علمی

یوگا، درس زندگی

آیا ورزش یوگا در موفقیت تحصیلی و شغلی ما تاثیرگذار است؟

اکثر ما یوگا را با احساس شادی و آرامشی که به ارمغان می‌آورد، می‌شناسیم. شاید برایتان جالب باشد که از تاثیر این ورزش در بهبود یادگیری نیز باخبر شوید و بدانید که محققان به لزوم یوگا برای دانش‌آموزان تاکید ویژه‌ای دارند.

تمرین یوگا برای مغز ما یک شبیه‌سازی در مسیرهای عصبی است که در هنگام استفاده از حافظه‌مان از آن‌ها بهره‌مند می‌شویم؛ بنابراین این تمارین با افزایش قدرت و دقت این مسیرها باعث بهبود حافظه نیز می‌شوند.
ارامش
ورزش یوگا به عنوان یک فعالیت بدنی مبتنی بر ذهن و روح است و با ایجاد هماهنگی در تنفس ما جریان خون در مغز را بهبود می‌بخشد؛ از این رو باعث تمرکز افزایش بهره‌وری و ظرفیت مغز در شخص می‌شود.
مغز ما از دو نوع بافت تشکیل شده است که عبارتند از: بافت خاکستری و بافت سفید. به طور طبیعی ۶٠ درصد از فضای مغز به بافت سفید و ۴٠ درصد از آن به بافت خاکستری اختصاص می‌یابد.
ماده‌ی خاکستری مغز، در بسیاری از عملکردهای مرتبط با مهارت یادگیری و حافظه دخیل است و ماده‌ی سفید نیز مسئول اتصال بخش‌های مختلف از مغز به یکدیگر است.
یوگا با استفاده از هماهنگی در اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها و تحریک ترشح مولکول‌های زیستی متفاوت در بدن باعث افزایش تراکم در ماده‌ی خاکستری مغز ما می‌شود؛ در نتیجه باعث استفاده‌ی بیشتر و کامل‌تر از مغز و هم‌چنین بهبود حافظه‌ی فرد می‌شود. هوش هر فرد با حجم ماده‌ی خاکستری مغز او در ارتباط مستقیم است؛ یعنی هرچه حجم و تراکم این ماده بالاتر برود فرد از هوش بیشتری برخوردار خواهد بود.
تمام این دلایل لزوم انجام ورزش یوگا را برای ما واضح و آشکار می‌کند. اگر می‌خواهیم در آینده به فردی موفق تبدیل شویم، نیاز است که از روزهای جوانی مغزمان را تربیت و آماده کنیم. بهتر این است که روزی چند دقیقه یوگا را در برنامه‌مان قرار دهیم تا در آینده بتوانیم از خودمان برای این تصمیم کوچک، اما تاثیرگذار سپاس‌گزار باشیم.
زهرا شفیع‌زاده

یک نظر

  1. چقدر جالب. خیلی مواقع یوگا و این‌ها طوری نشون داده میشه که باعث برداشت اشتباه مخاطب میشه و درنهایت خیلی‌ها اساساً غیرعلمی به حساب میارنش متأسفانه.
    و اینکه موضوعات خیلی خوبی رو انتخاب می‌کنین برای مطالب 👌👌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا