اخبار

نرم افزاری برای حل مشکل حافظه در بیماران MS

نرم افزاری برای حل مشکل حافظه در بیماران ام اس

اِم‌اِس یا تصلب بافت چندگانه (Encephalomyelitis Disseminata یا Multiple Sclerosis) یک بیماری خود ایمنی مزمن است که به غلاف میلین سلول های عصبی موجود در مغز و نخاع، حمله می کند و سبب ایجاد آسیب دیدگی در بخش هایی از سیستم عصبی که مسئول ارتباط هستند، می گردد در نتیجه، علائم و نشانه های زیاد جسمی را ایجاد می کند.

علت این بیماری مشخص نیست اما؛ علایم و نشانه های ابتلا به ام اس بین افراد مختلف در زمان های مختلف متفاوت بوده و می توانند تغییر یابند. از علایم آن، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
ضعف و بی حس شدن یکی یا تعدادی از اعضای بدن، از دست دادن نسبی و یا کامل بینایی معمولا در یک چشم در موقع حرکت دادن چشم ( اختلال در عصب بینایی) ، دوبینی یا تاری دید در فرد مبتلا، سوزن سوزن شدن یا درد در بعضی از بخش های بدن، لکنت زبان، خستگی، گیجی و …
یکی از مهم ترین مسائلی که فرد مبتلا به ام اس با آن درگیر می گردد، ضعف حافظه آن است. توصیه به استفاده از یک نرم افزار توان شناختی، توسط محققین دانشگاه پیام نور تهران برای رفع این مشکل، ارائه شده است. در این تحقیق، اثر توان بخشی رایانه ای برای بهبود عملکرد *حافظه روزمره* بیماران مبتلا به اسکلروز چندگانه، مورد مطالعه واقع شده است. توان بخشی شناختی به دو صورت سنتی یا یارانه ای صورت می گیرد که امکان تکرار نامحدود یک تکلیف معین ، ایجاد تغییرات در سطوح دشوار و توانایی ثبت پیشینه مطمئن از عملکرد بیمار به گونه ای که در درمان های دیگر اختلال ایجاد نکند، برای بیماران فراهم می کند.
در این پژوهش، دو گروه آزمایشی و گواه از افراد مبتلا به ام اس بین رده سنی ۲۰_۳۰ حضور داشتند که ۱۲ جلسه آموزش برای گروه آزمایش با استفاده از نرم افزار توان شناختی، انجام شد.
نتایج به دست آمده از این بررسی بر روی اثرات آموزش با نرم افزار توان شناختی،نشان می دهد که حافظه افراد مبتلا به ام اس در زندگی روزمره بهبود یافته است و ماندگاری حافظه روزمره در اثر آموزش تا زمان پیگیری به خوبی صورت گرفته است، بنابراین پیشنهاد استفاده از نرم افزار فوق برای توان بخشی حافظه بیماری ام اس، ارائه شده است.
این دستگاه هم چنین برای توان بخشی حافظه سایر بیماران دچار اختلالات حافظه مانند آنسفالیت، سکته مغزی، دمانس و موارد مشابه دیگر کاربرد دارد.
نتایج این پژوهش توسط موسسه آموزش عالی علوم شناختی در یک مقاله علمی پژوهشی و در فصل نامه ای تحت عنوان “تازه های علوم شناختی” به چاپ رسیده است.
به خاطر آوردن زمان مصرف دارو، دستور پخت غذا و یافتن وسایل شخصی، نمونه هایی از حافظه روزمره هستند.
گرد اور ی: سولماز فرجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا