اخبار

پیشگیری از گسترش سرطان پروستات با کمک تصویرسازی مولکولی

فهرست مطالب

‍ پیشگیری از گسترش سرطان پروستات با کمک تصویرسازی مولکولی

پیشگیری از گسترش سرطان پروستات با کمک تصویرسازی مولکولی

طبق تحقیقات جدید پژوهشگران استرالیایی دانشمندان متوجه شده اند که با یک روش مبتنی بر تصویر سازی مولکولی میتوان مانع گسترش سرطان پروستات در بدن شد.
به گزارش از سایمنگ ، نتایج جدید پژوهشگران استرالیایی که روی ۳۰۰ بیمار مبتلا به سرطان پروستات انجام داده اند، نشان میدهد که روش تصویرسازی مولکولی میتواند نسبت به روش های عادی تر تصویربرداری در حوزه پزشکی دقیق تر عمل کند.
این بررسی نشان می‌دهد که یک روش تصویربرداری پزشکی موسوم به ” PSMA PET/CT” که اسکن جامع‌تری از بدن ارائه می‌دهد و مولکول مرتبط با سرطان پروستات را شناسایی می‌کند، می‌تواند کمک بزرگی برای پزشکان باشد تا بیماران مبتلا به سرطان پروستات را بهتر درمان کنند و میزان گسترش آن را طی دوره بیماری تشخیص دهند.
در این روش، دو فناوری تصویربرداری “پت اسکن” (PET) و “سی‌تی اسکن” (CT) ادغام می‌شوند و نتایجی ارائه می‌دهند که دقت آنها، بیشتر از روش‌های معمولی تصویربرداری است که گسترش سرطان را در بدن نشان می‌دهند. دقت روش PSMA PET/CT ، نود و دو درصد است؛ در حالی که روش‌های معمولی تصویربرداری، کار خود را با 65 درصد دقت انجام می‌دهند.
بااینکه این پژوهش،تاثیر این روش را بر نجات بیماران ارزیابی نکرده اما پژوهشگران باور دارند که این روش میتواند به پزشکان در انتخاب بهترین درمان ، تاثیر قابل توجهی داشته باشد.
باکمک این روش، پزشکان میتوانند تصمیم بگیرند که از جراحی‌ ‌یا پرتو درمانی استفاده کنند و یاروش های پیشرفته تر را بکار ببرند که از‌گسترش‌سرطان جلوگیری کند و در واقع به نوعی دست دکتر ها باز است!
پروفسور “مایکل هافمن” (Michael Hofman)، پژوهشگر “مرکز سرطان پیتر مککالوم” (Peter MacCallum Cancer Centre) استرالیا و سرپرست این پروژه گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهند که اسکن‌های مبتنی بر PSMA-PET/CT می‌توانند دقیق‌تر از روش‌های معمولی تصویربرداری عمل کنند و پزشکان را در تصمیم‌گیری بهتر یاری دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا