اخبار

لباسی که از شما در برابر نیش پشه محافظت می کند!

محققان دانشگاه کارولینای شمالی با استفاده از مواد نساجی لباس هایی را تولید کردند که فاقد حشره کش است اما در برابر نیش پشه های زنده مقاوم است.

آن ها برای اثبات تحقیقات خود، مواد مورد استفاده را با طرح محاسباتی خود گسترش دادند و رفتار گزیدگی پشه Aedes aegypti را توصیف کردند. این پشه حامل ویروس هایی است که سبب ایجاد بیماری تب زرد، تب کنگو و زیکا در انسان ها می شود.

در پایان تحقیقات، در مجله ی حشرات نتیجه ی آزمایش های خود را اینگونه شرح دادند: هنگامی که فردی این لباس های تولید شده را همراه با پیراهن رزمی که برای ارتش بود، می پوشد و در قفسی با 200 پشه زنده و بدون بیماری قرار می گیرد، قادر خواهد بود از گزش پشه ها به صورت 100 درصد در امان بماند.

یکی از شرکت های دولتی کارولینای شمالی، Textiles Vector، قصد دارد با مجوز ثبت اختراعی که دارد برای فروش تجاری در آمریکا این لباس ها را تولید کند.

محققان عقیده دارند که طرحی را که برای تولید این لباس ها به کار می گیرند، می تواند از انتقال بیماری ها جلوگیری کند. Andre West، یکی از نویسندگان این تحقیق که استادیار طراحی مد و پارچه، بیان کرده است: این پارچه یکی از عالی ترین اکتشافات ما بوده و کارایی بی نظیری دارد و این برای من مانند انقلاب است. Andre West در پایان این گفتگو اظهار کرد: ما توانستیم با استفاده از این پارچه از عبور پشه و رسیدن آن به پوست جلوگیری کنیم.

پشه

توسعه و گسترش تولید این پارچه

ابتدا لازم است که ابعاد سر، دهان و شاخک های پشه ی  Aedes aegypti و نحوه ی مکانیسم نیش زدن این پشه مورد بررسی قرار گیرد. پس از بررسی این موارد، می توانند از این طرح برای پیش بینی مواد نساجی در جلوگیری از نیش پشه با توجه به ضخامت و اندازه ی منافذ استفاده کنند. این طرح می تواند بر سایر گونه های پشه علاوه بر Aedes aegypti نیز موثر باشد چرا که از نظر بیولوژیکی و مکانیسم نیش زدن مشابه هستند.

Kun Luan از نویسندگان اول این مطالعه بیان کرده است که لباس ها مصارف مختلفی دارند و ما قصد داریم ایده ای را مطرح کنیم که تمام نیازهای یک فرد از لباس را پوشش دهد.  برای اثبات صحت ایده و مدل مطرح شده، محققان موادی را که حدس می زدند خاصیت ضد گزندگی دارد، مورد آزمایش قرار دادند. در آزمایشی که بر روی پشه های زنده و عاری از بیماری انجام شد، محققان یک مخزن خون را با مواد پلاستیکی که بر اساس پارامترهای پیش بینی شده توسط مدل ساخته شده بودند، احاطه کردند؛ در پایان آزمایش تعداد پشه هایی که توسط خون آلوده شده بودند، محاسبه کردند.

سه نوع ماده در این آزمایش مورد استفاده قرار گرفت:

ماده ی اول ضخامتی کمتر از یک میلی متر داشت و منافذ کوچک آن مانع چسبیدن دهان یا آلت مکیدن پشه به مواد می شد.

ماده ی دوم منافذ متوسطی داشت که از ورود سر پشه به پارچه جلوگیری می کرد و ماده ی سوم منافذ بزرگتری داشت و ضخامت آن به حدی بود که دهان پشه به پوست نمی رسید.

در آزمایش دیگری:

از مجموعه ای از پارچه های بافته شده استفاده کردند که خاصیت ضد گزیدگی داشتند و در آزمایش مخزن خون کارایی خود را نشان دادند.

در این مطالعه هنگامی که فرد بازوی پوشیده شده از آستین محافظ را در قفس پشه وارد کرد، محققان تعداد نیش های دریافتی از پشه را مورد مطالعه قرار دادند و با پارچه های حاوی حشره کش مقایسه کردند.

در آزمایش های اولیه ،هفت گزش از 200 پشه موجود گزارش شد که با دو برابر کردن مواد مورد استفاده در تولید این پارچه ها توانستند از گزش این حشرات به صورت 100 درصد جلوگیری کنند.

همچنین در آزمایش های انجام شده دریافتند که این لباس ها به خوبی گرما را جذب می کنند و رطوبت را آزاد می کنند.

در پایان تحقیقات انجام شده؛ Michael Roe بیان کرد: لباس هایی که ما تولید کردیم،از نیش پشه ها به صورت 100 درصد جلوگیری می کند و ما قصد داریم ایده ای برای تولید پوشاک مطرح کنیم که هم برای مصارف شخصی و هم مصارف دولتی تمام نیازها را برطرف کند.

گردآورنده: فاطمه رحیمی

منبع:

  1. https://www.sciencedaily.com/releases/2021/07/210713145813.htm

منابع تصاویر:

  1. https://www.healthline.com/health/can-mosquitoes-bite-through-clothing
  2. https://www.britannica.com/story/why-do-mosquito-bites-itch

همچنین بخوانید: چرا پشه ها علاقه ی خاصی به خون ما دارند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا