تکنیک های آزمایشگاهی

اطلاعاتی از بیماری های عفونی Count Colonies

آیا آگاهی از غلظت میکروب­ ها در مایعات بدن، اطلاعاتی درمورد پیشرفت یک بیماری عفونی می­دهد؟

 کلنی Count Colonies

 

آزمایش­ های متعددی در زیست­ شناسی و پزشکی نیاز به شمارش سلول­ها دارد. در همه موارد، آنچه شمارش میشود در ­واقع غلظت سلول­ها است. با شمارش سلول­ها در یک حجم تعیین­ شده از یک محیط کشت، می­توان غلظت را ارزیابی کرد. از Count Colonies برای تشخیص و شمارش میکروب­های خاک، آب و غذا استفاده می­شود. در عصر حاضر شمارش باکتری­ها در روند ­کار آزمایشگاه‌میکروبیولوژی به یک ضرورت تبدیل شده‌­است.

نحوه ­ی ­شمارش کلنی­ ها در میکروبیولوژی

یکی از روش­های کلاسیک برای تعیین غلظت میکروب­ها در نمونه، رقیق­ کردن نمونه، رشد میکروب­ها در محیط کشت و شمارش کلنی­ ها است. باکتری­ها رایج­ ترین میکروب­ها برای ارزیابی تعداد کلنی­ ها هستند.

نمونه ­های رقیق و دوره­ ی نهفتگی

اگر به­ سادگی یک نمونه­ ی میکروب را روی یک صفحه­ ی آگار کشت دهید، تعداد زیادی از کلنی­ ها را مشاهده می­کنید، که کلنی­ های جداگانه با هم ترکیب می­شوند و شمارش آنها غیرممکن می­شود. برای حل این مشکل، نمونه را در یک محیط مایع مخلوط کنید، سپس مقدار کمی از آن مخلوط را برداشته و بیشتر رقیق کنید. این عمل را شش تا 10 بار تکرار کنید. قبل از شمارش کلنی­ ها، رقیق­ سازی نهایی را روی یک صفحه آگار گسترش ­­داده و آن را به مدت چهار تا هفت روز کشت دهید.

شمارش دستی

شمارش دستی کاری خسته­ کننده و مستعد خطای بسیار است. اولین ترفند در شمارش کلنی این است که هر نقطه­ ی کلنی را یک بار شمارش کنید. بدین صورت که ظرف پتری را روی زمینه­ای چهارخانه قرار داده و کلنی­ ها را در هر قسمت این زمینه شمارش کنید، و به صورت الگویی منظم در تمام قسمت­ ها حرکت کنید. علامت­ گذاری کلنی­ های شمارش شده در پشت ظرف پتری نیز می­تواند یک روش مفید باشد. به­ طور کلی، شما باید حداقل سه صفحه را بشمارید. شبکه ­ی میکروبیولوژی، شرکتی که خدمات مشاوره­ای را به آزمایشگاه­ها و تولیدکنندگان ارائه می­دهد، پیشنهاد می­کند فقط از بشقاب های حاوی 30 تا 300 کلونی برای نتیجه­ گیری قوی و بهتر استفاده کنید. صفحات دارای کلنی، که تعداد کلنی آنها بسیار زیاد یا بسیار کم است، باید دوباره با رقیق سازی مجدد کشت شوند. شرکت­ها و فن­آوری­ های تحقیقاتی به ­طور معمول تعداد کلنی­ ها را با دست می­شمارند که می­تواند به صدها عدد در هر پتری برسد. میکروبیولوژیست­ ها باید مشکلات خسته­ کننده ­ی شمارش کلنی­ ها را حل کنند، زیرا گاهی اوقات کلنی­ ها بسیار کوچک هستند و می­توانند با رنگ­های خاص محیط کشت، پوشانده ­شوند و گاهی خود عمل شمارش، بسیار آهسته و طولانی است.

 کلنی bacteria-colonies-on-agar-plate

 

شمارش خودکار

همان گونه که گفته شد خطای انسانی بر مشکلات شمارش کلنی ها به صورت دستی می افزاید. برای بهبود دقت و کارایی، ظرف پتری را در دستگاه شمارش خودکار کلنی قرار می دهند. دستگاه های شمارنده ی خودکار کلنی، از پتری حاوی کلنی عکس می گیرند، سپس کلنی ها را از پس زمینه جدا کرده و در انتها از الگوریتمی منظم برای شمارش کلنی های روی صفحه استفاده می کنند.

Automated Counting غلظت

 

شمارش کلنی­ ها به­ صورت پیچیده ­تر

محاسبه­ ی چگالی میکروب از روی تعداد کلنی ­ها محدودیت­ هایی دارد. واحدهای تشکیل­ دهنده کلونی می­توانند یک سلول واحد، یک زنجیره­ ی سلولی یا یک توده­ ی کامل از سلول­ها باشند. فرض بر این است که کلنی نشان­ دهنده یک سلول است، دراین صورت غلظت های محاسبه ­شده از تعداد کلنی ­ها، می­تواند کم باشد.

نتیجه ­گیری

میکروب­های مختلف به شرایط رشد متفاوتی احتیاج دارند و همچنین کلنی­ های روی صفحه فقط نشان­ دهنده­­ ی آن دسته از میکروب­ هایی است که در آن شرایط و آن محیط کشت، رشد می­کنند. علاوه­ بر این، شمارشگر کلونی سلول­های مرده را ثبت نمی­کند و این عمل هنگامی که به غلظت سلول­ها در نمونه­ ی اصلی نیاز داریم، نکته­ ی مهمی است.

 نویسنده: زهرا سروآزاد

منابع:

منبع 1

منبع 2

منبع 3

منبع 4

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا