علمی

پروتئین های غشای سلول های گیرنده چه نقشی دارند؟

نورون های سیستم عصبی ما با ارسال و دریافت پیام های شیمیایی با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. این ارتباط توسط پروتئین های غشای سلول گیرنده ساده تر می شود.

انعطاف پذیری سیناپسی فرآیند مهمی در سیستم عصبی مرکزی به حساب می آید که تعیین موقعیت گیرنده در نورون و تنظیم حرکت آن نقش مهمی در آن دارد.
نوع خاصی از گیرنده گلوتامات معروف به(AMPAR)تحت تاثیر چرخه ثابتی قرار دارد که طی آن به درون و بیرون غشای نورون می رود.
پروفسور شیگکی کیوناکا استاد دانشگاه ناگویا ژاپن معتقد است: تنظیم دقیق این فرآیند، با یادگیری و شکل گیری حافظه و رشد مدارهای عصبی همراه می باشد.
هر کدام از روش های در دسترس تجزیه و تحلیل AMPAR محدودیت های خاص خود را دارند.

مانع روش بیوشیمیایی برچسب گذاری :

روش بیوشیمیایی برچسب گذاری پروتئین گیرنده با بیوتین به تصفیه پروتئین ها پس از برچسب گذاری نیاز دارد که این مساله مانعی برای تجزیه و تحلیل های کمی به حساب می آید.

طبق گفته کیوناکا: روش دیگر، تولید پروتئین گیرنده ای است که با یک پروتئین فلوئورسنت برچسب گذاری شده است. اما امکان دارد که بیان بیش از حد یک واحد فرعی گیرنده در روند کار تداخل ایجاد کند.

پژوهشگران توانستند با ابداع یک عامل شیمیایی که به بروز واکنش منجر می شود AMPAR را با کاوشگرهای شیمیایی در نورون های کشت شده برچسب گذاری کنند.
طبق پیش بینی کیوناکا این روش بهتر از روش های معمول است و به دانشمندان امکان ارزیابی گیرنده در کوتاه مدت و بلند مدت را می دهد و پس از برچسب گذاری نیز نیاز به تصفیه ندارد. کیوناکا اظهار داشت: این روش می تواند به درک ما در مورد نقش فیزیولوژیکی و پاتوفیزیولوژیکی گیرنده گلوتامات در نورون ها و همینطور مکانیسم مولکولی زمینه ساز تشکیل حافظه و روند یادگیری کمک کند.

این پژوهش با نگاه دقیق تر به فرآیند های حافظه و یادگیری در سطح مولکولی ما را یک قدم به رمز گشایی آن نزدیکتر می کند.

پروتئین گیرنده غشایی

نویسنده : مائده جهان آرا

منبع : nature

 

همچنین بخوانید : ۷ روش موثر برای تقویت حافظه که احتمالاً نمی دانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا