاق در سال 1385 توسط گروه ژاپنی از دانشگاه کیوتو تاحدود زیادی محقق شد اما در نهایت در سال 1386 محققان ژاپنی به کمک محققان آمریکایی دانشگاه هاروارد و انیستیتو فناوری ماساچوست توانستند  سلول های پوستی موش و به دنبال آن سلول های پوستی انسان را با وارد کردن 4ژن فوق، به سلول های بنیادی جنینی تبدیل کرده و سپس سلول های پرتوان القا شده را بدست آورند.

 

????به این فرآیند باز برنامه نویسی سلول گفته می شود و مطابق آن سلول های پوست با کمک انتقال ژن های مورد نظر باز برنامه ریزی شده و به سلول های بنیادی پرتوان القایی تبدیل میشوند.

 

????مزیت استفاده از سلول های پرتوان القایی این است که: میتوان به کمک آن ها در بحث ژن درمانی، داروسازی، ناهنجار شناسی جنین و مطالعه عملکرد ژن ها به نتایج قابل ملاحظه ای رسید.

 

????باتوجه به نقش مهم وکاربردی این سلول ها در علم پزشکی میتوان گفت : ارزش کار محققان  ایرانی در علم پزشکی آینده بیش از پیش مشخص خواهد شد.
 
????Ips):Induced plutipotent stem cells)

 

گردآورنده:مهدیه بازدار
دانشجوی زیست شناسی سلولی مولکولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا