تکنیک های آزمایشگاهی

نکات آزمایش LE cell و روش انجام آن

آزمایش LE cell اولين تستی بود ، که ده ­ها سال پيش براي تشخيص بيماری­ های خودايمنی سيستميک که سر دسته آنها لوپوس يا SLE می ­باشد ابداع شد ولي بدليل حساسيت پايين آن (زیر 50%)، خيلي زود دانشمندان را متقاعد کرد که بدنبال آزمايشات تشخيصی ديگری باشند.

لوپوس چیست؟

بیماری لوپوس جز بیماری­ های خود ایمنی می­باشد. لوپوس هنگامی به وجود می­ آید که سیستم ایمنی فرد به بافت ها و اندام های بدن آن حمله می­ نماید. هنگامی که یک فرد به لوپوس مبتلا می­شود در نقاط مختلف بدن وی مانند مفاصل ، پوست و کلیه ها ورم و التهاب ایجاد می­شود.

آزمایش LE cell در کجا انجام می­شود؟

این آزمایش در بخش هماتولوژی آزمایشگاه انجام می­شود.

نمونه لازم:

خون کامل

لوازم مورد نیاز:

  • بن ماری
  • سانتریفوژ
  • میکروسکوپ
  • آماده سازی ارلن
  • دانه ­های شیشه­ ای
  • لوله ­ی آزمایش
  • لام
  • دستکش­ های یکبار مصرف

روش انجام آزمایش

مقدار 10سی سی خون را در یک ارلن حاوی دانه­ های شیشه ­ای ریخته و با تکان دادن، عمل دفیبرینه کردن را انجام می­دهیم. (بهترین روش برای ایجاد ضربه لازم، حرکت چرخشی همراه گلوله­ های شیشه­ ای اضافه شده می­باشد) سپس لخته فیبرین و دانه­ های شیشه ای و خون را از یکدیگر جدا می­کنیم(به منظور این کار می­توان آرام مقداری از خون را درون یک لوله­ ی آزمایش ریخت به نحوی که دانه­ های شیشه­ ای وارد لوله آزمایش نشوند). سپس نمونه را به مدت 1ساعت در بن ماری با دمای 37درجه سانتیگراد قرار می­دهیم. بعد از گذشت این مدت زمان، نمونه را به مدت 10 دقیقه با دور 1500RPM سانتریفوژ می­کنیم.  از بافی­کت مقداری برداشته و رنگ آمیزی می­کنیم.

LE cell
LE cell

جواب این آزمایش زمانی مثبت گزارش می­شود که تقریباً 2٪ -30٪ از سلول­ هایی که روی لام برای شمارش تعداد نوتروفیل دیده می­شوند، سلولهای LE باشند.

نتیجه گیری

جواب این آزمایش تا حد زیادی به مهارت آزمایشگر در شمارش و سایر مراحل ازمایش بستگی دارد؛ با این همه این آزمایش دیگر خیلی کاربردی ندارد و ایمنولوژیست ­ها سال­ ها پیش آزمایش بهتری به نام آزمایش ANA را جایگزین این آزمایش کرده­ اند.

 

نویسنده: نگار تورانی

 

منابع:

  1. http://azhclinicallab.ir/images/Coagulation/LE%20Cell.pdf
  2. http://demo.nextlab.ir/Documents/SOP-Tests/45C983DE-AC62-4C54-9C02-BE4DEB5563A3.aspx

منابع تصاویر:

  1. https://askhematologist.com/lupus-erythematosus-le-cells/
  2. https://veteriankey.com/systemic-immunological-diseases/

 

همچنین بخوانید : تست آنتی بیوگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا