اخبار

نقش هیدروژل در درمان عیوب استخوان

[av_textblock size=’18’ font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-k7dfy906′ admin_preview_bg=”]
پژوهشگران توانستند هیدروژلی متخلخل شده‌ که باعث تحریک و مهاجرت سلول‌های بنیادی به سمت مکان آسیب دیدگی استخوان می‌شود را توسعه دهند تا بهبود و درمان آن به راحتی انجام شود.
[/av_textblock]

[av_image src=’https://biocan.ir/wp-content/uploads/2020/03/photo_2020-03-04_06-48-56-300×287.jpg’ attachment=’5986′ attachment_size=’medium’ align=’center’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ copyright=” animation=’no-animation’ av_uid=’av-k7dfz9xp’ admin_preview_bg=”][/av_image]

[av_textblock size=’15’ font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-k7dg4t9h’ admin_preview_bg=”]
نتیجه این پژوهش در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا با تزریق کردن این هیدروژل جدید به مدل های حیوانی متوجه شدند که این هیدروژل در مقایسه با مدل‌های قبلی دارای تخلخل بیشتری می باشد و تاثیر بیشتری نیز دارد.
این هیدروژل که سبب تحریک و مهاجرت سلول‌های بنیادی به محل آسیب دیده می شود تا بهبودی به آسانی صورت گیرد ؛ این درحالی می باشد که در روش‌های کنونی ترکیب کردن هیدروژل و سلول‌های بنیادی برای درمان بافت بسیار گران‌قیمت و پر هزینه می باشد و در عین حال دارای عوارض جانبی شدیدی نیز می باشد.

هیدروژل نوعی ماده ی زیستی بوده و ساختار این شبکه طوری است که توانایی جذب آب داشته و به این طریق به بافت طبیعی شباهت بسیاری دارد. هم چنین سبب می شود که سلول ها به محل جراحت استخوانی منتقل شده تا بافت بازسازی و درمان گردد.(آبژل یا همان هیدروژل Hydrogel در واقع شبکه‌ای از زنجیرهای پلیمری هیدروفیلی بوده که گاهی اوقات به شکل یک ژل کلوئیدی یافت می‌شوند که در آن آب، فاز پخش‌کننده است. یک جامد سه بعدی از زنجیرهای پلیمری هیدرولیکی ساخته شده که توسط پیوندهای عرضی نگه داشته می‌شوند.)

خاک رس یک ماده افزودنی مناسب برای ساخت مواد زیستی می باشد،‌ این ماده معدنی به فراوانی در طبیعت یافت می گردد و تاکنون عوارض جانبی در مورد آن گزارش نشده است. خاک رس در ساختاری لایه‌ای قرار گرفته که لایه سطحی دارای بار منفی می باشد ؛ که این ساختار و بار ساختار دارای اهمیت بسیار است؛ زیرا هیدروژل بار مخالفی با آن دارد ؛ در نتیجه هنگامی که که هیدروژل درون خاک رس قرار گرفت، بر اثر فرآیندی یک هیدروژل تقویت‌شده با خاک رس تولید شده که بسیار متخلخل می باشد که گزینه مناسبی برای درمان‌های استخوانی می باشد.

در مرحله ی بعدی برای تبدیل کردن این محصول به هیدروژل از القای نور کمک گرفته تا بتوان به راحتی تزریق را انجام داد. همان طور که پیش تر عنوان شد با تزریق کردن هیدروژل، ‌سلول‌های بنیادی به مکان جراحت مهاجرت کرده و رشد می‌کنند و روند بهبودی و درمان انجام می شود.

گردآوری :فاطمه علی زاده
[/av_textblock]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا