علمی

فروپتوز؛ مرگ پر رمز و راز سلول ها!

بررسی فروپتوز (ferroptosis)

مرگ سلولی :فقط نکروز و آپوپتوز نیست. فروپتوز (Ferroptosis)مرگ پر رمز و راز سلولها

فروپتوز چیست؟

فروپتوز نوع جدیدی از مرگ سلولی است که در سال های اخیر کشف شده است. این نوع دارای خواص متمایز و عملکردهایی است که در شرایط جسمی یا بیماری های مختلف از جمله سرطان ها دخیل است. معمولاً در طی فرآیند مرگ سلول با مقدار زیادی تجمع آهن و پراکسیداسیون لیپید همراه است. بروز فروپتوز وابسته به آهن است.

برجسته ترین مکانیسم مولکولی دخیل در فروپتوزیز پراکسیداسیون شدید لیپیدها است که باعث رهاسازی DAMP ها و در نتیجه تحت تاثیر قرار دادن پاسخ های ایمونولوژیک می باشد. فاکتورهای القا کننده فروپتوز می توانند به طور مستقیم یا غیر مستقیم گلوتاتیون پراکسیداز را از طریق مسیرهای مختلف تحت تأثیر قرار دهند. در نتیجه باعث کاهش ظرفیت آنتی اکسیدان و تجمع گونه های اکسیژن واکنش پذیر چربی (Lipid-ROS) در سلول ها می شود و در نهایت منجر به مرگ سلول های شود. RSL3 و Erastin تنظیم کننده های فروپتوز محسوب می شود .

فروپتوز چگونه به بدن آسیب می زند؟

مطالعات اخیر نشان داده است که فروپتوز ارتباط تنگاتنگی با فرآیندهای پاتوفیزیولوژیک بسیاری از بیماری های زیر دارد:

  • تومورها
  • بیماری های سیستم عصبی
  • آسیب ایسکمی جریان خون مجدد
  • آسیب کلیه
  • بیماری های خونی

چگونگی مداخله در وقوع و پیشرفت بیماری های مرتبط با تنظیم فروپتوز سلولی به کانون توجه و مرکز تحقیقات و درمان اتیولوژیک تبدیل شده است . در نهایت فعال یا مسدود کردن مسیر فروپتوزیز به منظور کاهش پیشرفت بیماری ، به عنوان یک استراتژی درمانی امیدوار کننده برای بسیاری از بیماری ها مطرح می باشد. فروپتوز اولین بار توسط دیکسون به عنوان مرگ سلولی جدید در سال 2012 مطرح شد‌.

دلایل ایجاد فروپتوز

تحقیقات نشان داد که فروپتوز می تواندبه دلیل شرایط مختلف فیزیولوژیکی‌واسترس های پاتولوژیک در انسان و حیوان ایجاد شود. به‌تدریج به عنوان یک ویژگی انطباقی برای از بین بردن سلولهای بدخیم پذیرفته می شود. با از بین بردن سلولهایی که کمبود مواد مغذی اصلی در محیط دارند. یادراثر عفونت یا استرس محیط آسیب دیده اند،نقش مهمی در افسردگی تومورزایی ایفا می کند.

فروپتوز کی شناسایی شد؟

فروپتوز برای اولین بار در رده سلولی فیبروبلاست پوست ختنه گاه انسان بیان کننده سرطان توسط یک باتری از ترکیبات کوچک در نظر گرفته شده به عنوان عوامل القا کننده فروپتوز (FIN) ، از جمله:

  • ارستین
  • مولکول کشنده 3 کشنده Ras (انتخاب RSL 3)

مشاهده شد.

با مطالعات زیر ، رابطه آنكوپروتئین راس با فروپتوز آنزیمی می شود. برخی از سلولهای Ras WT از جمله سلولهای فیبروسارکوما ، سلولهای توبولی کلیه و سلولهای T در معرض اراستین هستند. سلول های رابدمیوسارکومای RMS13 با جهش Ras نسبت به erastin و RLS3 مقاوم بودند.
در واقع ، القا کننده فروستوز artesunate / erastin می تواند باعث فروتپتوز به روشی متکی به Ras در سرطان لوزالمعده یا سلولهای فیبروبلاستیک تبدیل شده شود. در حالی که به روش مستقل از Ras در سلول های لوسمی از زمان erastin ، یک ترکیب جدید در سلولهای تومور انسانی در سال 2003 یافت می شود‌. این دارو برای اولین بار در سال 2012 به عنوان یک القا فروپتوز شناخته شد.

مرگ سلولی

نتیجه گیری

در مجموع، فروتپتوز انتظار كاملی را برای ارائه رویكرد جدید در درمان های ضد توموری از ما گرفته است. تحقیقات فعلی عمدتاً بر روی ریشه کن کردن سلول های سرطانی باقیمانده یا مقاوم متمرکز شده است. جایی که مرگ سلول های فروتپتیک به نظر می رسد یک مرگ سلولی جدید برای این منظور باشد.

به طور واضح ، به دست آوردن حالت سلول مزانشیمی (به عنوان مثال ، انتقال اپیتلیال-مزانشیمی (EMT) یا سلول های بنیادی سرطانی) برای تعیین انتشار متاستاتیک و مقاومت شیمیایی پیشنهاد شده است.

GPX4

اخیراً ، سلولهای سرطانی با حالت مزانشیمی بالا به عنوان مکانیزم حیاتی مقاومت هم اکتسابی و هم نوین در برابر درمانهای هدفمند بوجود آمده اند. این سلول های سرطانی مزانشیمی مقاوم در برابر درمان حالتی علاوه بر غیر انکوژن به GPX4 ایجاد کرده اند که مهار آن به طور مستقیم منجر به فروتپوز می شود.

به طور مداوم ، سلول های سرطانی مداوم که برای فرار از درمان سیتوتوکسیک معمولی از طریق تومور حالت خام نامزد می شوند.
وابستگی انتخابی یکسانی به مسیر GPX4 نشان دادند. بنابراین،فروپتوز ممکن است یک استراتژی درمانی مناسب برای معکوس کردن مقاومت به درمان در استراتژی سرطان در نظر گرفته شود.

ترجمه وبازنویسی: نغمه داودزاده

منبع:

https://jhoonline.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13045-019-0720-y

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا