ادغام آموزش پزشکی با وزارت علوم از نگاه مخالفان و موافقان
وزیر علوم: «ادغام آموزش پزشکی در وزارت علوم باید هرچه سریعتر انجام شود.»
وزیر علوم با تاکید بر ضرورت ادغام آموزش پزشکی و رشتههای علوم پایه وزارت بهداشت در وزارت علوم گفت: «هر چه زودتر دانشگاههای دو وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم با هم ادغام شوند، جلوی ضررهای بیشتر گرفته خواهد شد.»
طرح موضوع خروج آموزش و دانشگاههای علوم پزشکی از زیرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ادغام با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادغام با دیدگاههای موافق و مخالف روبرو شدهاست؛ عدهای معتقدند توسعه علمی کشور در گروی ارتباطات میانرشتهای است و شماری این ادغام را به ضرر آموزش پزشکی و سلامت کشور عنوان میکنند.
این ادغام، الگوبرداری از توسعه علمی در سایر کشورها بر اساس مشارکت و همکاریهای میانرشتهای است. در بسیاری از دانشگاههای بزرگ دنیا، حوزه پزشکی و غیرپزشکی در کنار یکدیگر قرار میگیرند؛ چراکه علوم و آموزش عالی قابل تفکیک نیست. از اینرو میتوان از این الگوی موفق در آموزش عالی کشور بهره برد.
آموزش و پژوهش مقولههایی هستند که در کنار فعالیتهای میانرشتهای مرزهای خود را از دست میدهند. از اینرو امکان تفکیک و جداسازی بخشهای آموزشی در حوزه آموزشی عالی غیرممکن است.
اما مخالفان نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر آموزش پزشکی معتقدند که چنین ادغامی به نفع آموزش عالی کشور نیست؛ بلکه خیال میکنند این کار باعث افت کیفیت آموزش عالی در حوزه سلامت و پزشکی میشود.
این افراد، افت سلامت جامعه را دستآویزی برای مخالفت خود عنوان میکنند. این درحالی است که در کشورهایی که این الگو اجرا میشود هیچ افتی در کاهش سطح سلامت جامعه مشاهده نمیشود.
در همین زمینه، محمدمهدی زاهدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نماینده مردم کرمان، بر لزوم شکل گیری ارتباطات میانرشتهای تاکید و عنوان کرد که تغییر متولی آموزش پزشکی در کشور به این موضوع کمک میکند.
زاهدی میگوید: «آموزش عالی در دنیا بهسمتی حرکت میکند که جدایی و ادغام در آن معنا نمییابد و علوم بینرشتهای چنان به یکدیگر نزدیک و کاربردی شدهاند که راهی برای جدایی آنها وجود ندارد. بهعبارتی دنیای علم دنیایی از جریانات و تحقیقات بینرشتهای است.»
گردآورنده: یاسمن علیرضایی