علمی

ویتامین D و دیابت، رابطه دوستی یا دشمنی؟

آیا مکمل های ویتامین D مزایای مربوط به کلیه را برای افراد مبتلا به دیابت، ارائه می دهند؟

یکی از بحث های مورد توجه در حوزه ی بیماران دیابتی این موضوع است که آیا مصرف این ویتامین میتواند در عملکرد کلیه بیماران مبتلا به دیابت مفید باشد؟

اگر مفید است این فایده به چه صورت بروز میکند؟ و اگر مضر است، به چه شیوه ای به کلیه  آسیب می رساند؟

اگر شما در اطرافیان خود بیمار مبتلا به دیابت دارید یا حتی اگر خود مبتلا به دیابت هستید، این متن میتواند اطلاعات مهم و حیاتی را در اختیار شما بگذارد!

 

ویتامین D

 

یک آزمایش بالینی اخیر که در CJASN شرح داده شده است، پتانسیل مکمل ویتامین D را برای محافظت از سلامت کلیه افراد مبتلا به پیش دیابت مورد بررسی قرار داده است.

 

همچنین بخوانید: فواید و مضرات ویتامین D بر بدن

کمبود ویتامین D ریسک ابتلا به کدام بیماری ها را افزایش می دهد؟

در جمعیت عمومی، سطح پایین این ویتامین در خون با ریسک ابتلای بیشتر به بیماری های مختلف از جمله دیابت نوع 2 و بیماری کلیوی همراه است.

در دانشگاه استنفورد یک مطالعه ثانویه در مورد ویتامین D و دیابت نوع 2 (D2d) انجام دادند تا تأثیر مکمل ویتامین D بر سلامت کلیه را در افراد مبتلا به  pre-diabet ارزیابی کنند؛ شرایطی که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد، که به نوبه خود علت اصلی بیماری کلیوی است.

در این مطالعه به طور تصادفی تعداد 2423 بزرگسال دارای اضافه وزن، چاقی و pre-diabet با دوز 4000IU ویتامین D یا دارونما به طور متوسط در مدت 2.9 سال بررسی شدند.

دکتر کیم در این رابطه گفت:« مطالعه D2d منحصر به فرد است زیرا ما افراد دارای پیش دیابت پرخطر را انتخاب کردیم که دارای 2 تا 3 قند غیر طبیعی گلوکز بودند و بیش از 2000 شرکت کننده را به عنوان بزرگترین آزمایش پیشگیری از دیابت ویتامین D تا به امروز استخدام کردیم.»

در طول کارآزمایی، 28 مورد بدتر شدن عملکرد کلیه در گروه ویتامین D و 30 مورد در گروه دارونما مشاهده شد و متوسط ​​تغییرات عملکرد کلیه در طول پیگیری در هر دو گروه مشابه بود.

در نهایت تیم محققان اعلام کرد:« نتایج ما فایده ای از مکمل های این ویتامین بر عملکرد کلیه نشان نداد؛ با این حال، حدود 43 درصد از جمعیت آماری در هنگام مطالعه، ویتامین د خارج از  این مطالعه (حداکثر 1000 واحد بین المللی روزانه) مصرف می کردند.

در بین کسانی که خارج از برنامه ی مطالعه ویتامین د استفاده نمی کردند، پیشنهادی برای کاهش میزان پروتئین ادرار به مرور زمان توسط ویتامین D وجود داشت؛ که به این معنی است که می تواند تأثیر مفیدی بر سلامت کلیه ها داشته باشد.

نکته ی مهم :

مزایای این ویتامین ممکن است در افرادی که سطح ویتامین د خون آنها پایین است و یا عملکرد کلیه آنها کاهش یافته است بیشتر باشد. البته برای بررسی بیشتر این موضوع مطالعات بیشتری لازم است.»

 

ویتامین D

 

نویسنده: مونا اکبری احمدآبادی

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/08/210806171913.htm

منابع تصاویر: theconversation / nutrition

 

همچنین بخوانید: کمبود ویتامین ها در بدن و اثرات آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا