اخبار

???? کشف آنتی بیوتیک های جدید از روی یک برگ ????

فهرست مطالب

بر اساس گزارشی که ایسنا از گیزمگ نقل کرده است : همانگونه که ما با باکتری های مقاوم به انتی بیوتیک ها ( که سوپرباگ‌ نامیده میشوند ) با وجود شکست هایی که در این زمینه ممکن است وجود داشته باشد ، مقابله میکنیم ؛ این باکتری ها نیز در حال مقابله و مبارزه با ما هستند .
دانشمندان موسسه فناوری فدرال زوریخ برای استفاده از این موضوع دریافته اند که میتوانند از سلاح‌های شیمیایی که آنها در برابر یکدیگر گسترش داده اند ، استفاده کنند .
در این مورد ، میدان نبرد باکتریایی روی سطح برگ‌های گیاه ” رشادی گوش‌موشی ” ( thale cress) قرار دارد .
یکی از مشکلات ادمی در اینده ای نه پندان دور ، تهدید باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک ها میباشد . متاسفانه تجویز و مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک‌ها در چند دهه ی اخیر ، باعث کاهش اثر و حتی از بین رفتن تاثیر این داروها شده است تا جایی که آخرین خط دفاعی بدن ما نیز در مرز شکستن قرار دارد .
گزارش اخیر نشان می‌دهد که در صورت ادامه یافتن این مشکل تا سال 2050 ، شاهد مرگ حدود 10 میلیون نفر در سال خواهیم بود .
محققین برای جلوگیری از وقوع چنین حادثه ای ، در تلاش هستند تا انتی بیوتیک های جدیدی را کشف کنند .
خوشبختانه دانشمندان توانسته اند در عسل ، شربت افرا ، گل‌های توتون ، شیر مادر، سم مار زنگی ، مخمر، مورچه‌ها ، خاک رس و پلاتیپوس سرنخ هایی را پیدا کنند .
همچنین شاهد پیشرفت‌هایی مانند پلیمرها ، ژل‌ها ، ژن درمانی یا تغییرات در داروهای موجود نیز هستیم .
تیم موسسه فناوری فدرال زوریخ برای مطالعه جدید ، در تلاش است تا مسیرهای طبیعی بیشتری را کشف کند که شاید قبلا نسبت به انها بی توجه بوده اند .
در محیط‌هایی که شاهد جمعیت‌های میکروبی پرتراکم هستیم ، رقابت بر سر جا و غذا شدید است و تعدادی از آنها حاوی مواد آنتی‌بیوتیک میباشند که برای از بین بردن رقبا مورد استفاده قرار میگیرند .
دانشمندان با مطالعه ی این برگ‌ها و سطوح سیستماتیک آنها ، 200 گونه ی مختلف از باکتری ها را شناسایی کرده و از طریق ازمایشات متعددی که انجام دادند ، موفق شدند بیش از 700 اثر متقابل آنتی‌بیوتیک بین این گونه‌هارا کشف کنند .
یکی از گونه ها به نام ” Brevibacillus sp ” که قادر است حداقل چهار ترکیب آنتی‌بیوتیکی تولید کند ، توجه دانشمندان را جلب کرد . یکی از این ترکیبات انتی بیوتیکی که تا ان زمان کشف نشده بود را اکنون به نام ماکروبروین
( macrobrevin ) میشناسیم .
این ترکیب باکتری را قادر میسازد که 100 گونه از 200 گونه موجود در محیط را مهار کند .
کشف این ترکیب امیدوارکننده است . حتی اگر ” ماکروبروین ” نتواند در مبارزه با سوپرباگ ها مفید واقع شود ، این مطالعه حداقل به ما امید کشف سلاح‌های جدیدی را در اینده میدهد .
بنا به گفته ی نویسنده اصلی این پژوهش ، جورن پیل : ما اکنون در حال تعیین این هستیم که آیا ماکروبروین و دیگر مواد تازه کشف شده در برابر باکتری‌هایی که باعث بیماری در انسان می‌شوند ، موثر هستند ؟ این اکوسیستم فوق‌العاده متنوع قادر است بسیاری از داروهای جدید را نیز ارائه دهد . نتایج ما نشان می‌دهد که جستجوی آنتی بیوتیک‌ها در طبیعت ، ارزشمند است .
گردآوری :هدیه جهاندیده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا