علمی

پیام سلول سرطانی به سیستم ایمنی بدن

فهرست مطالب

هیپوکسی تومور(کمبود اکسیژن رسانی به تومور)منجر به نیاز بیشتر تومور به خون میشود در نتیجه تومور رشد میکند.
در توضیح این مکانیسم میتوان گفت:
در تومور های هیپوکسی, پروتئین HIF-1A بیان بالایی دارد که موجب تولید سیگنال CD24 و در نتیجه رشد و متاستاز تومور میشود و مجموعه ی این فرایند سیگنال (من رانخورید) را تولید می کند.
این سیگنال برای توقف حمله ی سیستم ایمنی ارسال میشود، به طور معمول سلول های سرطانی توسط سلول های ایمنی پوشیده میشوند.
پیش از کشف این سیگنال دانشمندان دریافته بودند که در سطح سلول های سرطانی پروتئین هایی وجود دارد که از حمله ی سیستم ایمنی خودداری می کنند. ولی اخیرا متوجه شدند که این سلول ها سیگنال نیز ارسال میکنند، البته این سلول ها با تولید این سیگنال ها میتوانند خود را نیز پنهان کنند.
سیگنال CD24 علاوه بر تهاجمی کردن سلول های سرطانی، آن ها را نسبت به شیمی درمانی مقاوم کرده و باعث میشود که تعداد کمی از سلول های باقی مانده، مجددا رشد کرده و دوباره تبدیل به تومور سرطانی و پیشرفت بیماری شود.
دکتر Theodorescu مدیر مرکز سرطان دانشگاه کلرادو و همکارانش با تنظیم سطوح HIF-1A و CD24 در سلول های سرطانی نمونه های حیوانی به این نتیجه رسیدند که با HIF-1A کم و CD24 بالا سلول های سرطانی توانایی رشد و متاستاز خود را حفظ کرده و باCD24 کم و HIF-1A بالا بقای سلول و تکثیر آن کاهش می یابد.

هنگامی که پژوهشگران سیگنال CD24 را در موش های سرطانی مسدود کردند متوجه شدند که دستگاه ایمنی به ماکروفاژ های خود اجازه می دهند که به آن ها حمله کنند و رشد سلول های سرطانی متوقف می شود.
به گفته ی پژوهشگران دانشگاه استنفورد سلول های سرطانی برای محافظت از خود در برابر دستگاه ایمنی از پروتئین های دیگری تحت عنوان CD47 نیز استفاده میکنند.
آنتی بادی هایی که CD47 را مسدود میکنند در حال حاضر در مرحله ی آزمایش برای کار های بالینی هستند.

دانشجوی دوره ی (MD-PHD Amira Barkal) میگوید:

درمان سرطان با آنتی بادی هایی که CD24 را مسدود می کنند این امکان را فراهم می کند که ماکروفاژ ها سلول های سرطانی را نابود کنند که این روش برای سرطان های تهاجمی مخصوصا سرطان سینه و تخمدان مناسب است.

طی این پژوهش سلول های سرطانی و ماکروفاژ ها را در ظرفی قرار داده و سیگنال CD24 را مسدود کردند که موجب توقف رشد سلول ها و از بین رفتن آن ها توسط ماکروفاژ ها شد.

منبع: http://www.independent.co.uk/

گردآوری: فرانک صابری

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا