اخبار

محدود کردن رشد سلول های مهاجم با بلوکه کردن چربی ها

فهرست مطالب

گلیوبلاستوما (گلیوما) شایع ترین تومور بدخیم سیستم عصبی مرکزی است که مغز و نخاع را درگیر می کند.

منشاء ایجاد تومور، سلول های گلیایی آسیتروسیت هستند. این سلول ها وظیفه تغذیه و حفاظت از سلول های عصبی را به عهده دارند. سلول های سرطانی از نظر ظاهری بسیار متفاوت تر از سلول های نرمال می باشند.

تومور گلیوبلاستوما معمولا منشاء چند سلولی دارد.(به دلیل جهش ها و تقسیمات اشتباه در سلول ها)
این اتفاق بدلیل سرعت زیاد تقسیم سلول های سرطانی در تومور است و در صورت متاستاز سیستم عصبی مرکزی را درگیر میکند.

ریسک ابتلا به این نوع سرطان معمولا در افراد زیر 20 سال بسیار نادر است، اما در بیماران مردِ بالای شصت سال به نسبت شایع تر است.

افراد بیمار حداکثر 15 ماه پس از تشخیص زنده می مانند، اما 95% از بیماران در صورت عدم درمان حدود 3 ماه پس از تشخیص فوت میکنند.

علائم شایع شامل سردرد، تهوع، سرگیجه، تشنج، اختلالات عصبی و … است و درمان معمولا از طریق جراحی ، شیمی درمانی و رادیو تراپی صورت میگیرد.

درمطالعات جدید نشان داده شده است که سلول های با رشد سریع تر به دلیل سرعت در همانند سازی و تقسیم اشتباهات تصحیح نشده زیادی در تقسیم اجزای سلولی و همانند سازی DNA دارند، به همین دلیل در مقابل دارو های معمول حساسیت بیشتری نشان میدهند. منبع تامین انرژی این سلول ها مولکول های قند است.

همچنین دانشمندان دریافته اند که سلول های با رشد آهسته تر، تهاجمی تر هستند و نسبت به درمان مقاومت بیشتری از خود نشان میدهند. منبع انرژی این سلول ها، مولکول های چربی است، بنابراین دلیل بدخیمی تومور ها تقسیم آهسته تر سلول ها می باشد.

محققین براین باورند که با تغییر رژیم غذایی و بلوکه کردن منبع سوختی این سلول ها یعنی مولکول های چربی میتوان روند درمان را بهبود بخشید و باعث ارتقای پاسخ به دارو ها شد. از این روش ممکن است در آینده به عنوان رویکرد درمانی علیه تومور های مهاجم استفاده شود.

 

گردآوری: شکوفه شعبانی
منبع:www.nature.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا