اخبار

کاهش مصرف آنتی بیوتیک‌‌ها با جایگزینی محصولات پروبیوتیک

رئیس هیأت مدیره انجمن پروبیوتیک، در ارتباط با اهمیت مصرف محصولات لبنی پروبیوتیک در ارتقا سلامت جامعه، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مریم تاج آبادی ابراهیمی دانشیار میکروبیولوژی و رئیس هیأت مدیره انجمن پروبیوتیک، با عنوان این مطلب که ما میکروبیولوژیست‌ها میکروب‌ها را امپراطورهای نامرئی زمین می‌دانیم، گفت: این موجودات نامرئی ما را در برابر میکروب‌های بیماری زا محافظت می‌کنند.

وی افزود: ما می‌توانیم با تقویت این میکروب‌های مفید که اصطلاحاً پروبیوتیک یا برای زندگی می‌گوئیم به ارتقا سلامتی کمک کنیم. پروبیوتیک‌‌ها بهترین گزینه جهت تقویت سیستم ایمنی و کاهش مصرف آنتی بیوتیک‌‌ها و ضامن سلامت موجودات زنده هستند.

تاج آبادی ادامه داد: ما برای اولین بار شاخه تولید میکروب‌های کاربردی را در وزارت صنایع باز کردیم و در مقیاس صنعتی با تکنیک فریز درایر شروع به تولید نمودیم.

وی با اعلام اینکه تحقیقات برای جداسازی ایزوله‌های پروبیوتیک یک دهه قبل شروع شده بود، گفت: با گذشت یک دهه فعالیت صنعتی در حوزه تولید پروبیوتیک در حال حاضر نه تنها در این زمینه خودکفا هستیم بلکه به ۵ کشور صادرات محصول داریم و در حال حاضر برای انتقال تکنولوژی به کشورهای دیگر در حال مذاکره هستیم.

تاج آبادی افزود: هر شیری که تبدیل به ماست، پنیر یا هر محصول تخمیری دیگری می‌شود برای انجام فرآیند تخمیر به آن استارتر لبنی می‌زنند. استارترهای لبنی همان میکروب‌هایی هستند که با رشد آنها تولید اسید کرده و ایجاد لخته ماست یا پنیر را می‌کنند.

وی با اعلام اینکه سالیانه حدود چند ده میلیون دلار واردات استارتر لبنی در کشور داریم، گفت: از دو منظر تأمین این ماده اولیه صنعت لبنیات بسیار حائز اهمیت و استراتژیک است.

رئیس هیأت مدیره انجمن پروبیوتیک افزود: اگر روزی به هر دلیلی استارتر وارد نشود هیچ شیری تبدیل به ماست و پنیر نمی‌شود. با توجه به اینکه استارترها میکروب‌های زنده هستند و این باکتری‌ها در محصول نهایی زنده می‌مانند و توسط کل مردم مصرف می‌شوند، بهتر است از سویه‌‌های بومی ایرانی استفاده شود که هم با توجه به زیست بوم با مردم ما سازگاری بیشتری دارند و هم طعمی را ایجاد می‌کنند که به ذائقه ما نزدیک تر است.

وی ادامه داد: آنچه ما از دنیای میکروارگانیسم‌‌ها استخراج و تولید می‌کنیم چه پروبیوتیک‌‌ها، چه استارترهای لبنی یا واکسن‌ها ضامن امنیت سلامت مردم، امنیت غذای مردم و حتی امنیت اشتغال صنایع عظیمی مثل صنعت لبنیات یا تولید پروتئین است. از سوی دیگر توجه ویژه به پدافند غیر عامل و استفاده حداکثری از سویه‌‌های بومی که سازگاری بیشتری با زیست بوم طبیعی ما دارند بسیار حائز اهمیت است.

تاج آبادی با عنوان این مطلب که ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان محصولات تخمیری لبنی در منطقه است، گفت: متأسفانه بخش اعظمی از این صنعت از نظر مالی در اختیار وارد کنندگان است و این در حالی است که ایرانیان از دیرباز در تولید محصولات لبنی تبحر بالایی داشته اند و در حال حاضر گنجینه‌ای غنی از میکرواورگانیسم‌‌های قابل استفاده در صنایع تخمیری لبنی در کشورمان وجود دارد.

وی افزود: استارترهای لبنی ارز بری بالای ۲۰ میلیون دلار دارند و جز موارد استراتژیک صنعت لبنیات محسوب می‌شوند، متأسفانه به رغم گنجینه غنی و متنوعی از میکرواورگانیسم‌‌های مورد استفاده در صنعت غذا که در کشورمان وجود این حجم بالای ارز از کشور خارج می‌شود تا استارتر لبنی به کشور وارد شود.

 

شما همچنین می توانید برای مشاهده منبع این خبر بر روی اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا