اخبارعلمی

هدایت سلول های ایمنی برای از بین بردن تومور ها

تومور

محققان بیان کرده اند که می‌توان از قدرت iNKT برای حمله به سلول های تومور و درمان سرطان بهره برد.

تعریف سلول های INKT :

سلولهاي NKT جمعيتي از سلولهاي T هستند که ويژگيهايي از سلولهاي NK را بروز مي دهند. اين سلولها علاوه بر اعمال اجرايي نقش مهمي در تنظيم پاسخهاي ايمني دارند. اهميت اين سلولها در عفونتهاي درون سلولي مانند مايکوباکتريوم توبرکلوزيس به خوبي روشن نشده است. 

سلولهای کشنده طبیعی(به انگلیسیNatural killer cell) (NK cells) لنفوسیتهایی از دستگاه ایمنی بدن هستند که در ایمنی سلولی و ایمنی ذاتی (Innate immune system) دخیل هستند.

در این روش چه میکنند ؟

در این روش جدید، محققین رشد انواع مختلف تومور های انسانی که به نمونه حیوانی پیوند شده بودند را سرکوب کردند. محققین بر این عقیده اند که سلول های iNKT می‌توانند سلاحی سودمند بر ضد سرطان باشند

زیرا میتوانند خیلی از انواع سرطان ها و تومور ها را همزمان مورد هدف قرار دهند و این تفاوتی است که با اغلب سلول های ایمنی دارند که فقط می‌توانند در یک زمان تنها نوع ویژه ای از سلول های سرطانی را شناسایی کرده و مورد حمله قرار دهد.

طول عمر افراد :

بیشتر افراد مقادیر کمی از سلول های iNKT را دارند که این مقدار چیزی کمتر از 1 درصد از سلول های خونی را شامل می‌شود؛

قبل از این محققان پی برده بودند بیمارانی که به طور طبیعی سطح بالاتری از سلول های iNKT دارند می‌توانند طول عمر بیشتری نسبت به افراد با سلول iNKT کمتر داشته باشند؛اما در این مطالعه صورت گرفته، آن ها سلول های بنیادی خون ساز بیماران را برای تبدیل شدن به سلول های iNKT و تولید بیشتر این سلول ها مهندسی ژنتیک کردند.

این سلول ها معروف به سلول های HSC-iNKT فرآوری شده در مدل موشی بیش از 60 درصد سلول های T را تشکیل دادند و در مطالعات روی مدل های مولتیپل میلوما و ملانوما با موفقیت رشد تومور را سرکوب کردند و موجب بالا بردن طول عمر جانور شدند.

 

گردآوری :امیر حسین فرخزاد
کارشناس زیست شناسی سلولی و مولکولی

 

✔ بیشتر بخوانید :

سرطان؛انواع و دلایل ایجاد آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا