اخبار

موفقیت به کمک اثر مرکب!

 

شما باید چیزی را بخواهید که بدانید چرا آن را می‌خواهید؛ درغیر این صورت خیلی زود تسلیم می‌شوید. این تسلیم شدن به معنی نرسیده به موفقیت مد نظر خواهد بود.

نیروی چرای شما، همان چیزی است که باعث می‌شود بتوانید به کارهای خسته کننده، پیش پا افتاده و پرزحمت بچسبید.

همه چگونه‌ها بی معنی خواهد بود اگر چرای شما به اندازه کافی قدرتمند باشد.

بخاطر داشته باشید همان طور که عشق یک نیروی برانگیزاننده‌ی بسیار قدرتمند است؛ نفرت نیز همین طور است!

نفرت داشتن می‌تواند مفید باشد، اگر درست بکار گرفته شود؛ نفرت از جهل، نفرت از بیماری و…

شناخت، دشمن آتش درون ما را شعله‌ور می‌کند و به ما دلیلی برای به پا خواستن همراه با شجاعت و شهامت می‌دهد.

هدفت را مشخص کن

پل جی مایر: « اگر به آن پیشرفتی که هم خواهانش هستید و هم توانایی‌اش را دارید، دست پیدا نکرده‌اید، فقط به خاطر این است که اهداف‌تان را به روشنی تعریف نکرده‌اید »

شخصی که هدف و انگیزه‌ای شفاف، برانگیزاننده و سوزان دارد، حتی می‌تواند کسانی را که جزو بهترین‌ها هستند، همیشه شکست دهد! اگر ندانید به دنبال چه هستید، مطمعن باشید به آن نمی‌رسید. وقتی به مغزتان دستور می‌دهید که در جستجوی چیزهایی باشد که خواهانش هستید، شروع به دیدن آن‌ها می‌کنید، در واقع؛ آرزوهای شما همیشه در اطراف‌تان وجود داشته‌اند، اما ذهن و چشمان‌تان برای دیدن آن‌ها باز نبوده است.

business target achievement or success and reaching for target and goal concept businessman leader holding dart running from rising graph arrow and jump to bullseye target to win in business strategy vector

باید به چه کسی تبدیل شوم

برای رسیدن به اهداف جدید، اولین سوالی که باید از خودمان بپرسیم این است که؛ باید به چه کسی تبدیل شوم؟

جیم ران می‌گوید: « اگر بزرگتر می‌خواهید، باید انسان بزرگتری شوید، موفقیت چیزی نیست که تعقیب‌اش کنید، موفقیت چیزی است که باید آن را جذب کنید؛ آن هم با شخصی که به آن تبدیل می‌شوید »

مانعی که بین شما و اهداف‌تان قرار دارد، رفتار شماست.

هنگامی که اهداف خود را معین کردید، نوبت بررسی عادت‌ها است؛ به عادت‌هایتان دقت کنید و تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید تغییرشان دهید یا خیر؟

پنج استراژی برای ریشه کن کردن عادت‌های بد

  • کشف محرک‌ها

شامل افراد یا زمان‌های خاص، احساسات و موقعیت‌هایی که شما در معرض انجام آن عادت اشتباه قرار می‌گیرید.

  • پاکسازی خانه

محل زندگی، اتاق یا محل کار خود را از هر گونه محرک‌ها یا وسایلی که باعث می‌شوند آن عادت‌ها را انجام دهید، پاکسازی کنید.

  • جایگزین کردن

عادت‌های بدتان را با عادت‌های سالم جایگزین کنید، یا آن‌ها را کاملا رها کنید.

  • آرام شروع کنید

در مورد بعضی از عادت‌ها‌ی دیرینه و با دوام، شاید موثرتر باشد که قدم‌ها‌ی کوچکی بردارید؛ تا آن که به آرامی آن‌ها را از بین ببرید. چرا که ممکن است آن عادت‌ها را نهادینه کرده باشید و بنابراین عاقلانه است که برای رها کردن‌شان، به خودتان کمی وقت دهید و هر از چند گاهی فقط یک قدم بردارید.

  • یا بپرید

هنگام تغییر عادات باید از خود بپرسید که در چه مواردی باید به آهستگی شروع کنم؟ و در چه مواردی لازم است که پرشی بزرگ انجام دهیم؟ در چه مواردی از رنج ترک کردن عادت، فرار می‌کنم در حالی که خودم می‌دانم اگر سریع‌تر وارد عمل بشوم، خیلی زودتر با شرایط جدید سازگار خواهم شد.

iStock illustration2500 1200x800 1

به شما توصیه می‌کنم همه‌ی چیزهای بد را از زندگی‌تان حذف کنید. در بیشتر موارد اعتدال و میانه روی خوب است . چه طور می‌توانید تشخیص دهید یک عادت بد بر شما چیره شده است یا نه؟ من این کار را با بررسی عادت‌های بدم انجام می‌دهم تقریبا هر سه ماه یکی از عادت‌های بدم را انتخاب می‌کنم و به مدت ۳۰ روز از آن دوری می‌کنم. من عاشق این هستم که به خودم ثابت کنم هنوز هم رئیس و مسئول عادت‌های خودم هستم. این کار را امتحان کنید، اگر متوجه شدید که واقعا برایتان سخت است، ۳۰ روز از آن پرهیز کنید. ممکن است پی ببرید ارزش آن را دارد که آن را کاملا از زندگی‌تان حذف کنید.

شش استراتژی برای ایجاد عادت‌های خوب

لازم است انتخاب‌ها، رفتارها و عادت‌های جدیدی را ایجاد کنیم که در نهایت شما را در مسیر رسیدن به بزرگ‌ترین آرزوهایتان قرار می‌دهند. عادت‌های جدید و کارآمد، مجموعه‌ای از مهارت‌های کاملا متفاوت می‌خواهد. انجام این کارها به تلاش، زمان و ممارست نیاز دارد.

کارشناس خبره‌ی رهبری، جان سی ماکسول، گفته است:« شما نمی‌توانید زندگی‌تان را تغییر دهید، مگر اینکه چیزهایی را تغییر دهید که هر روز انجام‌شان می‌دهید.» رمز موفقیت شما در رویه‌های روزمره‌تان نهفته است.

لازم است یک رفتار جدید را ۳۰۰ بار انجام دهید تا بتوانید آن عادت جدید را به تکراری ناخودآگاه تبدیل کنید، که به حدود یک سال تمرین روزانه نیاز دارد.

  1. خودتان را برای موفقیت آماده نگه دارید؛ هر عادت جدیدی باید بازندگی وشیوه‌ی زندگی‌تان مطابق باشد.
  2.  به اضافه کردن فکر کنید، نه کم کردن؛ من فکر می‌کنم اصل افزودن برای هرکسی با هر هدفی، ابزاری فوق‌العاده اثر بخش است.
  3. کارهای‌تان را به دیگران بگویید؛ مانند سوگند کاری یک مقام دولتی که وقتی مقابل رسانه‌های عمومی سوگند می‌خورد و قول می‌دهد، می‌داند مسئول و جوابگوی هر کاری خواهد بود که او را از قول‌هایش دور می‌کند و برای هر پیشرفتی در راه رسیدن به اهدافش تشویق می‌شود.
  4. یک همراه موفق پیدا کنید؛ چیزهای بسیار کمی وجود دارند که به قدرتمندی دو آدمی باشد که بازوهای‌شان را در هم قفل کرده‌اند و به سمت هدف مشابهی گام بر می‌دارند. برای اینکه احتمال موفقیت خود را بالا ببرید یک همراه موفقیت پیدا کنید؛ کسی که موقع نهادینه کردن یک عادت جدید، وقتی قرار است وسوسه ‌شوید که به عادت قبلی‌تان برگردید، شما را مسئولیت پذیر نگه خواهد داشت.
  5. رقابت و رفاقت؛ برای برانگیختن یک روحیه‌ی رقابتی و غوطه‌ور کردن خودتان در یک عادت جدید، هیچ چیز مثل یک رقابت دوستانه نیست.
  6. جشن بگیرید؛ در طول مسیر باید زمان‌هایی برای جشن گرفتن و لذت بردن از بعضی دستاوردها و موفقیت‌هایتان وجود داشته باشد. باید جوایزی هر چند کوچک پیدا کنید که هر ماه هر هفته یا هر روز برای قدر دانی به خودتان بدهید، برای چسبیدن به یک رفتار جدید و رها نکردن آن مسیر.

تغییر سخت است

همه‌ی آدم‌های شکست خورده و موفق از انجام کارهای مشابه نفرت دارند؛ اما تفاوت در این است که آدم‌های موفق در نهایت آن کارها را به هر حال انجام می‌دهند. غیر معمولی بودن چیزی است که شما را از انبوه مردم جدا خواهد کرد.

دکتر مارتین لوترکینگ گفته است: «معیارشناخت یک انسان، موضع او در زمان آسایش و آسودگی نیست، بلکه موضع او درگیر و دار چالش‌ها است.» وقتی با دشواری، طاقت فرسایی و مشقت، انجام کاری را ادامه می‌دهید آن وقت است که بهبود مورد نظرتان را کسب می‌کنید و در رقابت با دیگران نتایجی را بدست می‌آورید. آن قدر انجام آن را ادامه دهید که جادوی اثر مرکب پاداشی سخاوتمندانه به شما بدهد.

صبور باشید

مطالعات علمی نشان داده‌اند الگوهای فکری و رفتاری که بارها تکرار شده‌اند، شیار عصبی که مجموعه‌ای از نورون‌های عصبی متصل شده به هم هستند و الگوهای فکری یک رفتار خاص را حمل می‌کنند را ایجاد می‌کنند. خوشبختانه مغز ما منعطف است و هنگامی که توجه به آن عادت بد را متوقف کنیم، شیار ضعیف‌تر می‌شود. با هر بار تکرار عادت‌های جدید، شیار جدید را عمیق‌تر می‌کنیم تا سرانجام بر شیارهای قبلی غلبه کند. شکل دادن شیارهای جدید در مغز زمان‌بر است، صبور باشید. اگر از مسیرخود منحرف شده‌اید خودتان را سرزنش نکنید. دوباره به مسیر درست برگردید، اشکالی ندارد، همه‌ی ما اشتباه می‌کنیم. فقط دوباره تلاش کنید و استراتژی دیگری را امتحان کنید؛ تعهد و پایداری‌تان را تقویت کنید. وقتی به تلاش‌تان ادامه دهید، نتایج بزرگی می‌گیرید.

e3a284a048b39e0bb3e5f4c37d64fc1e583fa096 2000x1180 1

بدون شک تکانش بزرگ یکی از قدرتمندترین و مرموزترین نیروهای موفقیت است، تکانش بزرگ می‌تواند شما را به سوی موفقیت پرتاب کند. وقتی تکانش را به همراه دارید دیگر هیچ راهی وجود ندارد که کسی به شما برسد.

مهار قدرت ‌تکانش

افراد موفق یعنی کسانی که به آهنگ موفقیت دست یافته، با جدیت تلاش می‌کنند و در نهایت به موفقیت‌های خیلی بیشتری می‌رسند.

مانند بازی چرخ و فلک که به محض اینکه چرخ و فلک به سرعت مناسب می‌رسید و به تکانش کافی دست می‌یافت، در حال حرکت نگه داشتن آن سخت می‌شد. پذیرش و اتخاذ هر تغییری به همین صورت است. شما  با برداشتن یک قدم کوچک و انجام یک عملکرد هر زمان شروع می‌کنید و پیشرفت‌تان آرام و آهسته است؛ اما به محض اینکه عادت تازه شکل گرفته‌تان شروع به تاثیر گذاری کرد، تکانش بزرگ هم به شما ملحق می‌شود و موفقیت و نتایج‌تان به سرعت مرکب می‌شوند.

با انجام کارهای زیر تکانش را خودتان می‌توانید به وجود آورید:

  1. انتخاب‌ها و تصمیم‌های جدید بر اساس اهداف و ارزش‌های اصلی‌تان
  2. به کار بستن انتخاب‌ها از طریق رفتارهای مثبت و سازنده
  3. تکرار کافی آن اقدامات و اعمال مثبت و سازنده
  4. -تبدیل رویه‌ها و ریتم‌های رفتاری به کارهای روزانه
  5. ثابت قدم و پایدار ماندن برای یک دوره‌ی به اندازه‌ی کافی طولانی

و بعد تکانش بزرگ به سراغ‌تان می‌آید، که اتفاقاً خیلی هم خوب است؛ شما عملا توقف ناپذیر می‌شوید.

رویه‌ها، فوق‌العاده قوی هستند

یک رویه عملی است که هر روز حتما آن را انجام می‌دهید؛ به طوری که سرانجام مثل مسواک زدن به طور ناخودآگاه انجام‌اش خواهید داد. این رویه‌ها با غیرارادی کردن و اثر بخش کردن اعمال‌مان، تنش‌ها وفشارهای زندگی را کم و زندگی را آرام می‌کنند و هر چه هدف بزرگ‌تر باشد، رویه‌هایمان باید سخت‌تر و شدیدتر باشند. ایجاد رویه‌ای از کارهای منظم و قابل پیش بینی شما را برای پیروزی در میدان نبرد زندگی آماده می‌کند. این تنها راهی است که هرکدام از ما می‌توانیم به طور پیش بینی پذیری رفتارمان را کنترل و تنظیم کنیم.

نتیجه گیری؛ یادگیری بدون عمل، بی فایده است .این کتاب مثل یک رمان نیست که برای سرگرمی خوانده شود بلکه انگیزشی که در شما ایجاد می‌شود پس از خواندن این کتاب اگر همراه با عمل نباشد. منجر به خود فریبی می‌شود. زمانی شما دچار تغییر می‌شوید که از اثر مرکب ابزاری بسازید. که با اقتدار ترکیب شود و بتواند ایده‌های جدید را به شما بدهد.

یک رویه‌ی روزانه که بر اساس عادت‌های  خوب و منظم بنا شده است، چیزی است که موفق‌ترین افراد را از بقیه جدا می‌کند.

ایجاد تغییرات برای بهبود بخشیدن

هر از گاهی رویه‌هایم را متوقف می‌کنم؛ زیرا در غیر این صورت زندگی کدر و غیر جذاب می‌شود. مهم است که با روش‌های جدیدی خودتان را به چالش بکشید و تجربیات‌تان را تازه کنید.

ریتم رفتاری‌تان را پیدا کنید؛ وقتی رفتارهای منظم روزانه‌تان به یک رویه تبدیل شدند، باید از توالی آن مراحل برای ایجاد یک ریتم رفتاری استفاده کنید.

ریتم‌های زندگی؛ اثر مرکب یا همان نتایج و پیامدهای قطعی و مثبتی که می‌خواهید در زندگی‌تان تجربه کنید، نتیجه‌ی انتخاب‌ها یا کارهای هوشمندانه‌ای است که مدام تکرار شده‌اند. شما وقتی پیروز می‌شوید که هر روز، هر شب و همیشه قدم‌های درست بردارید. یادتان باشد که ثبات و پایداری از اجزای مهم موفقیت است.

حتما تا اینجا متوجه شده‌اید که، مسئول ۱۰۰ درصد زندگی خود شما هستید؛ که با تصمیم گیری‌های روزمره زندگی خود را کنترل می‌کنید. البته عواملی وجود دارد که بر روی انتخابات شما تاثیر می‌گذارند؛ افراد زیرک عوامل خارجی منفی از جمله رفتارها و عادت‌های خود و دیگران را به خوبی شناسایی می‌کنند؛ تا این عوامل خارجی منفی نتواند بر روی هدف آن‌ها تاثیر بگذارند. اگر بخواهیم به طور کلی عوامل تاثیرگذار را بر روی افراد دسته بندی کنیم، به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند که با آن‌ها اشنا می‌شویم.

زباله وارد شود، زباله خارج شود.

به طور کلی یکی از اصلی‌ترین ورودی‌های خارجی بزرگ به زندگی ما رسانه‌ها هستد که اخبار و اطلاعات فراوانی هستند.

رسانه‌ها چه درست یا غلط بر روی زندگی ما تاثیر می‌گذارند. تقریبا در چندین سال گذشته تلویزیون و رادیو از اصلی‌ترین رسانه‌ها بوده‌اند؛ که به چند شبکه‌ی تلویزیونی و رادیویی ختم می‌شدند، اما امروز ابر رسانه‌ای در زندگی ما وجود دارد به نام اینترنت که کنترل آن بسیار سخت‌تر از رسانه‌های قدیمی است. اخبار ناخواسته‌ای منفی که وارد فکر و ذهن ما می‌شود و ما را از هدف خود، دورتر می‌کند. یکی از راه‌های مراقبت از خود در برابر رسانه‌ها فیلتر کردن اخبار بی ربط است. اگر تا به امروز وقتی در ماشین می‌نشستید و رادیو خود را روشن می‌کردید و به اخبار بی‌ربط گوش می‌کردید، اکنون می‌توانید کتاب‌های صوتی یا دوره‌های آموزش رشته‌های مختلف را به جای این اخبار و اطلاعات وارد ذهن و زندگی خود کنید.

Read Aloud Audio eBooks

روابط

روابط کنونی خود را ارزیابی کنید، با چه کسانی باید ارتباط خود را کم یا قطع کنید؟

درغیر این صورت برنامه ریزی کنید که چگونه روابط خود را گسترش بدهید.

ملاک کم کردن یا قطع کردن روابط به میزان عملکرد افراد مرتبط با ما، در راه رسیدن به هدف اصلی ما است. ناچاریم ارتباط با آن دسته از دوستانی که ما را از رسیدن به هدف دور می‌کنند، کمتر یا قطع کنیم.

شتاب

قطعا یکی از مهارت‌هایی که کمک می‌کند، افراد را با سرعت بیشتری به موفقیت برسند مهارت شتاب است. برای رسیدن به این مهارت، باید به چند عرصه کلی دقت کنیم.

لحظه حقیقت؛ زمانی که در یک مسابقه دوچرخه سواری شما درحال رکاب زدن هستید و رقبای شما از شما سبقت می‌گیرند؛ آن لحظه شما متوجه حقیقت کار خود و متوجه جایگاه واقعی خود در بین رقبا می‌شوید. برای پیدا کردن موقعیت واقعی خود، باید خودتان را وارد چالش کنید تا حقیقت تلاش شما نمایان شود. پیدا کردن موقعیت واقعی خود کمک می‌کند که شما فاصله واقعی خود را با هدف‌تان بهتر درک کنید.

نتایج را چند برابر کنید؛ برای مثال شما در یک باشگاه بدنسازی مشغول تمرین هستید و دارای یک برنامه ورزشی هستید. شما باید در هفته سه جلسه تمرین کنید و زمانی که شما بخواهید نتایج را چند برابر کنید، باید تلاش‌تان را بیشتر کنید.

پس شما به جای سه روز تمرین در هفته، باید چهار بار در هفته تمرین کنید؛ شما تنها یک جلسه تمرین را به برنامه‌ی خود اضافه نکرده‌اید، بلکه نقطه محدودیت توانایی خود را جا به جا کرده‌اید و خود را برای نامحدود کردن تلاش و کوشش آماده کرده‌اید.

برای مثال: شرکت نورداستروم به دلیل بیش از حد انتظار، خدمات دادن به مشتری‌های خود جزو بهترین شرکت‌های مشتری مدار دنیا است. برای مثال شما اگر کالایی را از این شرکت خریداری کنید، اگر پس از چندین سال کالای خریداری شده شما یک خرابی کوچک پیدا کند؛ این شرکت در کم‌ترین زمان کالای خراب شده‌ی شما را پس گرفته و مدل سالم آن را به شما تحویل می‌دهد. این کار این باعث شده همیشه از رقبای خود جلوتر باشد. خدمات بیشتری که شما به مشتری‌های خود می‌دهید در ذهن آن‌ها می‌ماند و این عمل خود باعث پایدار ماندن مشتری‌های شما می‌شود.

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا