علمی

مستی خود به خودی در کبد چرب غیر الکلی

بروز مستی خود به خودی,در اثر بیماری کبد چربِ غیر الکلی!

مصرف بیش از اندازه ی الکل می تواند سبب بروز بسیاری از بیماری های کبدی مانند کبد شود.اما در برخی مواقع باکتری های روده,خود نیز الکل تولید میکنند, و مقدار این الکل به قدری است که می تواند باعث بیماری های کبدی و یا حتی مستی فرد شود.

این بیماری ,موسوم به <<کبد چرب غیر الکلی>> یا <NAFLD> می باشد. (بیماری های کبد چرب غیر الکلی ,خود نیز به دو نوع کبد چرب ساده و استئاتوهپاتیت غیر الکلی<NASH> تقسیم می شود. درکبد چرب ساده,آسیب جدی نمی باشد اما در کبد چرب <NASH> شرایط جدی تر است و حتی می تواند سبب سرطان کبد نیز شود.

در بدن فرد مبتلا به کبد چرب(NAFSH) بدون مصرف الکل,چربی زیادی تولید شده و باعث ایجاد کبد چرب می شود و عملکرد کبد را مختل میکند.اما طی مقاله ای که در مجله ی ” Cell Metabolism” چاپ شد, دانشمندان دریافتند که نام انتخاب شده برای این بیماری مناسب نیست.

کبد چرب و مستی خود به خودی

سندروم مستی خود به خودی چیست؟

طی آزمایش هایی که (جینگ یوان و همکارانش) بر روی یک بیمارِ مبتلا به کبد چرب غیرالکلی انجام دادند:مشخص شد که یک مرد انگلیسی هنگامی که غذاهای شیرین و کربوهیدرات دار مانند نان میخورد ,به طور خود به خود بدون مصرف الکل مست میشود و حالت سرخوشی به او دست می دهد,که این حالت (سندروم مستی خود به خودی) یا (ABS) نامیده می شود.

 

اما معمولا این بیماری با عفونت هایی همراه می باشد که این بیمار, دچار این عفونت ها نبود.

آنها دریافتند که این الکل از طریق یک باکتری در روده تولید می شود ,که حجم این الکل تولید شده آنقدر زیاد است که اضافه ی این الکل از طریق بدن هضم نمی شود و وارد جریان خون می شود و باعث حالت مستی می شود.و در نهایت باعث بیماری های کبدی می شود.

محققان در اثر بررسی مدفوع های انسانی ,باکتری های خاص(موسوم به کلبسیلا نومونیا) را کشف کردند.روده ی همه این افراد حاوی این باکتری ها است اما اغلب این باکتری مقدار بسیار ناچیزی الکل تولید می کند.

زمانی که این باکتری بین 4 تا 6 برابر معمول الکل تولید کند, می تواند سبب بروز بیماری کبد چرب شود.(این مقدار الکل تقریبا معادل با این است که فرد هرشب یک لیوان شراب نوشیده باشد!

دانشمندان دریافتند که از هر 7نفر,یک نفر ,خطرِ ناشی از تولید الکل در روده را تحمل میکنند, یعنی به طور معمول 60درصد بیماران, مبتلا به کبد چرب غیر الکلی می باشند.

 

برای اثبات این آزمایش: یوان, آزمایشی برروی موش ها انجام داد و مقدار زیادی باکتری نومونیا را به موش ها خوراند.این موش ها بعد از یک هفته به عارضه ی کبد چرب دچار شدند و در نهایت با قطع کردن باکتری نومونیا, این اثرات منفی از روی کبد موش ها برطرف شد.

طبق گفته ی یوان:بیماری کبد چربِ غیر الکلی دلایل زیادی دارد و باکتری نومونیا می تواند یکی از این دلایل باشد.

بیماری کبد چرب غیر الکلی اغلب بدون نشانه های اولیه و هشدار دهنده می باشد.اما از روی نشانه هایی مانند, بزرگ شدن کبد، خستگی یا درد در قسمت بالایی شکم ,می توان به وجود آن پی برد.

گرد آورنده: سحر سروی

ویرایش و انتشار: فاطمه پوریوسف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا