علمی

سپسیس ، خطرناک ترین قاتل بیماران بستری!

سپسیس یک اختلال عملکرد اندام، تهدید کننده زندگی است که در نتیجه پاسخ نامنظم میزبان به عفونت ایجاد می‌شود. اگر این بیماری به موقع تشخیص داده و به سرعت درمان نشود، میتواند منجر به شوک سپتیک، نارسایی چند عضو و مرگ شود. سپسیس همچنین از عفونتهای ناشی از مراقبت های بهداشتی است.

سپسیس

پس با این وجود بیماری سپسیس چگونه قابل درمان است؟

التهاب ناشي از سپسیس سبب سوراخ شدن عروق و توليد لخته مي‌شود. در نتيجه، جريان خون كافي به ارگان هاي بدن نمي‌رسد و ارگان ها بر اثر كمبود اكسيژن و مواد غذايي دچار اختلال مي‌شوند. در موارد حاد، فشار خون به اندازه اي كاهش مي‌يابد كه قلب ضعيف شده و دچار شوك سپتيك مي‌شود؛ در اين حالت كبد، كليه، ريه و اندام‌هاي حياتي ديگر نیز دچار نارسايي مي‌شوند. شايع‌ترين علت سپسيس، يك عفونت باكتريايي موجود در خون است. اگر سيستم ايمني موفق به نابودي باكتري نشود عفونت ایجاد مي‌شود. باكتري سپسيس مي تواند از هر نقطه‌اي، حتي يك خراش كوچك روي زانو، وارد بدن شود. سپسيس مي‌تواند بر اثر عفونت‌هاي ديگري مثل آپانديسيت، ذات الريه، عفونت دستگاه ادراري، مننژيت و عفونت كليه ناشي شود. گاهي اين عفونت ناشي از نوعي قارچ است. از جمله جمعیت‌های آسیب‌پذیری که بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری سپسیس هستند میتوان به افراد مسن، زنان باردار، نوزادان، بیماران بستری، بیمارانی که در بخش مراقبت‌های ویژه هستند، افراد مبتلا به ایدز، سیروز کبدی، سرطان (مثل سرطان خون و سرطان ریه)، بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های خودایمنی و افرادی که طحال ندارند اشاره کرد. سپسيس از هرنقطه‌اي از بدن مي‌تواند آغاز شود، بنابراين علايم متفاوتي دارد. به طور معمول تشخيص بيماري تا زمان بروز علايم دشوار است.

مراحل این بیماری

این بيماري در سه مرحله سپسيس، سپسيس حاد و شوك سپسيس بروز مي‌كند. حالت پيشرفته بيماري كه شوك سپسيس نام دارد، سبب كاهش فشار شديد خون، نارسايي اندام داخلي و مرگ مي‌شود. سپسیس در زمان‌های مختلف می‌تواند علایم و نشانه‌های مختلفی داشته باشد اما نشانه‌های هشدار دهنده‌اش تب و لرز یا دمای پایین بدن، تغییر وضعیت روانی، مشکل در تنفس (تنفس سریع)، افزایش ضربان قلب، نبض ضعیف (فشار خون پایین)، خروجی ادرار کم، پوست سیانوتیک یا لکه‌دار، سرد بودن اندام‌ها و درد یا ناراحتی شدید بدن است. سپسیس مسری نیست، با این حال عوامل بیماری‌زایی که باعث عفونت اولیه شده و منجر به سپسیس می‌شوند، می‌توانند مسری باشند.
سپسیس
سپسیس میتواند در نتیجه عفونت در هر محل بدن از جمله ریهها، شکم، مجاری ادراری، پوست یا بافت نرم و در نتیجه عفونت اولیه جریان خون ایجاد شود. باکتریها پاتوژنهایی هستند که بیشتر با ایجاد سپسیس در ارتباط هستند، اگرچه قارچها، ویروسها و انگلها میتوانند باعث سپسیس شوند.

سپسیس چگونه درمان میشود؟

در صورت عدم درمان، سپسیس به سرعت می‌تواند به شوک سپتیک و مرگ برسد. پزشکان از تعدادی دارو برای درمان سپسیس استفاده میکنند، از جمله: آنتی بیوتیک‌ها، داروهای عروقی برای افزایش فشار خون، انسولین برای تثبیت قند خون، کورتیکواستروئیدها برای کاهش التهاب و مسکن‌ها. سپسیس شدید همچنین ممکن است به مقدار زیادی مایعات IV و یک دستگاه تنفس برای تنفس نیاز داشته باشد. اگر کلیه ها تحت تأثیر قرار بگیرند، ممکن است دیالیز ضروری باشد؛ در برخی موارد، ممکن است برای برداشتن منبع عفونت به جراحی نیاز باشد که شامل تخلیه آبسه پر از چرک یا برداشتن بافت آلوده است. بهبودی افراد از سپسیس بستگی به شدت بیماری و شرایط قبلی دارد. بسیاری از افرادی که زنده می‌مانند به طور کامل بهبود می‌یابند، اما در بعضی از افراد اثرات بیماری باقی میماند. اقدامات لازم برای جلوگیری از گسترش عفونت می‌تواند خطر ابتلا به سپسیس را کاهش دهد؛ اقداماتی مثل: افراد واکسیناسیون خود را به موقع انجام دهند، مثل واکسیناسیون برای آنفولانزا، ذات الریه، و عفونت‌های دیگر، رعایت بهداشت خوب (مراقبت صحیح از زخم، شستن دست و حمام منظم)، در صورت بروز علایم عفونت تحت مراقبت ویژه قرار بگیرند. هر دقیقه در مورد درمان سپسیس اهمیت دارد؛ افراد هرچه زودتر تحت درمان قرار بگیرند، نتیجه بهتر خواهد بود. نویسنده: رقیه مهدوی ویراستار: نغمه داودزاده منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2021/08/210824135353.htm

منبع تصویر:

https://www.webmd.com/children/features/sepsis-children

همچنین بخوانید: ترکیب جدیدی که ممکن است درمان های بیماری خودایمنی را تقویت کند؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا