آیا میدانستید؟اخبارتازه ترین نوشته هاعلمیفارسیمقالات

مولکول جدیدی برای درمان سرطان ریه

[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-k73qyp5i’ admin_preview_bg=”]

‍ 🔰کشف یک مولکول جدید برای سلامت ریه‌ها

👈محققان دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس موفق به کشف مولکولی شده‌اند که قادر به حفظ تعادل سالم سلول‌ها در مجاری تنفسی و ریه است.

🌐به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، سیستم تنفسی انسان به طور مستمر در معرض انواع آلودگی و میکروب قرار دارد، ‌بنابراین به طور مستمر آسیب می‌بیند و نیاز دارد مدام با سلول‌های سالم مجهز شود. وظیفه تامین سلول‌های سالم به عهده سلول‌های بنیادی مجاری تنفسی است.

به طور کلی سیستم تنفسی دارای دو نوع سلول مخاطی و مژک‌دار است. سلول‌های مخاطی وظیفه تولید مخاط و به دام انداختن ذرات سموم و عفونت‌ها را دارند.

سلول‌های مژک‌دار درون مخاط حرکت کرده و سیستم تنفسی را سالم و شفاف نگه می‌دارند. برای سلامت سیستم تنفسی،‌ باید بین سلول‌های بنیادی و سلول‌های مخاطی تعادل برقرار باشد.در صورت عدم تعادل بین سلول‌ها، ‌مجاری هوایی قادر به پاکسازی خود نیستند و می‌تواند منجر به تشکیل تومور شود.
✅محققان موفق به شناسایی مولکول‌هایی شده‌اند که مسیرهای سیگنالینگ نام دارند و قادر به ایجاد تعادل بین سلول‌ها هستند. نتایج این مطالعه می‌تواند منجر به توسعه روش‌های درمانی جدید برای درمان سرطان ریه شود.
💢 سرطان ریه، کشنده‌ترین نوع سرطان است و تعداد قربانیان آن از مجموع سرطان‌های سینه و پروستات بیشتر است. سالانه حدود ۱.۸ میلیون مورد سرطان ریه در سراسر جهان تشخیص داده می‌شود که از این میان ۱.۵ میلیون نفر جان خود را از دست می‌دهند.

از هر چهار مرگ ناشی از سرطان، یک مورد به دلیل سرطان ریه است. مطالعات نشان می دهد تشخیص و درمان سریع بیماری موثرترین روش در افزایش طول عمر بیمار است.
〽️سرطان ریه معمولا در افراد سالمند دیده می‌شود. از هر سه بیمار مبتلا به سرطان ریه، دو مورد بالای ۶۵ سال سن دارند و کمتر از دو درصد مبتلایان کمتر از ۴۵ سال سن دارند. میانگین سن مبتلایان ۷۰ سال است. از هر ۱۴ مرد، یک نفر به سرطان ریه مبتلا می‌شود و این آمار در میان زنان، یک از ۱۷ زن است.
🔆نتایج این مطالعه در نشریهcell-reports  منتشر شده است

پزوهشگاه رویان
[/av_textblock]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا