اخبار

انسان و شامپانزه در مقابله با پاتوژن ها از استراتژی ژنتیکی مشابهی استفاده می کنند

انسان و شامپانزه در مقابله با پاتوژن ها از استراتژی ژنتیکی مشابهی استفاده می کنند.

طی تحقیقاتی وسیع در دامنه ژنوم انسان و شامپانزه محققین متوجه ۶ ناحیه مشابه در ژنوم که دارای ترکیبات مشابهی نیز هستند ،شدند.
این ساختارها ترکیبات مشابهی از واریته های ژنومی بودند.
واریته های ژنومی نشانی از اجداد دو گونه انسان و شامپانزه را نشان می دهند در زمانی که اشتقاق گونه رخ نداده بود.
این تحقیق به درستی نشان می دهد که تکامل پاتوژن ها و میزبان های انسانی در حفظ تنوع ژنتیکی تا چه حد حائز اهمیت است.
همه صفت هایی که قابل انتقال به نسل های آتی از طریق وراثت اند قابل حفاظت هستند؛ اگر در روند تکامل انتخاب از نوع متعادل کننده باشد.

و مثال نمونه انسانی(جهش ژن هموگلوبین در انسان) :

ژن هموگلوبین در انسان در حالت طبیعی و سلامت کامل به صورت نرمال است اما با بروز جهش ژن هموگلوبین از حالت سالم و عادی خارج می‌شود و به هموگلوبین S تبدیل می شود اگر شخصی هر دو ژن هموگلوبین طبیعی را به ارث ببرد در خطر ابتلا به مالاریا قرار می‌گیرد اما اگر شخصی یک هموگلوبین طبیعی و یک هموگلوبین S به ارث ببرد می‌توان گفت تقریباً از مالاریا در امان است و اگر شخصی هر دو هموگلوبین دریافتی اش S باشند دچار کم خونی سلول های داسی شکل می شود.
انگل مالاریا هر ساله حدود ۲۰۰ میلیون نفر را آلوده می‌کند در طی پژوهش در رابطه با شواهد ژنتیکی نشان دهنده روابط اجدادی محققان توانستند حداقل ۶ ناحیه قوی و ۱۱۹ ناحیه ضعیف برای ناحیه ژنومی انسان و شامپانزه شناسایی کنند.

دانشمندان دانشگاه شیکاگو می گویند :
ما هنوز سر از چگونگی عملکرد این نواحی در نیاورده ایم اما می دانیم که این مناطق نواحی رمزکننده ژنتیکی نیستند .
این نواحی به عنوان شواهدی برای دریافتن رفتار پاتوژن ها و میزبان هستند اما هنوز این مسئله که کدام نوع پاتوژن و طی چه مکانیزمی مجهول است.

📚 محققان برای بدست آوردن این اطلاعات از ژنوم 10 شامپانزه در غرب آفریقا و 59 انسان از کشورهای جنوب صحرای آفریقا استفاده کرده اند. آن ها به دنبال مواردی از تنوعات ژنتیکی هستند که در جد مشترک انسان و شامپانزه حفظ شده و به هر دو آن ها، به ارث رسیده است. تنوعات در این مناطق حفاظت شده از ژنوم بسیار مورد بحث است اما این مطلب روشن است که تنوعاتی از این قبیل حتما برای تکامل بسیار مهم بوده اند.

 

بازنویسی کننده:رضوان شاهی دانشجوی کارشناسی زیست سلولی و مولکولی
منبع:https://www.sciencedaily.com/releases/2013/02/130214141608.htm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا