اخبار

نتایج امیدوارکننده یک داروی جدید در درمان کووید

مرک که یکی از بزرگترین شرکت‌های داروسازی جهان است به همراه یک آزمایشگاه آمریکایی نتایج امیدوار کننده‌ای از آزمایش دارویی که به صورت خوراکی برای مقابله با کووید 19 تجویز شده بود گزارش کردند و گفتند که این دارو به کاهش بار ویروسی بیماران کمک می‌کند.

وندی پینتر، از شرکت Ridgeback گفت: «در زمانی که نیاز به درمان ضد ویروسی علیه ویروس SARS-CoV-2 هنوز بی پاسخ مانده، ما با این داده های اولیه دلگرم می‌شویم.»

در ماه ژانویه، مرک کار بر روی دو کاندید واکسن کووید را متوقف کرد، اما تحقیق در مورد دو محصول برای درمان این بیماری را در الویت قرار داده است، از جمله یک قرص به نام molnupiravir ، که با همکاری شرکت Ridgeback ساخته شده است.

مرک در جلسه با متخصصان بیماری های عفونی گفت: پس از پنج روز درمان با این دارو کاهش قابل توجه بار ویروسی در بیماران مشاهده شد.

این آزمایش فاز 2a –قبل از تایید یک محصول دارویی، نیاز به سه مرحله کارآزمایی بالینی است- در بین 202 فرد با علائم کووید 19 که بستری نشده بودند، انجام شد.

کرونا
اسکن الکترونی رنگ آمیزی شده یک سلول در حال مرگ(آبی) با ویروس کووید 19

 

 شرکت Ridgeback خاطر نشان کرد:

این دارو ایمن است و از چهار مورد عارضه جانبی جدی که از بیماران گزارش شده بود، هیچ یک مربوط به مصرف این دارو نبوده است.

داروهای خوراکی ضد ویروسی مانند اوسلتامیویر (تامیفلو) و زنامیویر (رلنزا) گاهی اوقات برای آنفلوانزای فصلی تجویز می‌شوند اما محققان هنوز چیز مشابهی برای مبارزه با ویروس کرونا ارائه نکرده‌اند.

ویلیام فیشر، محقق ارشد این پژوهش و استاد پزشکی در دانشگاه کارولینای شمالی، گفت: «یافته های این مطالعه – کاهش سریع بار ویروسی در افراد مبتلا به کووید 19 در مراحل اولیه که تحت درمان با مولنوپیراویر قرار دارند- امیدوار کننده است.»

فیشر افزود:«اگر این دارو با مطالعات اضافی پشتیبانی شود، می‌تواند پیامدهای مهمی در سلامت عمومی داشته باشد، به ویژه با ادامه گسترش و جهش ویروس SARS-CoV-2 در جهان.»

مرک همچنین در حال کار بر روی یک درمان خوراکی دیگر برای بیماری کووید به نام MK-711 است. که به نقل از این شرکت، نتایج اولیه آزمایشات بالینی این دارو بیش از 50 درصد کاهش خطر مرگ یا ناراحتی تنفسی را در بیماران بستری شده با کووید 19 متوسط تا شدید نشان می‌دهد.

مترجم: فاطمه بهادری

گردآورنده: مژگان احمدی

منبع:medical express

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا