مطالب مفیدنیاز های آموزشی

چگونه مقاله ی مروری بنویسیم؟؟ (قسمت چهارم)

فهرست مطالب

((قسمت چهارم))
مقالات مروری مقالاتی هستند که از مطالعه بر روی مقالاتی که در گذشته ارائه شده اند حاصل می شوند.نویسنده ی این گونه از مقالات باید پس از مشخص کردن موضوع خاص اکثر مقالاتی را که به موضوع مرتبط هستند را مطالعه کرده سپس نقاط مشترک را یافته ،مورد بحث قرار داده و آنها را با یکدیگر مقایسه کند.در این مقالات میتوان نتایج را به صورت نمودار و جداول با استفاده از برخی نرم افزارها مورد بررسی و دسته بندی قرار داد تا مقایسه و نتیجه گیری در انتها آسان تر صورت بگیرد.در مواردی که بررسی دقیق تر صورت گیرد میتوان چارچوب مقالات را به صورت مقالات سیستماتیک یا متا انالیز انجام داد که بتوانیم مقایسه ی معناداری داشته باشیم به گونه ای که محقق بتواند با مراجعه به مقالات ما در رابطه با موضوع مورد نظر خود نتایج کامل و اصولی را در زمان کوتاه تری بدست بیاورد.
در اینجا ما به مقالات مروری عادی خواهیم پرداخت و در اینده به معرفی سایر مقالات مروری می پردازیم.
مقالات مروری به دو دسته تقسیم بندی میشوند : مقالات مروری نقلی، غیر سیستماتیک یا روایتی که شرح و بسط داده نمیشوند یا Narrative review
و مقالات مروری تحلیلی سیستاماتیک و متا آنالیز که بر اساس دسته بندی و بررسی نتایج مقالات دیگران صورت میگیرد و محقق با خواندن این نوع مقاله به درک شفاف تری از موضوع پی خواهد برد و تا حدودی فرد میتواند بر اساس نتایج آن که در گذشته نزدیک تری انجام گرفته است به تصمیم گیری بپردازد،این نوع از مقالات موضوعات را موشکافانه تر و جزیی تر بررسی میکنند.
در مقالات مروری غیر سیستماتیک معمولا نتایج آن قبلا چاپ شده است و نویسنده این گونه مقالات تنها آنها را دسته بندی میکند و تا حدودی به پیشینه ی موضوع انتخابی در بازه ی معمولا ده الی پانزده سال گذشته میپردازد و پس از خلاصه نویسی و تحلیل مختصر به نتیجه کلی بر اساس مطالعات انجام گرفته ی خود میپردازد.نویسنده این مقالات اغلب از منتقدین مقاله می باشند و یا برای تفاسیر و یا راهکار های جدید در اینده یا برای جمع بندی چند مقاله ی خود محقق در رابطه با موضوع خاصی که مورد بررسی قرار داده است میباشند.
مقالات مروری سیستماتیک نظام مند را در اینده به صورت کامل شرح خواهیم داد.
چارچوب مقالات مروری غیر سیستماتیک
مثدمه ی مقاله سیستماتیک باید به صورتی باشد که محقق در ابتدای خواندن موضوع بشدت به آن مجذوب شود و خواننده را به بررسی و ادامه بحث وادار کند،در عین حال نباید به تمام سوالات محقق در قسمت مقدمه پاسخ داده شود.مقدمه مقالات مروری نباید با جملات معمول سایر مقالات مانند همان طور که میدانید…. آغاز شود زیرا مطالب و کلماتی که از جذابیت موضوع بکاهد یا موضوع را درگیر حواشی سازد ویا حتی بروز نباشد موجب سردرگمی محقق شده و افراد را از پیگیری موضوع دلسرد میکند.
پس از مطرح کردن موضوع در بند اول مقاله به مطرح کردن موضوع مقاله به صورت سوال میپردازیم زیرا این کار باعث میشود زودتر به موضوع اصلی مقاله برسیم و از درگیری با حواشی پرهیز کنیم
در حقیقت با این کار علاوه بر روشن سازی موضوع به مطالعه ی محقق جهت میدهیم .در بند اول ما موضوع اصلی را بیان میکنیم و در بند دوم به اینکه به چه سوالاتی در این مقاله پاسخ میدهیم میپردازیم تا مخاطب به هدف ما کاملا آگاه شود
در حقیقت از مقدمه برای اشتیاق و جذب بیشتر در مخاطب برای خواندن مقاله استفاده میکنیم.البته در مقدمه نباید تمامی دستاوردهای اصلی را بیان کنیم اما میتوانیم به صورت اجمالی و بدون اشاره به مطالب کلیدی به بخشی ازدستاوردها اشاره داشته باشیم
در اخرین بند مقدمه باید در کنار دور ماندن از حواشی به بیان اینکه در ادامه مقاله به چه نکاتی خواهیم پرداخت بصورت مختصر ولی بسیار با دقت بپردازیم
برای انکه بتوانیم مقدمه ی مقاله ای را ارزش گذاری کنیم باید به این نکات بپردازیم
گام نخست یک مقدمه مناسب باید هدف واضح و مشخص داشته باشد
در گام بعد با بیان قوی علت انتخاب موضوع با بیان واضح و ضرورت وجود این مقاله در راستای تحقیقات انجام شده به طور کامل بیان شده باشد
بهتر است مقدمه پس از نوشتن کامل مقاله انجام شود زیرا معمولا در انتهای کار نیاز به اعمال تغییراتی در آن خواهد بود.
تعداد بند های مقدمه باید با کل مقاله متناسب باشد
اشاره به امار و بررسی های انجام شده در مقدمه میتواند به ارزش کار بیافزاید
در صورت نقل قول از افراد متخصص باید در مورد فرد مورد نظر معرفی نامه ی کوتاهی ارائه شود.
بهتر است از تصورات اشتباه و سوبرداشت های احتمالی که در رابطه با مقاله ممکن است ایجاد شود کمی سخن گفته شود.
در رابطه با کلمات اختصاصی که ممکن است برای خواننده ناآشنا باشد توضیحاتی از زبان خودتان داده شود.
باید توضیحات مناسب و جملات به گونه ای پشت سر هم قرار گیرد که از پراکنده گویی پرهیز شده و اتصال و هماهنگی جملات پشت سر هم باشد.
در مقدمه خیلی وارد
 جزییات نشوید و بیشتر به ترغیب مخاطب برای خواندن ادامه متن بپردازیم.
روش انجام کار
برای نوشتن مقالات مروری تشریحی به روش زیر عمل میکنیم
در این مقالات باید معیار مقایسه دلیل انتخاب مقالات به درستی بیان شود با ذکر این نکته نباید به تمامی جزییات هر مقاله پرداخته شودبلکه باید به همنه مقالات به یک میزان و در یک سطح پرداخته شود.
باید حداقل پنج الی ده مقاله مروری در رابطه با موضوع موردنظر را خوانده و خلاصه کنیم و از زوایای گوناگون به بررسی نقادانه مقالات انتخابی بپردازیم در عین حال ساختار مقاله باید منطقی بماند و مطمئن باشید تمام مطالب مهم را تحت پوشش قرار میدهید.
سعی داشته باشید مقاله حرف جدیدی را داشته باشد و محقق با مطالعه آن به خلا قبل از ثبت مقاله ی شما آگاه شود.
هر چه در مقاله نوشته میشود باید به قلم خودتان باشد و در صورت استفاده از مطالبی که در سایر مقالات وجود دارد باید حتما منابع به درستی و مشخص ذکر شوند.
یکی از مهمترین بخش ها ذکر منابع اصلی است که هر چه این مقالات به مقالات اصیل در ژورنال های معتبر ترجیحا ISI آدرس دهی شوند اعتبار مقاله ارزشمند تر خواهد شد.
در انتخاب مقالات از پایگاه های داده معتبر مانند NCBI,pubmed,SCOPOS,Google scholar,sience Direct,,و… استفاده کنید و به هیچ عنوان از سایت های نامعتبر استفاده نکنید.
تلاش کنید مرتبط ترین مقالات در رابطه با موضوع خود را بیابید.
از مقالاتی که برای شما قابل درک تر هستند استفاده کنید و ترجیحا از ژورنال های معتبر ترجیحا مقالات ISIمقالات را دریافت کنید. سپس به مقالات کنفرانسی رجوع کنید.
سعی کنید ابتدا مقالات اولیه را مرور کنید ولی مقالات انتخابی خودتان را جدیدتر انتخاب کنید و در صورت استفاده از تکنیک های خاص و یا تکنولوژی های جدید آنها را مشخص کنید.
حتما ارتباط مقالات و شباهت ها و تفاوت های انها را مورد بررسی قرار دهید و آنها را دسته بندی کنید زیرا در قسمت دسته بندی تحلیل و نتیجه گیری به آنها احتیاج پیدا میکنید.بهتر است برای این کار از نمودار و جداول هم کمک بگیرید و یا یافته های خود را بصورت جدول و نمودار جهت فهم بیشتر متن ثبت کنید.
بدنه ی اصلی مقاله مروری شامل مقدمه ترکیب نتایج و نتیجه گیری است و باسایر مقالات متفاوت است.(مقالات سیستماتیک مروری متفاوت است که بعدا به آن خواهیم پرداخت)
ساختار معمول مقالات مروری غیر تحلیلی به صورت زیر است؛
– عنوان
– چکیده
– مقدمه
– بدنه مقاله
– نتیجه گیری و پیشنهادات و آینده نگری
– منابع
گردآوری:نیلوفر کیانفر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا