اخبار

کشف دو پروتئین با خاصیت ضد پیری در خون جوانان!

نورون

دو پروتئین  با خاصیت ضد پیری در خون جوانان وجود دارد که مسئول جوان سازی و تقویت مغز است. محققان دریافتند که در خون جوانان دو پروتئین وجود دارند که نقش بسیار زیادی در فرایند جوان سازی بر عهده دارند. نقش اصلی این پروتئین ها در بالا بردن کیفیت فعالیت های شناختی مغز و جوان سازی نورون ها می باشد.

  1.  خون جوان نقش بسیار مهمی در ترمیم و جوان سازی سلول های مغزی ایفا می کند.
  2. بسیاری از صدمات مغزی که باعث  سرطان و آلزایمر یا بیماری های قلبی می شوند را بهبود می بخشد.
  3. این خون در مدل های حیوانی مسن موجب افزایش فعالیت شناختی مغز می گردد.

محققان دانشگاه استنفورد (Thomas sudhof و همکارانش) با بررسی بیشتر ، در یک پژوهش سرم مدل حیوانی موش جوان 2 هفته  و موش پیر 12-15 ماه جداگانه در نورون های انسانی تزریق کردند.

پس از تزریق، نتیجه ی  زیر حاصل شد:

سرم خون موش جوان در نورون ها باعث رشد ساختارهای موثر و تشکیل سیناپس های بیشتر شده بود با این تفاوت که سرم خون موش پیر تزریق شده به نورون های انسانی تاثیر قابل توجهی نشان نداد.

پژوهشگران با بررسی های عمیق تر، سرم مدل موشی جوان متوجه حضور غنی دو پروتئین THBS4 و SPARCL1 در خون موش جوان تر شدند. نقش این دو پروتئین در رشد و سازماندهی سلول های بدن است.

sudhof و همکارانش برای بررسی بیشتر فقط این دو پروتئین را به نورون های انسانی تزریق کردند. آن ها همان نتیجه ی افزایش تشکیل و فعالیت سیناپس ها را مشاهده کردند.

نتیجه گیری

نتیجه کلی این تحقیق چنین است:

این دو پروتئین در تقویت فعالیت های مغزی نقش به سزایی دارند. می توان امیدوار بود تا در آینده برای درمان بیماری های نورودژنراتیو  از آن ها استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا