تکنیک های آزمایشگاهی

آزمایش KOH

Koh smear

پوست یکی از مهم ترین اندام های بدن و اولین سد دفاعی بدن محسوب میشود. این اندام همواره در معرض انواع میکرو ارگانیم ها قرار دارد.

مقدمه

معاینه ضایعه پوستی KOH یک آزمایش ساده پوستی برای بررسی وجود عفونت در پوست ناشی از قارچ است. KOH مخفف پتاسیم (K) ، اکسیژن (O) و هیدروژن (H) است. این عناصر هیدروکسید پتاسیم را تشکیل می دهند. علاوه بر آزمایش،KOH در کودها، صابون‌های نرم، باتری‌های قلیایی و سایر محصولات استفاده می‌شود. همچنین به عنوان آمادگی KOH یا اسمیر قارچی شناخته می‌شود. ضایعه پوستی تغییر غیرطبیعی سطح پوست می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. اگر مشکوک باشند که قارچ می‌تواند دلیل ضایعه شما باشد، ممکن است پزشک معاینه KOH را تجویز کند. عفونت‌های قارچی رایج که با انجام معاینه KOH قابل ابتلا هستند.

معاینه ضایعه پوستی KOH

علائم عفونت قارچی

علائم عفونت قارچی که ممکن است از طریق معاینه KOH تشخیص داده شود شامل موارد زیر است:

• ناخن‌های شکننده ، تغییر شکل یافته یا ضخیم شده
• لکه‌های خارش دار، قرمز، پوسته‌ای پوست یا پوست سر
• برفک (لکه های سفید در دهان)
• عفونت مخمر (ترشحات واژن و خارش)

پزشک شما همچنین ممکن است آزمایش را برای بررسی اثربخشی درمان‌های مربوط به عفونت قارچی سفارش دهد. این تست بسیار ساده است و خطرات قابل توجهی ندارد.

معاینه ضایعه پوستی KOH

معاینه ضایعه پوستی KOH نیازی به آمادگی خاصی ندارد و در شرایط سرپایی اتفاق می افتد ، بنابراین مجبور نیستید شب را در بیمارستان بگذرانید. در هنگام ملاقات، پزشک شما از لبه لام شیشه ای یا ابزار دیگری برای تراشیدن قطعات کوچک از پوست شما استفاده می‌کند.

اگر ضایعه در دهان یا واژن باشد، ممکن است پزشک از سواب برای به دست آوردن مایعات برای آزمایش استفاده کند. این خراش ها سپس با هیدروکسید پتاسیم مخلوط می‌شوند. هیدروکسید پتاسیم سلول های سالم پوست را از بین می‌برد و تنها سلول‌های قارچی را پشت سر می‌گذارد. نتایج طبیعی آزمایش KOH هیچ قارچی را نشان نخواهد داد، در حالی که نتایج غیر طبیعی به پزشک شما می گوید ممکن است به عفونت قارچی مبتلا باشید.

آزمایش KOH

انتظاراتی بعد از معاینه پوستی KOH

اگر هیدروکسید پتاسیم همه سلولهای نمونه را از بین ببرد، به این معنی است که هیچ قارچی وجود ندارد و علائم شما به احتمال زیاد ناشی از چیز دیگری است. در صورت وجود سلول های قارچی ، پزشک شما درمان عفونت شما را آغاز می کند. معاینه KOH روشی ساده است که ممکن است پزشک برای تعیین اینکه آیا بر روی پوست خود عفونت قارچی دارید، تعیین کند. این یک روش کم خطر است، اگرچه ممکن است در ناحیه ای که پوست شما برای نمونه سلول خراشیده شده است ، کمی خونریزی کنید. هنگامی که پزشک نتایج معاینه شما را دریافت کرد و تشخیص داد که شما به عفونت قارچی مبتلا هستید، آزمایش های پیگیری معمولاً غیرضروری هستند، مگر اینکه پزشک شما نیاز به دانستن نوع قارچ موجود داشته باشد. در این صورت، یک کشت قارچ سفارش داده می شود.

نحوه عملکرد KOH

از هیدروکسید پتاسیم (KOH) می‌توان در نمونه‌های بالینی برای پاکسازی مواد سلولی و تجسم بهتر عناصر قارچی استفاده کرد. آماده سازی KOH یک روش معمول برای تشخیص عفونت‌های قارچی سطحی و برای تشخیص سریع عناصر قارچی در یک نمونه بالینی است.

KOH یک قلیایی قوی است. KOH عناصر قارچی را از سلولهای دست نخورده جدا می‌کند زیرا بقایای پروتئین را هضم می‌کند و مواد سیمانی را که سلول های کراتینه شده را در اطراف قارچ ها نگه می‌دارد ، حل می‌کند تا هیف‌ها و کونیداها (هاگ) قارچ ها در زیر میکروسکوپ دیده شوند.

نمونه در چند قطره 10٪ تا 20٪ KOH قرار می گیرد و برای 5 تا 10 دقیقه در انکوباتور گرم می شود که در آن حرارت آرام می‌تواند نمونه‌ها را با سرعت بیشتری پاک کند. یک لام روی نمونه هضم شده با KOH قرار می-گیرد و اسلاید از نظر میکروسکوپی و بدون رنگ آمیزی بررسی می‌شود.

عناصر مختلف قارچی مانند هیف‌ها، سودو هیفا، سلول‌های مخمر، هاگ، اسفرول و بدن اسکلروتیک به وضوح در یک پایه مرطوب KOH دیده می‌شوند.

در درماتوفیتوز، آرتروسپورها از هم جدا می‌شوند و تشکیل می‌شوند و هیف‌ها از هم جدا می‌شوند و به صورت یک زنجیره خطی از ساختارهای کوچک، گرد تا مستطیل شکل و بسیار انعطاف پذیر ظاهر می شوند.

در آماده سازی هیدروکسید پتاسیم خلط، قارچ به صورت هیف های سپتات غیر رنگدانه ای به قطر 3-5 میکرومتر، با شاخه های دوقطبی مشخص و رئوس مانند یک طرح نامنظم ظاهر می‌شود.

نحوه تهیه اسلاید

1. نمونه ها را مانند فلس.های اپیدرمی، ناخن، مو، خراش پوست یا دستمال روی یک لام شیشه ای تمیز قرار دهید.
2. یک قطره 10٪ KOH روی نمونه بریزید و روی آن را یک لامل قرار دهید.
3. اسلاید را به آرامی روی شعله گرم کنید.
4. اسلاید را به مدت 5-10 دقیقه بگذارید یا آن را درون یک ظرف پتری یا ظروف دیگر درب دار همراه با یک قطعه مرطوب کاغذ فیلتر قرار دهید تا خشک شده و آماده شود.
5. با استفاده از بزرگنمایی 10X و 40X ، اسلاید را در زیر میکروسکوپ بررسی کنید.

محدودیت استفاده از KOH

• هیدروکسید پتاسیم یک ماده شیمیایی بسیار خورنده است. بنابراین باید با احتیاط زیادی ازآن استفاده شود.
• تجربه لازم جهت استفاده از ¬آن، از آن جهت که مصنوعات پس زمینه اغلب گیج کننده هستند.

انواع عفونت های پوستی

1. عفونت های باکتریایی پوست

عفونت‌های باکتریایی پوست اغلب به صورت برجستگی‌های کوچک و قرمز شروع می‌شوند که به آرامی اندازه آنها افزایش می یابد. برخی از عفونت‌های باکتریایی خفیف هستند و به راحتی با آنتی بیوتیک‌های موضعی درمان می‌شوند ، اما عفونت‌های دیگر به آنتی بیوتیک خوراکی نیاز دارند.

عفونت‌های باکتریایی پوست

انواع مختلف عفونت‌های پوستی باکتریایی عبارتند از:

سلولیت
• زرد زخم
جذام

2. عفونت های ویروسی پوست

عفونت های ویروسی پوست ناشی از ویروس است. این عفونت‌ها از خفیف تا شدید متغیر است. انواع مختلف عفونت‌های ویروسی عبارتند از:
• زونا (هرپس زوستر)
• ابله مرغان
• مولوسکوم مسری
• زگیل
• سرخک
• دست، پا و بیماری دهان

3. عفونت های قاارچی پوست

این نوع عفونت های پوستی توسط قارچ ایجاد می‌شوند و به احتمال زیاد در مناطق مرطوب بدن مانند پا یا زیر بغل ایجاد می‌شوند. برخی از عفونت‌های قارچی مسری نیستند و این عفونت ها به طور معمول تهدید کننده زندگی نیستند. انواع مختلف عفونت‌های قارچی:
• پای ورزشکار
• عفونت مخمر
• درماتوفیتوز
• قارچ ناخن
• برفک دهانی
• بثورات پوشک

4. عفونت های الکلی

این نوع عفونت های پوستی توسط انگلی ایجاد می شوند. این عفونت ها می توانند فراتر از پوست به جریان خون و اندام ها سرایت کنند. عفونت انگلی تهدید کننده زندگی نیست اما می تواند ناراحت کننده باشد. انواع مختلف عفونت های انگلی انگلی شامل موارد زیر است:
• شپش
• ساس ها
• گال
• لارو پوستی مهاجر

علائم عفونت پوستی

علائم عفونت پوستی نیز بسته به نوع آن متفاوت است. علائم متداول شامل قرمزی پوست و بثورات پوستی است. همچنین ممکن است علائم دیگری مانند خارش، درد و حساسیت را تجربه کنید. در صورت داشتن تاول های چرکی یا عفونت پوستی که بهبود نیافته یا به تدریج بدتر می شود، به پزشک مراجعه کنید.

عفونت های پوستی می‌توانند فراتر از پوست و به جریان خون منتقل شوند. وقتی این اتفاق می‌افتد می‌تواند تهدید کننده زندگی شود.

علائم عفونت شدید عبارتند از:
• چرک
• تاول
• سستی پوست، تجزیه
• پوستی تیره، ظاهر نکروز یا پوستی که بی رنگ و دردناک می شود.

درمان عفونت پوستی

درمان به علت عفونت و شدت آن بستگی دارد. برخی از انواع عفونت‌های ویروسی پوست ممکن است طی چند روز یا چند هفته به خودی خود بهبود یابند. عفونت های باکتریایی اغلب با آنتی بیوتیک های موضعی که مستقیماً روی پوست یا با آنتی بیوتیک خوراکی استفاده می شوند، درمان می شوند.

اگر سویه باکتری ها به درمان مقاوم باشد، برای درمان عفونت ممکن است نیاز به آنتی بیوتیک داخل وریدی باشد که در بیمارستان تجویز می شود.

برای درمان عفونت قارچی پوست می‌توانید از اسپری ها و کرم های ضد قارچ بدون نسخه استفاده کنید. اگر وضعیت شما بهتر نشد، از پزشک خود در مورد کرم های خوراکی یا موضعی تجویز شده سوال کنید. علاوه بر این، می‌توانید کرم های دارویی را برای درمان عفونت های انگلی به پوست خود بمالید. پزشک همچنین ممکن است داروهایی را برای کاهش ناراحتی مانند داروهای ضد التهاب توصیه کند.

نتیجه گیری

به طور کلی بخش قارچ شناسی یکی از بخش‌های آزمایشگاه می‌باشدکه وظیفه آن جمع آوری، بررسی و تشخیص نمونه های مشکوک به لحاظ وجود قارچ¬های بیماریزا می باشد. علائم و نشانه‌های عفونت قارچی پوست به نوع قارچ و ناحیه درگیر شده بستگی دارد. بثورات قارچی گاهی اوقات با دیگر بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما اشتباه گرفته می‌شوند.

بیمار‌های قارچی پوست می‌توانند انواعی از بثورات مختلف پوستی را ایجاد کنند. بعضی از آن‌ها باعث ایجاد قرمزی، پوسته پوسته شدن پوست و خارش می‌شوند و بعضی فقط باعث ایجاد خشکی پوست می‌گردند.

قارچ‌ها می‌توانند فقط یک منطقه‌ی خاص یا چندین ناحیه از بدن را درگیر نمایند. در آزمایشگاه تشخیص قارچ بررسی مستقیم و کشت از نمونه های مشکوک به قارچ به عمل می آید.

 

گردآورنده: شعله جاهدی

 

منابع:

  1. https://www.medicalnewstoday.com/articles/322331#interpreting-the-results
  2. https://microbenotes.com/potassium-hydroxide-koh-test/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا