علمی

چای کیسه ای (Tea bag) میلیارد ها ذرات پلاستیکی را در هر فنجان آزاد میکند!

چای کیسه ای (Tea bag) و میلیارد ها ذرات پلاستیکی

در سراسر دنیا مردم در تلاشند که از مصرف پلاستیک خودداری کنند و یا اینکه مصرف را تا حد امکان کاهش دهند.
طی نظرسنجی(youGov poll)که به تازگی در انگلیس انجام شده است، مردم تلاش میکنند که در کارهای روزمره خود مصرف پلاستیک را کاهش داده ، همچنین آن ها حاضرند هزینه ی بیشتری را در قبال بسته بندی سازگار با محیط زیست پرداخت کنند.

با این وجود چرا هنوز هم چای کیسه ای با هزاران ذرات پلاستیک تولید میشود؟؟

تولید کنندگان چای کیسه ای میگویند که تولید چای کیسه ای سازگار با محیط زیست بسیار گران است و همچنین برای این که چای خوب بسته شود و حالت خود را در آب گرم حفظ کند، مجبورند که از ذرات پلاستیکی استفاده کنند.
این ذرات پلاستیکی که پلی پروپیلن هستند باعث آسیب به غدد درون ریز، ناباروری ،افزایش احتمال جهش های ژنتیکی و تومور میشوند.

طبق مطالعه ای که در مجله ی علم و فناوری زیست محیطی انجمن شیمی آمریکا منتشر شد، مشخص شد که چای کیسه ای میلیار ها ذرات پلاستیکی در حد نانو و میکرو آزاد میکنند.
وقتی چای کیسه ای در آب قرار میگیرد اغلب دمای آب بالاتر از 95 درجه است. وقتی دمای آب بالاتر از 40 درجه باشد خطر تجزیه ی پلاستیک و آزاد شدن ذرات سمی افزایش میابد.

لزوم این مطالعه در چه بود؟

محقق Nathalie Tufenkji و همکارانش در این مطالعه ی جدید دو هدف را دنبال میکند:

اول اینکه : آیا این کیسه ها ذرات پلاستیکی را در آب آزاد میکنند یا خیر؟

و دوم اینکه: تاثیر میکرو و نانو ذرات را روی موجودات آبزی به نام Daphnia magna که معمولا به نام کک های آبزی شناخته میشوند، بررسی کنند.

محققان برای اثبات این آزمایش کیسه های پلاستیکی چای را خالی کرده، شستشو داده و در آب گرم کردند(برای تقلید از شرایط دم کردن معمولی)
آن ها دریافتند که این چای حدودا 11.6 میلیارد ذرات میکروپلاستیک و 3.1 میلیارد ذرات نانوپلاستیک را در دمایی که دم میکشد، آزاد میکند.
آن ها همچنین دریافتند که کک های آبی وقتی در معرض میکرو پلاستیک ها و نانوپلاستیک ها قرار میگیرند، دچار ناهنجاری رفتاری و آناتومیکی میشوند.

microscope 5732847 1280

محققان اظهار دارند که همبستگی زیادی بین میزان سمیت مواد شیمیایی در کک های آبی و مقادیر سمیت مربوط به موش ها و انسان ها وجود دارد.
از نظر آن ها پیش بینی غربالگری ازمایش های بی مهرگان آبزی برای سمیت حاد دهانی در انسان نسبت به آزمایش جوندگان برای بعضی از مواد شیمیایی بهتر است.

فقط چای کیسه ای ؟!

البته این مشکل فقط شامل چای کیسه ای نیست و طیف وسیعی از خوراکی های دیگر را نیز درگیر کرده است. این میکروپلاستیک ها که به نام پلی اتیلن و پلی اتیلن ترفتالات شناخته میشود: در نمک(681 ذره در هر یک کیلوگرم ) ، ماهی و صدف نیز گزارش شده است.MICROPLASTICS

بحران میکروپلاستیک ها!

طبق این مطالعه بر اساس جنس و سن، هر شخص سالانه 39000 تا 52000 ذره میکروپلاستیک مصرف میکند.
به طور کلی هنوز دانش کافی در مورد تاثیر میکروپلاستیک ها بر سلامت انسان در اختیار نیست و بررسی این تاثیر در انسان ها و مهره داران نیازی ضروری است.

منبع:News  Medical
گردآوری:فرانک صابری
دانشجوی کارشناسی زیست سلولی و مولکولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا