اخبار

سم باکتری استافیلوکوکوس اورئوس کشنده یا نجات بخش

فهرست مطالب

     سم باکتری استافیلوکوکوس اورئوس

             کشنده یا نجات بخش؟

✅استافیلوکوکوس اورئوس یکی از پاتوژنهاي مهم درایجاد عفونتهاي بیمارستانی میباشد. یکی از سموم این باکتري، انتروتوکسین برونریز تب آور میباشد. بعضی از سویه ها یک نوع و برخـی بیشـتر از 19 نـوع انتروتوکسـین تولیـد مـی کننـد.هـدف از ایـن مطالعـه ارزیـابی ژن هـاي رمـز کننـده انتروتوکسـین در جدایـه هـاي استافیلوکوکوس اورئوس جدا شده از بیماران سوختگی میباشد.

باکتری استافیلوکوکوس اورئوس بیماری های مختلفی از جمله:        عفونت پوستی، ذات الریه، عفونت خون را می‌تواند ایجاد کند.
در طول یک عفونت، استافیلوکوکوس ترکیبی مضر که حاوی مقدار متعددی از مواد است را آزاد می‌کند.
از جمله انترو توکسین های AوB

F8.largeمحققان اثر این مواد را بر سلول های خاصی از بدن که به MDSCs یا سلول سرکوبگر مشتق از مغز استخوان که سیستم ایمنی را سرکوب می‌کنند، معروف است آزمایش کردند.

دکتر نیکلاس ریبر متخصص بیماری‌های عفونی و روماتولوژی در بیمارستان کودکان مونیخ شابینگ رهبری این مطالعه را بر عهده دارد. او و تیمش حدود ۲۰ گونه از این باکتری را بررسی کردند ؛ ازجمله باکتری‌هایی که به چندین نوع دارو مقاومت داشتند . این باکتری‌های مقاوم در بیمارستان‌ها معضل بزرگی ایجاد می‌کنند زیرا بیماران را که با سایر مشکلات ضعیف‌تر شده‌اند مبتلا می‌کنند و درمان عفونتشان سخت می‌شود.

طی بررسی‌ها محققان دریافتند غلظت این انتروتوکسین ها روی سلول‌های MDSCs اثر تعدیل‌کننده دارد . گونه‌های خاصی با آزاد کردن مقدار زیادی سم تعداد سلول‌های مهارکننده ایمنی را کاهش می‌دادند ؛ درحالی‌که مقادیر کمی از این سموم اثر عکس داشت و این سلول‌ها را افزایش می‌داد.

این سلول ها سیستم ایمنی را بررسی می‌کنند تا از پاسخ هایی که خیلی قوی اند و ضررشان بیش از سودشان است جلوگیری کنند.

????با دانشی که اکنون در اختیار محققان است این اثر سم ها میتواند در درمان سرطان ها مورد استفاده قرار گیرد. مشکل در مبارزه با سرطان این است که سیستم ایمنی به خاطر قوی بودن مکانیسم های سرکوب کننده نمیتواند مبارزه فعالی داشته باشد.
یکی از روش ها میتواند این باشد که با تزریق مقادیری از سم ضعیف شده به اطراف تومور پاسخ ایمنی را در آنجا تقویت کنیم؛ و این یعنی مبارزه بیشتر علیه سلول های تومور.

گردآورنده: امیر حسین فرخزاد
کارشناس زیست شناسی سلولی و مولکولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا