علمیمطالب مفیدمقالات

پیری زودهنگام سلول های بنیادی مغز در بیماران MS

[av_textblock size=” font_color=’custom’ color=’#0a0a0a’ av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-k779pnsi’ admin_preview_bg=”]

مولتیپل اسکلروزیس (MS)، توانایی سلول های عصبی برای انتقال سیگنال ها به سراسر بدن را دچار اختلال می‌کند این بیماری قادر خواهد بود عملکرد حرکتی و حتی حسی بسیاری از بیماران را با مشکل مواجه کند و علت این قضیه تخریب پوشش لیپوپروتئینی پیرامون آکسون های عصبی است که نقش یک عایق را جهت هدایت جریان الکتریکی بازی می‌کند.

خوشبختانه، اغلب بیماران مبتلا به MS دوره درازمدت بهبودی را تجربه می‌کنند و در این دوره می‌توانند راه بروند و کیفیت زندگی شان تا حد زیادی بهتر می‌شود؛ اما آنچه نگران کننده هست این است که اغلب بیماران در نهایت منجر به شکل پیشرونده بیماری می‌شوند و علائم بیماری در آن ها به مرور زمان حاد تر میشود.

در تحقیقی جدید، محققان در جستجوی درمانی برای MS بوده اند.

ms

در گذشته آن ها نشان داده بودند که سلول های بنیادی مغزی افراد مبتلا به فرم پیشرونده MS مانع از بلوغ و رشد اولیگودندروسیت های میلین ساز می‌شوند. به باور آن ها این امر دلیل عدم بهبودی بیماران در فرم پیشرونده MS بود.

اما محققان پی برده اند که سلول های بنیادی مغزی در بیماران مبتلا به اشکال پیشرونده MS به طور زودرس پیر می‌شوند؛ آن ها نشان دادند که با پیر شدن زودهنگام این سلول های بنیادی مغز، برهمکنش آن ها با اولیگودندروسیت ها هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد و موجب بیان ژن های متفاوتی به وسیله آن ها می‌شود. این می‌تواند نشان دهد که چرا تولید میلین در این اولیگودندروسیت ها با مشکل مواجه می‌شود.

ms
ام اس

بررسی بیشتر نشان داد که بیان این ژن ها تحت تاثیر پروتئینی به نام HMGB1 قرار دارد و سطح بالای این پروتئین در سلول های بنیادی مغز باعث بلوغ زودرس اولیگودندروسیت ها می‌شود.
به عقیده دانشمندان هدف قرار دادن سلول های بنیادی مغز با راپامایسین به بلوغ صحیح اولیگودندروسیت ها کمک می‌کند. راپامایسین دارویی است که در سرکوب سیستم ایمنی موثر است و مورد استفاده قرار می‌گیرد و پیش از این هم در موثر بودن آن در MS شکی نبود.

منبع

گردآوری:امیر حسین فرخزاد
کارشناس زیست شناسی سلولی و مولکولی

home
[/av_textblock]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا