آکادمی کارآفرینی

نگرش خلاقانه به علوم و پرورش نیروی کار ماهر

مجموعه کارگاه‌های نگرش خلاقانه به علوم و پرورش نیروی کار ماهر

نگرش خلاقانه، مسئله‌ای بسیار مهم است که هنوز افراد زیادی اهمیت آن را در افزایش بهره‌وری و کیفیت کارها درک نکرده‌اند. امروزه خلاق بودن و به کارگیری آن برای توسعه کسب‌وکارها به امری ضروری تبدیل شده‌است.

آکادمی کارآفرینی تکتا در راستای آموزش خلاقانه به مباحث و توسعه مهارت‌های فردی، دوره‌ای 6 جلسه‌ای با عنوان آموزش نگرش خلاقانه به علوم و پرورش نیروی کار ماهر برگزار کرده‌است که در ادامه به گزارشی خلاصه از این دوره جذاب و کاربردی پرداخته شده‌است، همچنین می‌توانید با استفاده از لینکی که در انتهای متن قرار گرفته‌است، از آموزش‌های این دوره بهره‌مند شوید.

 

آقای مسعود جهانتیغ، در این دوره به طی کردن هوشمندانه مسیر شغلی، آگاهی کامل از شرایط موجود و در مرحله بعد بررسی این موضوع که چگونه می‌توان به این تحولات، نگاهی خلاقانه داشت و مشکلات را بهینه‌تر و سریع‌تر حل کرد؛ بسیار تاکید داشتند.

 

ایشان در این دوره توضیح داده‌اند که برای استفاده از یک مهارت، دو حالت وجود دارد:

1- رویکرد و نگاه قدیمی: این حالت بعد از گذراندن دوره‌های آموزشی مربوط به مهارت، از آن استفاده می‌شد. پیچیدگی مسائل کم بود و نیاز به تغییر در دانش برای فرد وجود نداشت.

2- نگاه بعد از تغییرات و رویکرد جدید: در این حالت به نیازها از چند بُعد توجه می‌شود؛ با در نظرگرفتن ابعاد بیشتر، بهتر می‌توان راه‌حل ارائه داد.

همگرایی علوم مختلف

از مسائل به روز و جالبی که آقای جهانتیغ به آن اشاره کردند این بوده‌است که؛ امروزه به دلیل اینکه مسئله‌ها باید بهینه‌تر و سریع‌تر حل شوند و الگوهای تک ‌بُعدی بهینه نیستند، به همگرایی علوم و همکاری حوزه‌های مختلف نیاز است، که در نتیجه همگرایی علوم، مهارت‌ها و تخصص‌های جدید ایجاد می‌شوند. ایشان در ادامه به بررسی مثال‌هایی در این مورد مانند هوش مصنوعی و اینترنت اشیا و چگونگی پیدایش آنها در اثر همگرایی پرداختند.

مهارت‌های به روزشده

طبق آموزه‌های مدرس دوره، باید بدانید رشته‌ای که در آن تحصیل می‌کنید از چه علومی تاثیر می‌پذیرد و از چه مهارت‌ها و تخصص‌هایی بهره می‌برد و در گام بعد با تحلیل این مهارت‌ها، باید تشخیص دهید که کدام مهارت را بهتر است بدانید و برای کدام مهارت باید تیم تشکیل دهید و از کمک دیگران استفاده کنید؛ در این صورت می‌توان ادعا کرد که دارای مهارت‌های به روز شده می‌باشید.

 امروزه بسیار مهم است که افراد مهارت به روز شده را دارا باشند و شرکت‌ها و صنایع نیز به دنبال افرادی با مهارت‌های نرم و سخت متنوع هستند.

چگونه خلاقیت عملکردیمان را شکوفا کنیم؟

نگاه خلاقانه به نیاز و استفاده خلاقانه از ابزار و در ادامه، انتخاب هوشمندانه راه حل، سبب شکوفایی خلاقیت عملکردی می‌شود. در ادامه کارگاه، آقای جهانتیغ توضیح دادند که خلاقیت واقعی به چه معناست و چه لایه‌هایی دارد و چه عواملی در رشد خلاقیت نقش دارند.

 

اگر می‌خواهید انسان خلاقی باشید، باید بتوانید برخلاف چارچوبی که تا اکنون به آن فکر می‌کردید، بیندیشید. پس نیاز است که نوع فکرتان را تغییر دهید. در این مرحله شناخت انواع تفکر و مکانیسم آنها به شما کمک می‌کند تا خلاقیتتان را افزایش دهید. آقای جهانتیغ ضمن توضیح انواع تفکر و نقش هرکدام در افزایش خلاقیت، مراحل تفکر خلاق و تفکر برتر و ویژگی‌های آنها را نیز توضیح دادند.

 

افراد خلاق علاقه‌مند به نوآوری و اتخاذ تصمیم مستقل هستند. برای افراد خلاق، پیچیدگی به سادگی ارجحیت دارد. آنها جنبه‌های مختلف پدیده‌ها و نیازها را می‌بینند.

شما چه ویژگی‌های دیگری از افراد خلاق می‌شناسید؟

چرا برای خلاق‌تر بودن باید سراغ کارتیمی بروید و چرا در سال‌های اخیر این موضوع، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است؟

آقای جهانتیغ بیان کردند که جواب این سوال، تغییر مسائل و نیازهای پیش‌روست. با گسترش و پیشرفت فناوری‌ها، نیازها نیز پیچیده‌تر شدند و تیم خلاق می‌تواند این نیازها را بهینه‌تر، سریع‌تر و بهتر حل کند. اما تاکنون فکر کرده‌اید که تفاوت کارِتیمی و کارِگروهی چیست؟ چه مهارت‌هایی برای خلاق نگه‌داشتن تیم و افزایش خلاقیت آن نیاز است؟ و چه روش‌هایی برای چیدنِ تیمِ مناسب وجود دارد؟

 

از جذاب‌ترین بخش‌های این دوره، آموزش تکنیک‌هایی برای افزایش خلاقیت و ارائه مثال‌های متعدد و جالب در هر بخش بود که بتوان با بهره‌گیری از آنها و تکرار روش‌ها، آگاهانه تکنیک‌ها را به کار برد و روند فکری را خلاق‌تر کرد.

 

یکی از تفاوت‌های اصلی و جذاب این کارگاه‌ با سایر دوره‌هایی که در این خصوص با عنوان‌های متفاوت برگزار شده‌است این است که؛ تمرین محور بودن، آموزش تکنیک‌های راحت و البته بسیار کاربردی برای تقویت خلاقیت و تدریس توسط اساتید مسلط بوده‌است که مطالب را با مثال‌های متعدد و ساده که برای افرادی که تخصص و پیش مطالعه‌ای در این خصوص نداشته‌اند نیز، بسیار قابل درک کرده‌است.

 

برای ثبت‌نام در این دوره کاربردی، می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید:

https://b2n.ir/q64821

تهیه شده توسط: زهرا پرهیزگار

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا