علمی

معجزه ی درمان طاسی

طاسی:

در سرتاسر جهان، افراد زیادی اعم از مرد و زن،

به طاسی یاکم مویی دچار می شوند.

هر چند از نظر سایرین طاسی می تواند

بسیارجذاب باشد،

اما گاها خود این افراد دچار استرس وکمبود

اعتمادبه نفس می شوند.

مجموعه ای از داروهای

بدون نسخه برای درمان

طاسی ارائه شده است‌

اماهیچ یک

روی علت اصلی آن تمرکز

نکرده است.

 

علت اصلی طاسی چیست؟ آیا درمان موثر و سریعی برای آن وجود دارد؟

 

طاسی به دو علت اصلی؛ استرس اکسیداتیو و جریان خون ناکافی در اطراف فولیکول های مو ایجاد می شود.در انتهای متن به صورت مفصل در مورد استرس اکسیداتیو صحبت خواهیم کرد.

شایع ترین بیماری ریزش مو، آلوپسی آندوژنتیک، نامیده می شود که الگوی طاسی زنانه و مردانه نیز است. ریزش مو در این افراد دائمی می باشد،

زیرا؛ این افراد عروق خونی کافی در اطراف فولیکول ها(نواحی که ریشه ی مو در آن قرار دارد.) را ندارند تا مواد غذایی، سایتوکاین ها و سایر ملکول های ضروری را به آن ها تحویل دهند.

علاوه بر این تجمع گونه های فعال اکسیژن در پوست سر می تواند باعث مرگ زودرس سلول هایی شود که موهای جدید را ایجاد می کند .

 

IMG 20210825 223310 134

 

توضیح شکل 1 : همانطور که در شکل می بینید؛گونه های فعال اکسیژن مانع رشد موهای جدید شده است .

 

امروزه دانشمندان برای مبارزه با دو علت اصلی طاسی، قطعه های سوزنی کوچک حاوی نانو ذرات سریم را پیشنهاد کرده اند . 

برای انجام این مطالعه، آن ها موش های نری را، با کرم های موبر دچار طاسی کردند. سپس پچ های میکروسوزنی حاوی  نانوذرات سریم را روی نواحی طاس شده قرار دادند. نتایج بسیار حیرت آور بود . آن ها تشکیل عروق خونی را اطراف فولیکول های این نواحی مشاهده کردند . 

این نانوذرات هم چنین توانست آنزیم هایی را تولید کند که می تواند گونه های فعال اکسیژن را حذف کند در نتیجه استرس اکسیداتیو ناشی از آسیب های کبدی، زخم ها و آلزایمر را کاهش دهد. 

بدین ترتیب آن ها توانستند با این پچ ها، با دو علت اصلی طاسی مبارزه کنند.

اما این پچ های سوزنی چگونه طراحی شده است ؟

دانشمندان برای ساخت این قطعات سوزنی، نانوذرات سریم را با یک ترکیب پلی اتیلن گلیکول پوشاندند سپس با ریختن مخلوطی از هیالورونیک اسید  ( ماده ای که به طور طبیعی در پوست وجود دارد. ) و نانوذرات حاوی سریم در قالب این سوزن های کوچک را طراحی کردند. 

 

IMG 20210825 223317 217

 

شکل شماره 2:پس محققان با قراردادن پچ های سوزنی حاوی نانوذرات سریم توانستند دو علت اصلی طاسی، کمبود عروق خونی اطراف فولیکول ها و استرس اکسیداتیو را حل کنند. این روش بسیار موثرتر و سریع تر نسبت به روش هایی که تاکنون وجود داشته، می تواند باعث رشد و رویش مجدد موها شود .

 

( استرس اکسیداتیو عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها در بدن می باشد. رادیکال های آزاد ملکول های حاوی اکسیژنی هستند که می توانند باعث واکنش های شیمیایی زنجیره ای در بدن شوند چون با ملکول های دیگر به راحتی واکنش نشان می دهند. این واکنش ها اکسیداسیون نامیده می شود و ممکن است مفید یا مضر باشند. و آنتی اکسیدان ها ملکول هایی هستند که بدون بی ثبات کردن خود یک الکترون به رادیکال آزاد می دهند. حال اگر بین فعالیت رادیکال آزاد و آنتی اکسیدان تعادل وجود نداشته باشد استرس اکسیداتیو به وجود می آید. )

 

سریم چیست؟

(سریم cerium  عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی دارای نشان ce  و عدد اتمی 58 است . عنصر فلزی خاکستری رنگی که به گروه لانتانیدها تعلق دارد. این عنصر در برخی از آلیاژهای غیرمتداول در طبیعت، به کار می‌رود و شکل اکسید شده آن در صنعت شیشه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از نظر رنگ و درخشش شبیه آهن است، اما هم نرم بوده و هم چکش‌خوار و انعطاف‌پذیر است. در بین عناصر خاکی کمیاب، تنها اروپیم واکنش پذیرتر از سریم است. محلول‌های قلیایی رقیق واسیدهای غلیظ به سرعت به این فلز حمله می‌کنند. در صورت خراش نوع خالص این فلز با چاقو احتمال سوختن آن وجود دارد.

سریم در آب سرد به آرامی و در آب گرم به سرعت تجزیه می‌شود. به علت نزدیکی نسبی ۴f و اربیتال‌های مدار بیرونی در سریم، این عنصر خواص شیمیایی جالب توجهی دارد. مثلاً فشردن این عنصر وقتی که در حال سرد شدن است، حالت اکسیداسیون آن را از تقریباً ۳ به ۴ تغییر می‌دهد. سریم در حالت اکسیداسیون ۳+ cerous و در حالت اکسیداسیون ۴+ ceric نامیده می‌شود. نمک‌های سریم (IV) نارنجی، قرمز یا زردفام هستند، درحالی که نمک‌های سریم (III) معمولاً سفیدند. )

 

نویسنده : کیمیا قریانی

منبع: 

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/08/210811162844.htm

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا