علمی

سفری به دنیای شگفت انگیز ماکروفاژها!

بررسی ماکروفاژ ها و نقش آن ها در بدن انسان

ماکروفاژها (Macrophage)

به سلول های مهم سیستم ایمنی که در پاسخ به عفونت میکروب یا تجمع سلول های آسیب دیده یا مرده تشکیل می شوند «ماکروفارژ» می گویند. ماکروفاژها سلول های بزرگ و تخصصی هستند که سلول های هدف را می شناسند و درگیر و نابود می کنند. اصطلاح ماکروفاژ با ترکیبی از اصلاحات یونانی «فاژین» به معنی خوردن شکل می گیرد. ماکروفاژها یکی از گروه های اصلی گلبول های سفید سیستم ایمنی بدن هستند که از طریق مونوسیت ها تشکیل می شوند.

هنگامی که آسیب بافتی یا عفونت وجود دارد، مونوسیت ها جریان خون را ترک کرده و وارد بافت یا اندام آسیب دیده می شوند و برای تبدیل شدن به ماکروفاژها دستخوش یک سری تغییرات میشوند. ماکروفاژها اولین خط دفاعی را در محافظت از میزبان در برابر عفونت فراهم می کند زیرا ماکروفاژها می توانند خود را اصلاح کنند تا ساختارهای مختلفی ایجاد کنند تا بتوانند با میکروب ها و مهاجمان مختلف مبارزه کنند. قطر ماکروفاژهای موجود در بدن انسان به حدود 21 میکرومتر می رسد.

گلبول های قرمز بدن

ماکروفاژها می توانند به طور همزمان ماه ها زنده بمانند و همچنین در ایجاد ایمنی غیر اختصاصی یا ذاتی نقش دارند. ماکروفاژها می توانند میکروب را هضم کنندتا سایر سلول های سفید خون را نسبت به وجود ذره مهاجم هشدار دهند. بنابراین سلول های سفید خون دیگر نیز مضرب شده و پاسخ ایمنی را در برابر پاتوژن نشان می دهند. پاتوژن نمایش دهنده آنتی ژن را می توانند مستقیما توسط آنتی بادی ها شناسایی و هدف قرار داد، در صورت وقوع مجدد در آینده به این معنی که پاتوژن به معنای «یادآوری» سیستم ایمنی است.

هر یک از ماکروفاژها دارای مارکرهای پروتئین خاصی در سطح سلول هستند. برخی از نمونه ها شامل CD68/MAC-3/ lysozyme M/CD68/ CD14/ CD11 b / EMR1/ MAC-1 مارکرها را می توان با استفاده از یک فرایند فنی به نام جریان فبوسیتومتری شناسایی کرد. ماکروفاژها ممکن است با توجه به محلی که در بدن کار می کنند اسم های مختلفی داشته باشند. به عنوان مثال ماکروفاژهای موجود در مغز میکروگلیا نامیده می شوند و در سینوئیدهای کبدی سلول های کوپفر نامیده میشوند.

وجود ماکروفاژها در بدن

ماکروفاژهایی که در جریان خون هستند و به شکل نابالغ قرار دارند مونوسیت می گویند که 5% از جمعیت لوکوسیت ها را تشکیل می دهند. ماکروفاژهایی که در بافت ای پیوندی وجود دارند هستوسیت نامیده می شوند. ماکروفاژهایی که در مغز وجود دارند میکروگلیا نامیده می شوند و در نهایت ماکروفاژهایی که در ریه وجود دارند به آلو ئولار معروف هستند. البته تعداد بسیار زیادی از ماکروفاژها در مغز استخوان و طحال وجود دارند.

نقش ماکروفاژها در حفظ رنگدانه

ملانوفاژها زیرمجموعه ای از ماکروفاژهای ساکن بافت هستند که قادر به جذب رنگدانه، بومی ارگانیسم یا برون زا (مانند خال کوبی) از فضای خارج سلول هستند. بر خلاف ملانوسیت های جانبی دندریتیک، که ملانوزوم ها را سنتز می کنند و شامل مراحل مختلف تکامل آنها هستند، ملانوفاها فقط مانند فاگوزوم ها ملانین فاگوسیتوز شده را در لیزوزوم جمع می کنند.

نقش ماکروفاژها

جهت ایجاد ضربان بهتر کمک کننده قلب می باشند از جهت بیماری آریتمی.

بازنویسی: نیلوفر مبینی؛ کارشناسی زیست شناسی سلولی و مولکولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا