تکنیک های آزمایشگاهی

وقتی تکسلولی ها سرما میخورند، چه میشود؟ ( رازهای یک اوگلنا )

 
بیان ژن یکی از موضوعات مهم در اطراف ما است. موضوعی که برای بقای ما و دیگر جانوران، حیاتی است. اما وقتی حرف از بیان ژن میزنیم، به ناگاه فکر ما به سمت موجودات پرسلولی و غول پیکر میرود. اما تکسلولی ها چه گناهی کرده اند؟ محققان از چه دستگاهی برای بررسی همان یک سلول در تکسلولی ها، استفاده میکنند؟

دستگاه chromium controller 10x genomics در یک نگاه

توانایی بررسی الگوهای ژنومی و رونویسی در سطح تکسلولی به سرعت درحال تبدیل شدن به یک ابزار ضروری برای زيست سلولی، سرطان، ایمونولوژی و تحقیقات علوم عصبی است. 10 Chromium Controller یک سیستم عظیم است که هزاران واکنش کوچک را تسهیل میکند. این دستگاه امکان بیان ژن انواع سلول، مکانیسم های تنظیم کننده ژن، مطالعه عوامل بیماریزا و مشخص شدن ساختار ژنومی را ممکن میسازد. کنترل کننده امکان تجزیه و تحلیل تکسلولی ها و بیان ژن را فراهم میکند. X10 Genomics یک روش مبتنی بر microfluidics برای تعیین توالی RNA تکسلولی است.

نمای کلی دستگاه chromium controller 10x genomics
نمای کلی دستگاه chromium controller 10x genomics

 

 

 

مراقبت هاي قبل از استفاده از دستگاه chromium controller 10x genomics

قبل از کار با این دستگاه لطفاً اطمینان حاصل کنید که همه ي افرادی که در کار با این دستگاه دخیل هستند، كارهاي زير را انجام ميدهند:
دستورالعمل های ایمنی عمومی برای آزمایشگاه ها را دریافت كنند.
دستورالعمل های مربوط به شیوه های ایمنی خاص برای دستگاه را دریافت كنند.
برگه اطلاعات ایمنی (SDS) را بخوانيد.

تميزكردن دستگاه chromium controller 10x genomics

سینی و درها طوری طراحی شده اند که قطرات و حجم کمی از نشت مایعات میتوانند نگه داشته شوند. گاهی اوقات، از یک حوله نرم آزمایشگاهی برای تمیزکردن آن ها استفاده ميشود. قسمت بیرونی دستگاه همیشه باید تمیز و عاری از گردوغبار و زباله هایی که ممکن است بر عملکرد و یا بازده خنک کننده آن تأثیر بگذارد، باشد. برای عمیق تر و دقیق تر تمیزکردن، استفاده از محلول سفیدکننده 5-10 followed و پس از شست و شو اتانول مناسب است. از استون یا سایر حلال های سخت استفاده نکنید، زیرا ممکن است رنگ را از بین ببرد. در هنگام استفاده از پاک کننده ها، تمام روش های ایمنی استاندارد را اعمال کنید و هرگونه زباله ي تولیدشده را به شیوهای درست دور بیندازید.

مزيت هاي دستگاه chromium controller 10x genomics

١-توالی یابی تک سلولی ها با توان بالا
سیستم های Genomics امکان هدف قراردادن هزاران سلول در هر نمونه را فراهم میکند. این امر سبب هزینه کم برای هر سلول در مورد پروژه های مختلف میشود.
٢-داده های تک سلولی چندبعدی
نتایج بدست آمده از Genomics10x را میتوان با هم ترکیب کرد. ترکیب محصولات به شما امکان میدهد داده های تک سلولی با ابعاد مختلف را بدست آورید.
٣-این دستگاه پیشرو در زمینه های مختلف است
این دستگاه درحال حاضر در بیش از 1000 زمینه مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. برنامه های خاص خود را دارد. تا به امروز، بیان ژن تکسلولی و اطلاعات ایمنی تکسلولی ها را ارائه میدهد.

بیان ژن تکسلولی ها به وسیله دستگاه chromium controller 10x genomics

بیان ژن تکسلولی ها، داده های رونویسی را ارائه میدهد. این به شما امکان میدهد تا بیان ژن را برای 3000 تا 10000 سلول در هر نمونه اندازه گیری کنید. این راه حل با توان بالا دارای هزینه مقرون بصرفه برای هر سلول است.

برای استفاده از این ویژگی، باید موارد زیر رعایت شود:
ـ انواع مختلف سلول ها را مشخص کنید
ـ ناهماهنگی بین نمونه ها را بررسی کنید.
ـ نمونه را قبل و بعد از بررسی مقایسه کنید.

 

 

بررسی ژن تکسلولی ها به وسیله دستگاه chromium controller 10x genomics
بررسی ژن تکسلولی ها به وسیله دستگاه chromium controller 10x genomics

اطلاعات ایمنی تکسلولی ها با دستگاه chromium controller 10x genomics

ایمنی تکسلولی ها اطلاعاتی را در مورد مجموعه ایمنی ارگانیسم در اختیار ما قرار میدهد. درست مانند محلول بیان ژن تکسلولی، میتوانید این کار را برای 3000 تا 10000 سلول در هر نمونه انجام دهید. این ویژگی، امکان تجزیه و تحلیل گیرنده سلول T و سلول B را فراهم میکند.
میتوانید از این ویژگی برای موارد زیر استفاده کنید:
تشابه سلول های ایمنی، تنوع ، ویژگی آنتی ژن و بافت سلولی را آشکار میکند.
سلول هایT و سلول های B را مشخص میکند.
توالی ژن را مشخص میکند.

نتیجه گیری

تکسلولی ها، در دنیای ما بسیار زیاد هستند. برای پی بردن به راز زندگی آنها، نخستین قدم درک ژنتیک آنها است. دستگاه chromium controller 10x genomics ما را یک قدم به کشف دنیای آنها نزدیکتر میکند و ما میتوانیم با بررسی ژن تک سلولی ها و سیستم ایمنی آنها، روند زندگی آنها را بهتر درک کنیم.

منبع
scdiscoveries
genomics
assets.ctfassets.net.pdf

گردآورنده: صبامعجزاتی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا