علمی

مولکولی اطمینان بخش برای درمان سرطان با سلول CAR T

محققان گزارش داده اند که در زمان فعال ماندن STAT-5( یک مولکول با نقش کلیدی در سیگنالینگ)، درون سلول های CAR T، این سلول ها میتوانند به مدت بیشتری فعال مانده و واسطه گری موثر تری در درمان سرطان داشته باشند.

ایمونوتراپی با سلول های ایمنی” Designer”:

درمان سرطان در سال های گذشته شده با ایمونوتراپی با سلول های ایمنی” Designer” به شدت دچار تحول شده است. در این رویکرد، سلول های T (که نوعی از گلبول های سفید خون هستند) ؛ بعد از جمع آوری از خون بیمار، تحت فرایند مهندسی ژنتیک قرار میگیرند تا به سلول های T حمل کننده مولکول سنتتیک “رسپتور آنتی ژن کرایمریک” ( CAR T) تبدیل شوند.

این مولکول سنتتیک، طراحی شده تا در توانا ساختن سلول T در شناسایی و از بین بردن سلول های سرطانی نقش ایفا کند. این سلول های CAR T اصلاح شده ی ژنتیکی، سپس به میزان بالا تکثیر داده میشوند و درنهایت دوباره به بیمار تزریق میشوند.سرطان - cancer

نقش STAT5:

در برخی بیماران با انواع مشخص سرطان، ایمونوتراپی بر اساس سلول های CAR T نتایج اطمینان بخشی در درمان سرطان داشته است. ولی فعالیت های بیشتری لازم است تا ماندگاری و عملکرد سلول های CAR T بهبود یابد و بیماران بیشتری از این نوع از درمان بهره مند شوند. اخیرا گزارشی از دانشمندان مرکز دانشگاه Augusta ارائه شده که نشان میدهد سلول های CAR T زمانی که ((STAT5، مولکول کلیدی سیگنالینگ، در آنها فعال نگه داشته شود؛ میتوانند عملکرد کارآمد تری در واسطه گری کشتن تومور ها ایفا کنند.

مطالعه آنها نشان میدهد که نتیجه درمان با سلول های CAR T، با بیان فرمی فعال از STAT5 در سلول های T به طور مشخصی بهبود می یابد. یک بخش درخشان از این مطالعه، نشان دادن چگونگی بهبود عملکرد سلول های TCD4+(یک زیرگروه از سلول T که نقش حیاتی در ترتیب دادن پاسخ ایمنی ضد تومور ایفا میکند) توسط STAT5 است.
بعد از دریافت سلول CAR T توسط بیمار، موانعی توانایی خارج کردن تراپی را از مسیر را دارند.

به طور مثال ممکن است از ورود سلول CAR T به سلول جلوگیری شود، یا این سلول ها طول عمر کوتاه داشته باشند و یا بعد از برخورد با سلول های سرطانی، ناکارآمد شوند. بر اساس نتایج این تحقیق، با اضافه کردن یک مولکول STAT5 فعال، این سلول های T میتوانند به تومور راه بیابند و بعد از کشتن سلول های سرطانی زنده بمانند. علاو بر این، مولکول STAT5 به سلول های CAR T برای بقای بیشتر در بدن کمک میکنند؛ تا از بازگشت سلول های سرطانی جلوگیری شود.

مشکلات پیش رو:

هر چند، قبل از اینکه رویکرد فعال سازی STAT5 بتواند در انسان به کار برده شود؛ به انجام آزمایشات بیشتر در سطح آزمایشگاهی نیاز داریم. از جمله مواردی که هنوز حل نشده اند؛ میتوان به تولید یک فرم انسانی از مولکول STAT5 ،مشابه آنچه که در مدل های موشی استفاده شده، و ارزیابی دقیق امنیت و میزان سمیت اشاره کرد.

چشم انداز این دستاورد:

این دانشمندان امیدوارند که پیشرفت های اخیر در بعضی از تکنولوژی های مهندسی سلول T ، مثل سیستم ژنی خودکشی با قابلیت القا، قابلیت استفاده به همراه استراتژی مهندسی STAT5 را داشته باشند؛ تا از کاربرد موثر و امن ایموتراپی با سلول های CAR T، اطمینان حاصل شود.

 

گردآوردنده: نیلوفر فرسیو

منبع: ScienceDaily

🔎مقاله کامل را اینجا بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا