اخبار

رشد گیاهان به کمک باکتری ها میسر شده است.

محققین دانشگاه بن روی اینکه باکتری‌ها چگونه به رشد بهتر گیاهان کمک می‌کنند تحقیقاتی انجام دادند

همه میدانیم که گیاهان مواد مغذی را از طریق ریشه در خاک جذب ‌می‌کنند؛ ولی این واقعیت که گیاهان مواد را نیز در خاک آزاد ‌می‌کنند‌، احتمالاً کمتر شناخته شده است.این کار‌، زندگی گیاهان را بسیار راحت تر ‌می‌کند.محققان شرکت کننده در این تحقیق چندین رقم ذرت را که از نظر عملکرد تفاوت قابل توجهی داشتند را مورد بررسی قرار دادند. در جستجوی علت‌، آن‌ها با آنزیمی ‌به نام فلاون سنتاز 2 مواجه شدند. “از این آنزیم برای ساختن مولکول‌های خاصی از گروه فلاونوئیدها استفاده ‌می‌کند و آن‌ها را در خاک آزاد ‌می‌کند. این گونه از ذرت‌ها، ۷۸۷ نامگذاری شدند” حال نتایج این تحقیق بر رشد گیاهان و کشاورزی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

اما فلاونوئیدها چه کار می‌کند؟

به گل‌ها و میوه‌ها رنگ ‌می‌دهند و همینطور با این تحقیق ثابت کردند که آن‌ها در خاک اطمینان حاصل ‌می‌کنند، باکتریهای بسیار خاصی در اطراف ریشه جمع ‌می‌شوند یا نه. این باکتری‌ها به نوبه خود باعث تشکیل شاخه‌های جانبی بیشتری بر روی ریشه‌ها ‌می‌شوند که ریشه‌های جانبی نامیده ‌می‌شوند. پروفسور دکتر فرانک هوخولدینگر از انستیتوی علوم گیاهان و حفاظت از منابع (INRES) توضیح ‌می‌دهد: “این ماده به گیاه ذرت اجازه ‌می‌دهد که نیتروژن بیشتری از محیط جذب کند. که به این معنی است که گیاه سریعتر رشد ‌می‌کند‌، به ویژه هنگا‌می‌که منابع نیتروژن کم است.”

محققان توانستند در آزمایش‌ها نشان دهند که این کار چقدر خوب است. آن‌ها این کار را با استفاده از انواع ذرت با علامت اختصاری LH93 انجام دادند‌، که بطور معمول گیاهان ضعیفی تولید ‌می‌کند. با این حال‌، وقتی آن‌ها این رقم گیاه را در خاكی كه قبلاً گونه ۷۸۷رشد كرده بود كاشتند‌، LH93 پس از آن رشد چشمگیری داشت. این اثر زمانی که گیاه شناسان قبل از کاشت مجدد گیاه‌، خاک را استریل کردند، از بین رفت.محققان در آزمایشی دیگر توانستند نشان دهند که میکروارگانیسم‌ها واقعاً باعث رشد ریشه‌های جانبی ‌می‌شوند. در اینجا‌، آن‌ها از یک نوع ذرت استفاده کردند که به دلیل جهش ن‌می‌تواند ریشه‌های جانبی ایجاد کند. با این حال‌، وقتی خاک را با باکتری غنی کردند‌، ریشه‌های جهش یافته شروع به منشعب شدن کردند. هنوز مشخص نیست که این اثر چگونه بوجود ‌می‌آید. علاوه بر این‌، با پشتیبانی میکروبی‌، ذرت بسیار بهتر با کمبود نیتروژن کنار آمد.

این نتایج ممکن است به کشاورزی پایدارتر کمک کند

این مطالعه نشان ‌می‌دهد که گیاهان از طریق روشهایی که در نهایت به نفع آن‌ها است‌، به شکل گیری شرایط خاکی که در آن رشد ‌می‌کنند کمک ‌می‌کنند. دکتر پنگ یو اضافه ‌می‌کند‌، به طور کلی‌، بسیاری از فعل و انفعالات سیستم ریشه با ارگانیسم‌های خاک هنوز به خوبی درک نشده است.

 

شما همچنین می توانید برای مشاهده ی منبع خبر بر روی اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا