اخبار

شیر کم چرب مصرف کنید و روند پیری را به تاخیر بیاندازید.

نتیجه ی یک مطالعه نشان میدهد که با مصرف شیر کم چرب دیر تر دچار پیری میشویم. ولی قبل از شروع این بحث بهتر است تفاوت های شیر کم چرب و پرچرب را بررسی کنیم.

تفاوت های شیر کم چرب و پرچرب

احتمالا در هنگام استفاده از شیر بارها برای انتخاب شیر کم چرب و یا پرچرب دچار تردید شده اید. همانطور که میدانید شیر یکی از مهم ترین خوراکی هایی است که روزانه مورد استفاده قرار میگیرد.

این ماده ی لبنی مفید شامل کلسیم، فسفر، پتاسیم و سدیم است. هر کدام از این مواد نقش مهمی در سلامت افراد دارند.

شیر کم چرب و پرچرب تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند. از جمله میتوان به این موضوع اشاره کرد که شیر پر چرب کلسیم کمتری را به بدن وارد میکند. ولی با توجه به این که تعدادی از ویتامین ها فقط در چربی حل میشوند، مصرف این شیر برای کودکان، نوجوانان و روزه داران توصیه میشود.

تفاوت دیگر این دو نوع شیر در میزان کالری آنهاست. شیر کم چرب 90 کالری و شیر پرچرب 150 کالری دارد. پس برای افراد دارای اضافه وزن، چربی خون،افراد دارای پوکی استخوان به دلیل کاهش جذب کلسیم و خانم های باردار مناسب نیست.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز این مطالعه بر روی حدود شش هزار بزرگسال آمریکایی توسط محققان دانشگاه (بریگم یانگ) در آمریکا انجام شده است.

نتایج نشان داد هر 1درصد افزایش چربی در شیر 4 سال به سن بیولوژیک اضافه میکند. در نتیجه روند پیری را کاهش می دهد.

مصرف شیر و کاهش روند پیری
مصرف شیر و کاهش روند پیری

تاثیر شیر روی DNA

محققان در این مطالعه سن DNA هارا از روی تلومر ها شناسایی میکنند.(تلومر ها پایانه های کروموزوم ها هستند که از توالی خطی غیر کد کننده تشکیل شده اند. این توالی در پستانداران شامل TTAGGGمیباشد. به طور کلی تلومر ها باعث حفاظت فیزیکی از انتهای DNA ها میشوند.)
با افزایش سن این تلومر ها کوتاه میشوند. چربی شیر پر چرب با وارد کردن استرس به سلول ها موجب مرگ و از بین رفتن بافت های بدن میشوند.

در این مطالعه که از داده های تحقیق ملی آزمایش(سلامت و تغذیه) و همچنین 5834 پرسش نامه استفاده شده است، نتایج جالبی به دست آمده.

طبق این نتایج نیمی از این افراد روزانه شیر مصرف میکنند. یک چهارم آن ها دسته کم هفته ای یکبار شیر مصرف میکنند.

از این تعداد تنها کمتر از یک سوم از این افراد شیر کامل، 30 درصد شیر 2 درصد چربی، 10 درصد شیر 1 درصد چربی و 17 درصد شیر بدون چربی مصرف میکنند.  13 درصد اصلا شیر گاو مصرف نمیکنند.
طبق این مطالعه افرادی که شیر کم چرب مصرف میکنند نسبت به کسانی که اصلا شیر صرف نمیکنند تلومر های بلندتری دارند. در نتیجه دیرتر دچار علایم پیری میشوند.
هر یک درصد افزایش چربی در شیر بزرگسالان باعث میشود تلومر های آن ها 69 جفت باز(base per) کوتاهتر شود.

بزرگسالانی که شیر کامل مصرف میکنند تلومر هایی دارند که 145 جفت باز کوتاهتر از تلومر افرادی است که شیر بدون چربی مصرف میکنند.

شیر حدود دو سوم چربی اشباع دارد. چربی اشباع باعث بروز التهاب در بدن شده و همچنین استرس اکسیداتیو بدن را افزایش میدهد. همین موضوع موجب ارتباط چربی شیر و پیری میشود.

منبع: Oxidative medicine and cellular longevity

گردآوری: فرانک صابری

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا