اخبار

????تاثیر تزریق خون افراد جوان، به بیماران آلزایمری

فهرست مطالب

 ????تاثیر تزریق خون افراد جوان، به بیماران آلزایمری

 

???? آلزايمر شايع‌ترين نوع بیماری زوال عقل می باشد، كه در تفكر و رفتار و عملکرد حافظه فرد ، اختلال ایجاد میکند . این بیماری که ممکن است، براثر عوامل ژنتیکی،سکته های مغزی و شوک های عاطفی به وجود بیاید، معمولا بعد از سن ۶۰ سالگی علایم خود را بروز می دهد.

????تحقیقاتی که بر روی موش ها انجام گرفت، نشان می دهد:《امکان بازسازی استخوان ها و عضلات اسیب دیده، در موش های پیرِ مجروح و افزایش تعداد سلول های مغزی جدید، در نواحی مرتبط با حافظه و یادگیری، پس از اتصال عروق خونی موش های پیر وجوان به یکدیگر، به مراتب بهتر صورت می گیرد》.

????‍⚕️ پروفسور تونی ویس-کوری، متخصص علوم اعصاب دانشکده علوم پزشکی دانشگاه استنفورد می گوید:《خون افراد جوان، حاوی مقادیر فراوانی ناقلان خونی مانند هورمون ها، فاکتور های رشد و بسیاری از ترکیباتی است که در جوانسازی و بازسازی و نگهداری بافت های بدن نقش دارد . بنابراین زمانی که یک ارگانیسم پیر را با خون جوان تحت درمان قرار می دهیم، با افزایش ناقلان جوانسازی، امکان احیای مغز و سایر اندامها، به وجود می آید》.

در واقع ، فاکتور رشدی به نام GDF11، که بیشتر در *پلاسمای* خون افراد جوان یافت می شود، در اثر تزریق به افراد پیر، باعث افزایش تولید سلول های مغزی می شود، که این امر، ” از دست دادن حافظه” را به مدت ۶ ماه، به تاخیر می اندارد.
⁉️هنوز چیزهای زیادی درباره اثرات خون جوان، برای یادگیری دانشمندان باقی‌ است و امکان سودمند بودن این درمان برای انسان ها، هنوز مشخص نیست.

????دکتر مارک گوردون، رئیس بخش علوم اعصاب بیمارستان زوکار هیلساید در کوئینز نیویورک، اظهار کرد:《محققان هنوز مطمئن نیستند ، که یافته‌های حاصل از تحقیق بر روی موش‌ها، بر روی انسان‌ها نیز، قابل استفاده باشند. همچنین فاکتور های خونی که موجب تسریع رشد،تقسیم سلول ها و تولید عصب های جدید در مغزهای مسن می شوند، ممکن است ، تاثیری بر قدرت تفکر افراد نداشته باشند و یا شاید، بروز سرطان را در افراد به دنبال داشته باشد. بنابراین آزمودن میزان امنیت این درمان ، مهم است》.

* پلاسما:بخش مایع خون یا لنف متشکل از آب ، پروتئین ها و مواد معدنی

 

منبع : مجله ی JAMA Neurology
گردآورنده: سولماز فرجی
دانشجوی کارشناسی میکروبیولوژی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا