مطالب مفیدنیاز های آموزشی

چگونه یک مقاله ی مروری بنویسیم؟(قسمت دوم)

فهرست مطالب

قسمت دوم ….
✅مقالات مروری از لحاظ نگارش و تعداد کلمات به 3 دسته تقسیم میشوند که در ادامه به توضیح آن ها میپردازیم.
1⃣مقاله مروری روایتی(Narrative Review)
این نوع از مقاله مروری برای موضوعات جامع و مفصل کاربرد دارد و میتواند تمام مطالعات انجام شده بر روی موضوعی خاص را خلاصه کرده و از نقاط قوت آن ها استفاده کند.
در مقاله مروری وقتی یک فرضیه واحد وجود ندارد،فرد مرورگر با استفاده از تجربیات خود فرضیه های موجود را بررسی کرده و در آخر نتیجه گیری میکند.
نتایج این مقالات بیشتر جنبه کیفی دارد.
2⃣مقاله مروری نظام مند(Systematic Review)
این مقالات روی یک پرسش تمرکز دارد و سعی میکند با جمع آوری اطلاعات و شواهد موجود و تجزیه و تحلیل آن ها پاسخی معتبر ارائه کند.
پایگاه داده های(cochrane)یکی از سایت های معتبر است،با قابلیت برنامه ریزی برای انجام مرور های نظام مند که با مشارکت افراد مختلف دنیا فراهم شده است.در واقع این پایگاه کتاب خانه ای جامع از مرورهای نظام مند است.
این نوع مقالات روش انجام دقیق و سختی دارد و بیشتر برای مطالعات بالینی کاربرد دارد.این مزیت مرور نظام مند برای سوالات بالینی در مواردی مانند سیر تاریخی یک مفهوم پزشکی تبدیل به یک محدودیت میشود زیرا این مورد در قالب مرور نظام مند نمیگنجد.
3⃣مقاله مروری بهترین شواهد(Best evidence synthesis)
این نوع از مقاله مروری یک روش جایگزین و حد واسط دو مقاله دیگر است و به طور کلی میتوان گفت ترکیبی از هر دو مقاله را شامل میشود.
در این نوع از مقاله اطلاعات جامعی از پژوهش های انجام شده بر روی موضوعی خاص در اختیار خواننده قرار میگیرد،به طوری که خواننده به طور مستقل قادر به نتیجه گیری میباشد.
✅تعداد کلمات مقاله مروری
یکی از نکات مهم در طول نگارش مقاله تعداد کلمات آن است.
مقاله روایتی معمولا بین 8000 تا 40000 کلمه دارد و مقاله نظام مند اغلب کوتاهتر نوشته میشود و کمتر از 10000 کلمه دارد.

گردآورنده:فرانک صابری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا